Firefox » Firefox opdaterer ikke

Friskfyr1967

Firefox opdaterer ikke

Indlægaf Friskfyr1967 » fre 6. sep 2013 13:12

Hej!

Jeg arbejder i Dreamweaver og designer websider.

Når jeg så laver en opdatering i sitet og uploader den og vil tilgå sitet online via Firefox så viser FF ikke den opdaterede side. Det er nok meget normalt hvis jeg sidder og løbende arbejder med dette. Men selv F5 eller H klik - opdater gør ingen forskel.
Det undrer mig.

Internet Explorer viser opdateringen fint - også uden at trykke F5 de fleste gange.

Efter en rum tid så viser FF den opdaterede version (kender ikke tidsrummet men vil tro mellem 1 - 6 timer...)

Nogen der har et bud?

Der er i øvrigt også visse sites (ikke nogen jeg editerer) hvor FF ikke vil huske password.

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; WOW64; rv:23.0) Gecko/20100101 Firefox/23.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Firefox opdaterer ikke

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 6. sep 2013 14:45

Lad os starte med password-delen:

Hjemmesider kan angive, at den slags ikke skal huskes. Hvis du kan give os en adresse til en side, som ikke vil huske, så kan vi tjekke, om det er tilfældet på den.

Med hensyn til opdateringen, så kan det være en udvidelse, der driller. Normalt så skal det virke med Ctrl+F5. Jeg har faktisk selv oplevet problemet i forbindelse med redigering af hjemmesider, og det er drønirriterende. Hos mig gik der dog blot 2-5 minutter.

Jeg fik aldrig selv undersøgt det nærmere, men du kan prøve at starte Firefox i fejlsikret tilstand for at se, om det gør nogen forskel. Luk Firefox, og genstart så, mens du holder tasten Skift nede.
Mvh. Kim

ojunker

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf ojunker » fre 6. sep 2013 14:57

Hej!
Jeg er ude for det samme, og det er ret irriterende.
Det er Firefox's cache, der spiller os et puds.
I Firefox's konfigurations opsætning findes en preference parameter, der fastlægger, hvor ofte Firefox checker en fremmed side for en nyere version end den, der eventuelt måtte findes i Firefox's cache.
Det drejer sig om preferencen:
browser.cache.check_doc_frequency
Den er default sat til 3, hvilket betyder, at den checker, om siden er out of date (automatically determined).
Der er noget, der tyder på, at Firefox ikke kan finde ud at foretage den bestemmelse og derfor holder fast i, hvad den har liggende i cachen.
Når jeg skal checke rettelser på en CMS-side ændrer jeg derfor preferencen til 1, som betyder, at der checkes for en nyere version, hver gang jeg åbner siden. Så er der ingen problemer.
Preferencen ændres via about:config.

Følgende parametre kan sættes:
0: Check en gang pr. browser session
1: Check hver gang jeg åbner en side
2: Check aldrig (anvend altide siden i cache)
3 (default): Check når siden er out of date (automatically determined)
Mvh. Ole

Friskfyr1967

Indlægaf Friskfyr1967 » fre 6. sep 2013 16:54

Hej Ole.

Jeg tror du rammer hovedet liiige på sømmet!

Men jeg er i tvivl om hvordan jeg skal gøre det.

Er det i DOS?

Er det muligt for dig at skrive det ned step by step til en TotalDummie som mig?

/Andreas

ojunker

Indlægaf ojunker » fre 6. sep 2013 17:21

Hej Andreas

Ændringen foretages i Firefox.

I Firefox's adressefelt skriver du: about:config (tast enter)

Klik på, at du "lover at være forsigtig" :)

Du ser nu på Firefox's konfigurationsopsætning.
I søgefeltet tast: browser.cache.check
så fremkommer præferencen: browser.cache.check_doc_frequency
som efter al sandsynlighed er sat med værdien 3.

Højreklik på linien, tryk Redigér, og sæt talværdien til 0 eller 1. Hvad du synes.

Luk derefter fanen og genstart Firefox.

Det hjælper hos mig, så mon ikke også det samme vil ske hos dig? :)
Mvh. Ole

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 6. sep 2013 21:36

Jeg har lige siddet og kæmpet med det samme problem på mobilen, og der er ovenstående løsning ikke mulig (så vidt jeg da ved). Men der er en anden måde at løse problemet på.

