Skriv et svar: Thunderbird & Lightning » imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Hvis du skal beskrive et problem, kan et skærmbillede ofte være en god hjælp. Læs evt. guiden Hvordan uploader jeg et billede.

For at hindre automatisk spam, beder vi dig svare på dette simple spørgsmål.
  • :D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
  • BBkode er slået TIL
    [img] er slået TIL
    [flash] er slået FRA
    [url] er slået TIL
    Smilies er slået TIL
Udvidet visning

Emnegennemgang: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af Kim Ludvigsen » søn 27. maj 2018 19:27

Hej Jens

Rart at det lykkedes. Tak for tilbagemeldingen!

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af moonwheel » søn 27. maj 2018 11:21

Hej Kim.

Efter diverse rettelser har Thunderbirtd nu i 3 dage kørt 100% OK, så jeg vover at sige, at problemet er løst. :-)

Det var helt klart din sidste link der løste problemet.
Jeg havde ikke tænkt på at kontrollere indstillinger under gmail.
Jeg ved ikke hvorfor (jeg har ikke pillet ved noget), men for begge mine gmail konti var både POP3 og IMAP slået til.

For den 3. gmail jeg oprettede som forsøg, stod den til IMAP, selv om jeg oprettede den som POP3, så det var nok derfor, at den virkede på alle mine enheder.

Jeg fik en større Win 10 opdatering (1803) for et stykke tid siden. Måske er det den der har ændret POP3 og IMAP ! ! !

Atter en gang 1.000 tak for hjælpen.

De bedste hilsener, Jens

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af moonwheel » ons 23. maj 2018 16:31

Hej Kim.

Tak. Så er der noget at gå i gang med (igen). :-)

Mvh, Jens

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af Kim Ludvigsen » ons 23. maj 2018 15:51

Det er lidt svært at gennemskue, hvad der går galt. Dels fordi fejlen kun er sporadisk, og dels fordi der tilsyneladende er tale om forskellige problemer/fejl. Jørgen har sikkert læst med, og når han ikke har budt ind, er han nok på lige så bar bund som mig.

Du kan starte med at sikre, at dine serverindstillinger til kontoen er som beskrevet her:
https://support.mozilla.org/da/kb/konto ... re#w_gmail

Og så kan du prøve at gennemgå indstillingerne til dit sikkerhedsprogram (Bullguard og hvad du ellers har af den slags). Du skal lede efter indstillingerne der har noget at gøre med at kontrollere sikre forbindelser og/eller indstillinger, der har med mail at gøre.

Du har ganske vist prøvet at lukke Bullguard, men nogle sikkerhedsprogrammer har det med at køre, selvom de er blevet "lukket", så du kan ikke være sikker på, at det er nok at lukke Bullguard. Hvis det er Bullguard, der driller, kan det rettes i indstillingerne i Bullguard.

Hvis du ikke finder noget, og hvis det ikke hjælper at tilrette serverindstillingerne, så fortæl lige, hvilken udgave af Bullguard, du benytter, og om du benytter andre sikkerhedsprogrammer, som fx en firewall.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af moonwheel » ons 23. maj 2018 15:04

Jo, men hvordan i alverden opstår sådan noget. Det hele har virket OK i flere år og jeg har ikke pillet ved nogen af indstillingerne.
Jeg håber din bekndt med viden om certifikater kommer på banen. Det er vist det eneste der ikke er prøvet endnu.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af Kim Ludvigsen » ons 23. maj 2018 12:11

Det tyder på, at problemet enten er i dine indstillinger, eller at du har noget andet på computeren, der driller.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af moonwheel » ons 23. maj 2018 12:02

Jeg har geninstalleret Thunderbird, men det løste ikke problemet.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af Kim Ludvigsen » ons 23. maj 2018 11:14

Jeg har ikke erfaringer med andre programmer end Thunderbird og webmail. Thunderbird virker normalt fortræffeligt, men der er jo så et eller andet, der driller hos dig.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af moonwheel » ons 23. maj 2018 11:08

Hej Kim.

Jeg har nu stort set testet alt mht. Thunderbird.

Jeg vil nu se om jeg kan få alle mine e-mail konti til at virke i en anden e-mail klient.

Kan du anbefale en e-mail klient der er værd at forsøge sig med?

Mvh, Jens

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af Kim Ludvigsen » ons 23. maj 2018 10:49

Du kan sagtens installere Thunderbird oven i den eksisterende Thunderbird - du behøver ikke engang at fjerne den gamle version først. Dine mails osv. berøres ikke. Men det vil kun rette fejl i selve programmet.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af moonwheel » ons 23. maj 2018 07:57

Godmorgen Kim.

Har lige fundet ud af, at selv om Thunderbird "viser", at den henter fra mine gmail konti, så henter den 9 ud af 10 gange intet (det kommer fint ind på Win 10 Mail).
Stadig ingen problemer med Stofa Mail m.m.

Kan man installerer Thunderbird "oven i" den eksisterende uden tab af e-mails, eller findes der er er et "reparationsværktøj" til Thunderbird.

Mvh, Jens

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af moonwheel » tirs 22. maj 2018 19:47

Hej Kim,

Tja, men du skal have 1.000 tak for al hjælpen så langt.

