Skriv et svar: Thunderbird & Lightning » Sletning af mails

Hvis du skal beskrive et problem, kan et skærmbillede ofte være en god hjælp. Læs evt. guiden Hvordan uploader jeg et billede.

For at hindre automatisk spam, beder vi dig svare på dette simple spørgsmål.
  • :D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
  • BBkode er slået TIL
    [img] er slået TIL
    [flash] er slået FRA
    [url] er slået TIL
    Smilies er slået TIL
Udvidet visning

Emnegennemgang: Sletning af mails

Re: Sletning af mails

Indlæg af Kim Ludvigsen » tors 30. maj 2019 17:36

Hej Jambi

Øv, jeg håber, det lykkes at få reddet så meget som muligt. Men det er ikke harddisken, der har forårsaget problemet med mailene, det er fordi, Outlook er sat op som en POP-konto. Det kan du også se, fordi du jo har samme problem med sletning af mails på din tablet.

Re: Sletning af mails

Indlæg af Gæst » tors 30. maj 2019 17:12

Hej Kim
Uheldet er efter mig. Min pc slukkede pludseligt under importen af maile til Thunderbird. Jeg har forgæves prøvet at genstarte PC'en flere gange.
Så opstår tanken om der har været et helt andet problem i pc'en, der har forårsaget dette mail problem.
En kollega kan evt hjælpe mig med at redde flest mulige data, og få dem overført til en anden pc jeg sikkert skal anskaffe mig.
Jeg vil takke dig mange gange for din tid og gode råd.

Mvh Jambi

Re: Sletning af mails

Indlæg af Kim Ludvigsen » tors 30. maj 2019 11:44

Det er 99,99 procent sikkert, at det er din POP-konto i Outlook, der driller.

Du behøver ikke at ændre kontoen i Outlook, du kan i stedet bare importere alle dine mails over i Thunderbird. Tjek afsnittet "Skift fra Outlook til Thunderbird" i denne artikel:
https://support.mozilla.org/da/kb/skift ... hunderbird

Når du har fået importeret det hele, skal du straks lukke Outlook, så du undgår at få slettet flere mails fra Thunderbird og din tablet. Alternativt skal du opsætte Outlook til ikke at hente mails fra mailserveren - jeg ved ikke, hvordan du gør dette.

Re: Sletning af mails

Indlæg af Gæst » tors 30. maj 2019 10:08

OK, jeg kan godt se fordelene ved IMAP, men da jeg jo ikke ved om forskellene i konto-system er årsagen til problemet, er jeg lidt ked af af at skulle satse hele butikken på denne løsning.
Hvis ikke dette er årsagen står jeg efter den 17.juni uden et mailprogram, der virker!!
Kunne jeg derimod gå modsat, dvs ændre Outlook til IMAP???
Og i bekræftende fald hvorledes??
Og vedr. mapper, så har du ret; jeg har ikke importeret gamle mails over.Jeg ved heller ikke om de også forsvinder ved overflytningen??

Mvh.Jambi

Re: Sletning af mails

Indlæg af Kim Ludvigsen » ons 29. maj 2019 13:47

Det er bedst at gå den anden vej, IMAP er en smartere metode, fordi man får synkroniseret mailene på flere enheder, fx på pc, mobil og tablet.

Hvis det kun er Outlook-programmet, der er opsat med POP, så løses problemet, når du holder op med at bruge Outlook.

Du fortalte tidligere, at du ikke havde forskellige mapper i din Thunderbird, så du har vel ikke fået importeret alle dine gamle mails over endnu?

Re: Sletning af mails

Indlæg af Gæst » ons 29. maj 2019 12:01

Hej Kim

Ja, det er muligvis navnene, der forvirrer. Det er programmet jeg mener.
Forskellen i kontoopsætningen lyder som en sandsynligt årsag, så derfor må du gerne fortælle mig hvordan jeg ændrer fra IMAP til POP konto.

På forhånd tak

Mvh Jambi

Re: Sletning af mails

Indlæg af Kim Ludvigsen » ons 29. maj 2019 01:42

Hej Jambi

Måske Microsofts tendens til navneforvirring driller. Hvad mener du med Outlook? Er det programmet, eller mailkontoen?

Hvis det er programmet, skal du bare lukke Outlook på lukkekrydset, så programmet er lukket, mens du fejlsøger problemet i Thunderbird.

Hvis det er kontoen, så fortæl, hvad du bruger til at se dine mails - en webbrowser eller et andet program?

Du skriver, at Outlook er en POP/SMTP-konto, men i Thunderbird har du opsat kontoen som IMAP - det kan udmærket være den forskel, der driller. Hvis du har et program til at hente med POP, så slettes mailene normalt på serveren efter hentning - og dermed slettes de også fra Thunderbird og tabletten, fordi de er opsat med IMAP, så de altid viser det som ligger på serveren.

Re: Sletning af mails

Indlæg af Gæst » tirs 28. maj 2019 22:09

Hej Kim

Måske dumt spørgsmål, men hvordan lukker du for outlook??