Når man henter en hjemmeside, sender webserveren en response-header. I den kan der være angivet, hvornår siden udløber, hvilket påvirker browserens brug af cache (Ctrl+F5 burde trumfe, men gør det åbenbart ikke altid).

Det er nok sådan en angivelse, der er årsag til forskellen mellem den forsinkelse, jeg har oplevet, og så de mange timer, som Friskfyr1967 oplever.

Det er muligt at angive udløb ved hjælp af forskellige teknologier. Læs mere her:
http://stackoverflow.com/questions/4954 ... l-browsers

Bemærk, at serversideteknologierne er mere effektive end meta-tag'ene i HTML. Brug derfor PHP eller ASP, eller hvad der ellers er tilgængeligt, hvis det er muligt.
Mvh. Kim

ojunker

Indlægaf ojunker » lør 7. sep 2013 13:01

Hej Kim

Jeg synes ikke, at man skal forsøge sig med en løsning på server siden.

Det, der er problemet, er, at Firefox med default indstillingen tilsyneladende ikke registrerer, at der nu findes en ny version af en given side. Gentagne tryk med CTRL+F5 ændrer umiddelbart ikke herpå.

I IExplorer og i Google Chrome ses den nye version derimod omgående. Det er de samme header informationer, der er sendt til alle 3 browsere.

I IExplorer er anvendt den samme indstilling, som svarer til default indstillingen i Firefox. I Google Chrome ses det ikke, at der er specielle indstillinger til formålet.

Firefox må håndtere det på en anden måde.
Mvh. Ole

Friskfyr1967

Indlægaf Friskfyr1967 » man 9. sep 2013 18:02

Hej Ole.

Tak for dit FF tip.

Nu kører FF med værdi 1.

Det virker til at fungere :-)

Manen manne tak :-)

/Andreas

MozGuru

Indlægaf MozGuru » man 9. sep 2013 21:49

Friskfyr1967 skrev: Der er i øvrigt også visse sites (ikke nogen jeg editerer) hvor FF ikke vil huske password.

Programmøren bag password manageren har skrevet en udmærket skrivelse om hvordan den fungerer.

Er man interesseret i at dykke ned i et konkret tilfælde, hvor Firefox ikke vil huske en adgangskode, kan man ændre et par indstillinger i about:config for at se meddelelser fra Firefox om hvad password manageren foretager sig:

1. Tillad Firefox at udskrive interne meddelelser til fejlkonsollen:

javascript.options.showInConsole skal være true.

2. Bed om meddelelser fra password manageren til fejlkonsollen:

signon.debug skal være true.

Friskfyr1967

Indlægaf Friskfyr1967 » tirs 10. sep 2013 17:46

Mange tak for dette input :-)

Jan Ivanouw

Indlægaf Jan Ivanouw » ons 24. apr 2019 14:00

Jeg designer sider som annoncerer arrangementer. Når siden ikke opdaterer, vises ikke de nye arrangementer. (Problemet er altså stadig ikke løst)

Problemet er jo ikke om jeg selv kan få FF til at vise rigtigt (f.eks. Ctrl+F5). Problemet er at medlemmerne gerne skal kunne se den opdaterede side.

Hvordan sikrer man det?

Måske er der allerede svaret på dette ovenfor, men vil nogen evt gentage det som "FF for Dummies" til mig?

mvh Jan

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 24. apr 2019 15:02

Hej Jan

Bliver siden opdateret med Ctrl+F5? I så fald er det sikkert response-headeren fra webserveren, der er skyld i, at siden ikke opdateres. Jeg linker ovenfor til en side med løsninger på response-headere, der forhindrer brug af cache. https://stackoverflow.com/questions/495 ... l-browsers
Jeg må erkende, at det er meget længe siden, jeg har beskæftiget mig med den slags, så jeg ved ikke, om løsningerne stadig er gældende.

Hvis siden ikke opdateres med Ctrl+F5, så skyldes det sikkert, at en cache på din webserver driller. Den kan du i så fald sikkert deaktivere. Hvordan det gøres afhænger af webserver og programmet bag cachen, så du skal nok have fat i supportsiderne på dit webhotel.
Mvh. Kim