Firefox » firefox, zotero og skim

hni

firefox, zotero og skim

Indlægaf hni » man 1. jun 2015 17:48

Jeg har længe brugt firefox til mac, sammen med PDF-vieweren Skim hvori jeg også tager noter til videnskabelige artikler gemt i pdf-format i referencehåndteringsprogrammet zotero.

Min firefox var blevet langsom og derfor valgte jeg at nulstille firefox som anbefalet.

Efter at have installeres zotero til firefox igen, fungerer det desværre ikke længere med mine skim-noter - der er alle sammen væk!!
De ligger dog i mappen gamle fire-foxdata, så vidt jeg kan se, men de er ikke længere koblet sammen med mine pdf-filer i zotero.

hjælp - hvordan får jeg det til at virke igen???

Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10.10; rv:38.0) Gecko/20100101 Firefox/38.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: firefox, zotero og skim

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 1. jun 2015 19:35

Jeg kender ikke Zotero, men prøv dette:

Luk Firefox
Find mappen med dine notater i mappen med de gamle Firefox-data.
Find den tilsvarende mappe i din Firefox-profil - der er sikkert oprettet en ny mappe her, da du geninstallerede Zotero.
Kopiér (ikke flyt!) Zotero-filerne fra den gamle datamappe til den nye datamappe.
Åbn Firefox og tjek, om det virker.

Jeg kan se, at Zotero tilbyder en synkroniseringstjeneste. Hvis du ikke har personlige oplysninger i dine notater, og du ellers stoler på Zotero, vil det måske være en god ide at benytte den mulighed. Det kan også være, at Firefox's synkronisering kan medtage Zoteros brugerfiler.
Mvh. Kim

hni

Indlægaf hni » man 1. jun 2015 23:59

Jeg har nu forsøgt at kopiere mappen med zoterofiler fra den gamle datamappe til den nye - men jeg synes ikke lige det virker...

Jeg kan søge gennem finder på mac'en og se skim notes filerne.
Jeg kan åbne disse filer, og se mine noter enkeltvis på en lang liste, men det giver jo ikke rigtig mening hvis de ikke er åbnet sammen med den rigtige pdf-fil. Den knap hvor jeg så kan klikke for at aktivere pdf-filen kan jeg ikke få lov til at aktivere... Så det virker på en eller anden måde som om filerne er der, men at det er sammenkoblingen som giver problemer.

Synkronisering i zotero er vidst bare for at gemme mine referencer og pdf'er - det har jeg gjort, alle 724 referencer er gemt i "skyen" og er nu igen inde i firefox.

Andre gode forslag?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 2. jun 2015 11:34

Måske du har kopieret den forkerte mappe eller til en forkert placering?

Åbn Firefox
Klik på menuknappen - den med tre streger
Klik på ikonet Hjælp - det med spørgsmålstegn
Klik på menupunktet Teknisk information
Klik på knappen Åbn mappe (Vis i Finder på en Mac) ud for Profilmappe

Du får nu åbnet en mappe med dine data. Luk Firefox (vigtigt!)
I den åbnede mappe finder du en undermappe med navnet zetoro, åbn den. Slet alle filer og undermapper i den.

Du skal nu finde den tilsvarende mappe i backuppen med de gamle Firefox-filer på skrivebordet. Og du skal så kopiere (ikke flytte!) filer og mapper herfra over i den nu tomme zetoro-mappe. Det er altså mappen zetoro, du skal finde i backuppen på skrivebordet, og det er filer og undermapper heri, der skal kopieres.

Bemærk, hvis du har gemt noget med Zetoro efter geninstallationen, vil det blive slettet ved ovenstående manøvre. Til gengæld skulle du meget gerne kunne få fat i dine gamle data.

Hvis du har spørgsmål, eller hvis noget ikke er som beskrevet, så spørg hellere en gang for meget end en gang for lidt - før du sletter/kopierer.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 2. jun 2015 11:44

Knappen 'Åbn mappe' hedder 'Vis i Finder' på en Mac.
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 2. jun 2015 12:26

Tak, jeg retter mit indlæg.
Mvh. Kim