Hvis jeg ikke finder en løsning, så bliver jeg DESVÆRRE nok nødt til at bruge Win 10 Mail til mine gmail konti. Øv igen. :-(

Mvh, Jens

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af Kim Ludvigsen » tirs 22. maj 2018 19:42

Hej Jens

Jeg er desværre på bar bund. Det er meget underligt, at problemet kun er der sporadisk.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af moonwheel » tirs 22. maj 2018 19:36

Hej Kim.
Så kom problemet igen. Jeg slog tilladelserne til. Lukkede og åbnede Thunderbird. Problemet blev IKKE løst. Øv. :-(
Mvh, Jens

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af moonwheel » tirs 22. maj 2018 16:29

Hej Kim.
Det kører lige i øjeblikket.
Jeg har IKKE slået "tilladelsen" til endnu, men vil gøre det hvis/når problemet kommer igen. Så må vi ser hvad der så sker. :-)
Mvh, Jens

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af Kim Ludvigsen » tirs 22. maj 2018 16:20

Hej Jens

OK, så er der nu hul igennem.

Jeg har selv haft problemet med, at Google betragter Thunderbird som en mindre sikker app. Løsningen i mit tilfælde var at tillade adgang til mindre sikre apps via det link, der er i meddelelsen.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af moonwheel » tirs 22. maj 2018 15:05

Testet. Det gik slet ikke godt.
Fik en e-mail fra Google + fejlmeddelelser i Thunderbird. Se vedhæftede filer.
Vedhæftede filer
Thunderbird_gmail11.JPG
Thunderbird_gmail10.JPG
Thunderbird_gmail10.JPG (31.35 KiB) Vist 1042 gange

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af Kim Ludvigsen » tirs 22. maj 2018 14:52

Prøv at ændre OAuth2 til Almindelig adgangskode, og prøv så, om der kommer hul igennem.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af moonwheel » tirs 22. maj 2018 14:50

Ja, korrekt.
Se vedhæftede fil for den gamle gmail.
Vedhæftede filer
Thunderbird_gmail9.JPG

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af moonwheel » tirs 22. maj 2018 14:47

Hej Kim.
Nu fatter jeg ikke ret meget mere.
POP3 skulle jo kun kunne bruges på den enhed den er oprettet på. I dette tilfælde min PC.
Jeg forsøgte at oprette den nye gmail konto på min Smartphone og det kunne jeg sagtens.
Se vedhæftede fil.
Mvh, Jens
Vedhæftede filer
Thunderbird_gmail8.JPG

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af Kim Ludvigsen » tirs 22. maj 2018 14:46

Nej, Sikkerhedsindstillinger. De står lidt længere nede. På den nye POP3-konto bruger du SSL/TLS og almindelig adgangskode.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af moonwheel » tirs 22. maj 2018 14:29

Jeg går ud fra du mener "Serverindstillinger". :-)
Se vedhæftede fil.
Vedhæftede filer
Thunderbird_gmail7-Gammel konto.JPG

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af Kim Ludvigsen » tirs 22. maj 2018 14:25

Det er en POP3-konto. Underligt at det virker, selvom den bruger imap.gmail.com, den rigtige server er pop.gmail.com til POP3.

Hvad står der under Sikkerhedsindstillinger på den gamle konto?

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af moonwheel » tirs 22. maj 2018 13:32

Og så undre det mig, at når jeg oprettede en POP3 konto i Thunderbird, så står den faltisk som en imap konto. Nu er spørgsmålet så om det er en imap, eller om jeg kun kan se alle emials på PC´en.
Se vedhæftede fil. :-)
Vedhæftede filer
Thunderbird_gmail6.JPG

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af moonwheel » tirs 22. maj 2018 13:13

Så ændrede jeg imap til POP3 og så kunne jeg oprette den nye gmail konto.
Den nye konto kan både sende og modtage emails.
Altså, må det være imap der er problemet.
Vedhæftede filer
Thunderbird_gmail5.JPG
Thunderbird_gmail5.JPG (13.19 KiB) Vist 1141 gange

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af moonwheel » tirs 22. maj 2018 13:06

Jeg prøvede igen, men denne gang kom der en anden meddelelse. Se vedhæftede fil.
Vedhæftede filer
Thunderbird_gmail4.JPG

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af Kim Ludvigsen » tirs 22. maj 2018 12:57

Prøv at klikke på linket "Or you can ad ..." - hvis jeg ikke husker galt, skulle du så få mulighed for at se certifikatet (muligvis via en knap). Og du kan så tjekke, hvem der har udstedt certifikatet.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af moonwheel » tirs 22. maj 2018 12:47

Hej Kim.

Tak.
Jeg har netop oprette en ny gmail konto.
Da jeg forsøgte at oprette den i Thunderbird, fik jeg beskeden du kan se i den vedhæftede fil.

Mvh, Jens
Vedhæftede filer
Thunderbird_gmail3.JPG

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af Kim Ludvigsen » tirs 22. maj 2018 12:42

Certifikatet ligger i Thunderbird. Jeg er ikke 100 procent sikker på, at certifikatet er skyld i problemet med forbindelsen, for så burde du aldrig kunne komme igennem. Men det kan måske være en god ide at tjekke alligevel, om ikke andet så for at udelukke den fejlmulighed.

Du finder certifikaterne under kontoindstillinger => Sikkerhed => knappen Håndter certifikater. Men jeg ved ikke hvilket certifikat, du skal have fat i. Hos mig er nogle af dem også markeret som udløbne, men jeg har ikke problemer med at hente mails. Jørgen Rasmussen har meget mere styr på certifikater end mig, så jeg håber, kan kommer på banen.

Re: imap.gmail.com (forbindelsesproblemer)

Indlæg af moonwheel » tirs 22. maj 2018 11:30

Jeg kan ikke finde ud af hvor jeg tjekker certifikatet.
Har chattet med Bullguard support og tjekket alt hvad de bad mig om. Deres konklusion er at det IKKE er Bullguard der laver problemerne.
I Bullguard kan man ikke tjekke certifikater.