Iøvrigt har jeg andre måske nyttige oplysninger i forhold til dine tidligere spørgsmål:
- selv om mails slettes i Thunderbird, slettes de ikke i Outlook
- har ingen mapper i Thunderbird, en del i Outlook
- Outlook er en POP/SMTP konto
- har mailprogram på en tablet, her slettes mails også, men ikke med det
samme
Håber disse oplysninger kan være til hjælp

Mvh Jambi

Re: Sletning af mails

Indlæg af Kim Ludvigsen » tirs 28. maj 2019 18:46

Har du lukket alle andre programmer, der har adgang til kontoen? Altså Outlook, mobiltelefon osv. Det lyder som tidligere nævnt som om, der synkroniseres med andre enheder/programmer.

Re: Sletning af mails

Indlæg af Gæst » tirs 28. maj 2019 17:35

Jeg var desværre alt for tidligt ude med en tilsyneladende positiv meddelelse. For 2 minutter siden åbnede jeg Thunderbird; der var 19 mails, der bare pludselig forsvandt uden at jeg gjorde noget overhovedet!!??Derefter kom 5 nye mails ind på skærmen; disse forsvandt også, da jeg igen åbnede Thunderbird under skrivningen af denne meddelelse!!

Mvh Jambi

Re: Sletning af mails

Indlæg af Gæst » tirs 28. maj 2019 15:34

Hej Kim
og tak for din interesse i mit problem.

Det lader til at mit problem er forsvundet. Ingen af mine mails er siden lørd. 25. maj forsvundet. Hvad det skyldes ved jeg ikke, men som jeg nævnte geninstallerede jeg Thunderbird.
Jeg håber at Thunderbird fremover fungerer tilfredsstillende.

Mvh Jambi

Re: Sletning af mails

Indlæg af Kim Ludvigsen » søn 26. maj 2019 16:19

Det kan være Outlook, der driller. Når det er IMAP, synkroniseres mails mellem de tilsluttede enheder/programmer, så hvis mailene slettes eller flyttes på Outlook, så slettes de også i Thunderbird.

Prøv at lukke Outlook for at se, om mailene så stadig forsvinder. Hvis du også har opsat kontoen på en mobiltelefon, så kan det også være den, der driller - prøv i så fald også at lukke den, mens du tester om nye mails stadig forsvinder.

Hvis du har haft mapper i Outlook, så burde du forøvrigt have de samme mapper i Thunderbird, hvis der bruges IMAP.

Re: Sletning af mails

Indlæg af Gæst » søn 26. maj 2019 16:07

Hej igen
Mine mails forsvinder hurtigt, dvs. inden for 10-15 min. og det er i indbakken, ligeså meget fordi jeg ikke endnu har oprettet mapper.
Jeg har stadig outlook kørende, da abonnementet først udløber 17. juni, og jeg vil sikre mig at Thunderbird virker!!
Det er en IMAP konto.
Endelig kan jeg nævne at jeg har prøvet at afinstallere Thunderbird, og derefter igen installere programmet.

Mvh Jambi

Re: Sletning af mails

Indlæg af Kim Ludvigsen » søn 26. maj 2019 15:46

Kan du forklare nærmere om, hvordan de forsvinder, fx om de forsvinder kort efter du har hentet dem, eller om der går timer eller dage. Om det er mails i alle mapper eller kun i indbakken. Og om det gælder alle mails, eller kun nogle mails i mapperne.

Der er flere ting, vi gerne vil vide:
Henter du også mails på andre enheder, fx en mobiltelefon?
Er det en IMAP- eller en POP-konto? Hvis du ikke ved det, kan du aflæse det her:
Klik på menuknappen
Hold musemarkøren over Indstillinger, og klik så på Kontoindstillinger på undermenuen.
Klik på Serverindstillinger i oversigten til venstre.
Du kan nu aflæse servertypen øverst til højre.

Re: Sletning af mails

Indlæg af jambi » søn 26. maj 2019 14:12

Hej Kim
tak for dit hurtige svar. Punkterne som du nævner, er alle som de skal være, i forhold til din beskrivelse, så det er sandsynligvis ikke problemet.
Mine mails forsvinder pludseligt uden at jeg har læst dem, og de findes ikke i hverken papirkurv eller slettede mails.

Mvh Jambi

Re: Sletning af mails

Indlæg af Kim Ludvigsen » søn 26. maj 2019 13:44

Hej Jambi

Du har sikkert fået opsat Thunderbird, så læste mails skjules - enten med det samme eller efter et vist tidsrum. Prøv dette:

Klik på menuknappen (den med de trestreger)
Hold musemarkøren over menupunktet Vis, så en undermenu vises
Hold musemarkøren over menupunktet Tråde, så en ny undermenu vises.
Hvis der ikke er mærke ud for Alle, så klik på Alle. Så skulle dine mails gerne dukke op.

Sletning af mails

Indlæg af jambi » søn 26. maj 2019 13:32

Jeg har netop installeret Thunderbird, da mit abonnement på Outlook udløber.
jeg har desværre oplevet at mine mails alle bliver slettet, uden at jeg har taste noget.
hvad kan være årsag til dette problem??
jeg er ikke den store it-høg, så lidt hjælp ville være dejlig.

På forhånd tak

Jambi

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/74.0.3729.169 Safari/537.36