Firefox » Sharepoint Online - start dokumenter i program

BirtheL

Sharepoint Online - start dokumenter i program

Indlægaf BirtheL » tors 4. aug 2016 09:58

Hej
Jeg har haft lidt korrespondance med Microsoft om deres nye udseende fordi:
Det viste sig at skabeloner med makroer der er uploaded på SharePoint Online ikke starter i programmet på PC men i f.eks. Word Online. Det betyder at makroer ikke kan bruges.
Microsoft har anerkendt det som et problem og rettet det i Internet Explorer, men fortæller at det ikke kan rettes i Firefox.

her er hvad de skriver:
I just had a meeting with the product group about this. What happens is that the product group fixed the behavior for Internet Explorer.

For Firefox and Chrome it's not possible to have modern UI to trigger the client application and that is why it always opens in the browser.

The reason for this is that opening in client on classic UI relies on ActiveX technology (for IE) and for FireFox and Chrome it relies on NPAPI.

Since we are moving away from ActiveX and NPAPI (Chrome no longer supports it and FireFox will stop supporting it) there is no way to trigger the client application.

This means that in order to respect open in client in modern ui the only option is to use Internet Explorer or switch back to classic (using Firefox, because since Chrome no longer supports NPAPI it will also open in browser )

Nu bruger jeg mest Firefox og på et tidspunkt kan man ikke længere benytte "klassisk oplevelse". Men jeg vil jo gerne kunne benytte makroer :-)

Hvordan kommer man igennem med sådan en ændring i Firefox? og er der nogen der ved om ændringen kan gennemføres og om det er planlagt?

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; WOW64; rv:47.0) Gecko/20100101 Firefox/47.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Sharepoint Online - start dokumenter i program

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 4. aug 2016 11:32

Hej Birthe

Jeg tror, at problemet skyldes den måde Sharepoint Online linker til filerne. Hvis de i stedet linkede direkte til en word-fil, ville du sagtens kunne åbne filen i Word - men det vil så betyde, at filen ikke kan åbnes i Word Online.

De kunne sikkert løse problemet, hvis de lavede to links til filen, et til Word Online, som det de har i øjeblikket, og så et link til filen som et almindeligt Word-dokument, som browseren så kan åbne i Word. Det vil svare til et almindeligt download-link. Er du sikker på, at den mulighed ikke allerede er der - altså at der er et download-link?
Mvh. Kim

BirtheL

Indlægaf BirtheL » man 8. aug 2016 09:29

Hej Kim
Jo, man kan sagtes linke til dokumenter. Der er heller ikke problemer hvis man vil åbne et dokument.
Problemet er hvis man vil starte et nyt dokument og så bruger en skabelon med en opstartsbox (f.eks. henter modtager data fra et "system") så er det en anden knap i SharePoint Online - i VB.Net hedder koden document.add i stedet for document.open.

Det kan man ikke i Firefox (eller Chorme) fordi noget der hedder NPAPI forsvinder.

I Internet Explorer var det så vidt jeg har forstået fordi ActiveX forsvinder, men her har Microsoft lavet en ændring, så det virker igen og det er sådan noget jeg efterlyser i Firefox.

(jeg ved en masse om Office, noget om SPO men ikke ret meget om Browser).

mvh
Birthe Lauridsen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 8. aug 2016 10:28

Hej Birthe

Jeg har det nogenlunde omvendt - jeg ved en masse om browsere men intet om Sharepoint. Umiddelbart vil jeg tro, at Sharepoint bruger en intern funktion på hjemmesiden til at åbne skabelonen i stedet for at linke til den som en fil. Hvis bare de linkede til den som en fil, så ville det ikke være et problem at få den til at åbne i Word.

Eksempel:
http://kimludvigsen.dk/projekter/underligfil.xyz

Klikker du på dette link til en fil, som Firefox ikke kender filtypen på, vil du få mulighed for at vælge, hvilket program filen skal åbnes i. Hvis det var din skabelon, ville du kunne vælge at åbne den i Word.

Det fungerer på samme måde i alle browsere, så når Microsoft har valgt at benytte en mere besværlig måde at åbne skabelonen på, må det næsten være fordi, de ønsker at gøre noget ved skabelonen, inden den sendes til browseren.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » tirs 9. aug 2016 20:17

Hvis Microsoft fortsat ønsker at integrationen mellem Sharpoint og Office skal virke i fremtiden i Mozilla Firefox, Google Chrome, Microsoft Edge og andre browsere, som i fremtiden ikke vil understøtte plugins, er de nødt til at bygge integrationen op på ny med WebExtensions, som er en fremadrettet teknologi, som erstatter NPAPI og ActiveX. Om det er noget Microsoft vil satse på i Office 2017, eller om de hellere vil satse på at forbedre Office Online, så integrationen til den lokale Office ikke bliver nødvendig, ved jeg ikke.

I tidligere versioner af Sharepoint havde Microsoft så vidt jeg husker en version som virkede uden browser add-ons, som brugte et custom URL scheme. Jeg tror det lignede noget i retningen af ms-office://sharepoint.firma.dk/sti/til/fil.doc, men måden browsere håndterer custom URL schemes viste sig at være for bøvlet for de fleste brugere.

(Kim: Det nytter ikke med et link til filen, for så vil browseren jo bare downloade den før Office får den, men Office skal vide linket til filen, så den fx kan blive gemt på serveren når man trykker gem i Word)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 9. aug 2016 20:50

Jesper Kristensen skrev: (Kim: Det nytter ikke med et link til filen, for så vil browseren jo bare downloade den før Office får den, men Office skal vide linket til filen, så den fx kan blive gemt på serveren når man trykker gem i Word)

Ok, jeg troede det var meningen, at den skulle hentes. Jeg tænkte ikke på, at den også skulle gemmes på nettet bagefter. Rart med en der ved lidt mere om tingene :-)
Mvh. Kim