Firefox » Firefox Bookmark sidebar 48.0.1

Johannes E Madsen

Firefox Bookmark sidebar 48.0.1

Indlægaf Johannes E Madsen » fre 19. aug 2016 20:05

Hej

På Mac OS 10.11.6 på både iMac og MacBook Pro har jeg opgraderet til Firefox 48.0.1 i dag.

I begge tilfælde vises min Bookmarks sidebar i en stor font og med hvad der ligner 1 1/2 linieafstand.

Det ser grimt ud og det fylder alt for meget så der skal bladres op og ned i listen. I mit tilfælde hart jeg netop sidebaren for at have hurtig adgang til mine mange bookmarks.

Et eller andet er gået galt, for det kan ikke være meningen at det skal være på denne måde.

Venlig hilsen
Johannes Elkjær Madsen

Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10.11; rv:48.0) Gecko/20100101 Firefox/48.0

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Firefox Bookmark sidebar 48.0.1

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 19. aug 2016 21:39

Hej Johannes

Jeg tror det er med vilje, at det er blevet sådan.
Det burde være muligt at ændre udseendet med noget css-kode. Jeg har ikke mulighed for at teste mit kodeforslag, da koden har forskellig indflydelse på Firefox på en Mac og på en Windows-computer. (Jeg sidder ved en Windows-computer.)

Opret en tekstfil med en teksteditor. Indsæt nedenstående kode i filen, og gem den som userChrome.css
Kode: Vælg alt@namespace url("http://www.mozilla.org/keymaster/gatekeeper/there.is.only.xul"); /* only needed once */
.sidebar-placesTree,
.sidebar-placesTreechildren::-moz-tree-row  { height: 18px !important; border-width: 1px !important; }

Åbn din profilmappe: Læs hvordan i følgende artikel: https://support.mozilla.org/da/kb/profiler-hvor-firefox-gemmer-dine-bogmaerker-brugerdata
I profilmappen finder du mappen chrome. I den lægger du filen med navnet userChrome.css
Hvis du ikke kan finde mappen chrome, laver du den. Hvis der allerede findes en fil med navnet userChrome.css i mappen, skal du indsætte ovenstående kode i den.
Du kan evt. ændre 18px til 16px, hvis 18 er for stor.
Hilsen Jørgen

Johannes E. Madsen

Indlægaf Johannes E. Madsen » tirs 23. aug 2016 14:11

Så er OL slut og jeg har prøvet løsningsforslaget. Dog kun på MacBook'en.

userChrome fandtes ikke i mappen Library/Application Support/Firefox/profiles/chrome, så jeg oprettede den med de foreslåede 18 px. Det hjalp ikke efter restart af Firefox.

Så ændrede jeg px til 16. Det hjalp heller ikke noget - igen efter restart.

Så ændrede jeg px til 13, som er min standard størrelse i Firefox Content Font&Colors preferencen (bortset fra Minimum, som er sat til None).

Det hjalp heller ikke noget. Jeg har ikke genstartet Mac OS da en ændring i en applikations profil i mit user-library ikke burde influere på systemet uden for applikationen.

Så nu har jeg en userChrome specifikation som ikke har nogen effekt på min sidebar, som altså stadig er både fyldig og grim.

Venlig hilsen
Johannes Elkjær Madsen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 23. aug 2016 14:49

Jeg tror du har lagt mappen chrome et forkert sted.
Prøv med Library/Application Support/Firefox/profiles/profilnavn.default. Profilnavnet består af forskellige bogstaver og tal.
Filen userChrome.css skal være lavet i en teksteditor. Jeg ved ikke hvad teksteditoren hedder på en Mac-computer. Måske hedder den TextEdit. Du kan altså ikke bruge et Office-program.
Hilsen Jørgen

Johannes. E. Madsen

Indlægaf Johannes. E. Madsen » tirs 23. aug 2016 15:49

Hej

Jeg oprettede ikke mappen chrome - den var der i forvejen og indeholdt to example filer, userChrome-example.css og userContent-example.css.

Placeringen er .../Firefox/Profiles/xm3ss520.default.

Jeg placerede så min fil userChrome.css i mappen og testede.

Jeg oprettede filen i TextEdit og savede som .css fil uden problemer.

Venlig hilsen
Johannes Elkjær Madsen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 23. aug 2016 16:47

Du kan også prøve denne kode:

Kode: Vælg alt@namespace url("http://www.mozilla.org/keymaster/gatekeeper/there.is.only.xul"); /* only needed once */
.sidebar-placesTree treechildren::-moz-tree-row {
  height: 16px !important;
  border-width: 1px !important;
}

Begge kodeforslag virker i min Firefox 48.0.1 på Windows 7.
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 23. aug 2016 19:50

Hej Dennis (cooperwebdesign)

Jeg har slettet din signatur og linket til din hjemmeside, da jeg betragter begge som spam.

Links til ens hjemmeside er normalt ikke et problem for almindelige brugere, men du har skrevet ét indlæg med indsat spam, så adressen til hjemmesiden falder også ind i den kategori.

Bliver du som bruger her i forummet og skriver indlæg, er du velkommen til atter at linke til din hjemmeside i profilen - lad os sige efter 20 relevante indlæg.

Tilføjelse: Jeg har nu slettet indlægget helt, da der blev påsat en ny signatur og linket til hjemmesiden blev angivet igen. Brugeren er desuden slettet og udelukket.
Mvh. Kim

Johannes E. Madsen

Indlægaf Johannes E. Madsen » søn 28. aug 2016 16:36

Hej igen

Jeg har nu testet det nye forslag, og det har ingen effekt. Der ændres ikke noget overhovedet i min Bookmark sidebar, som stadig vises med den store font og rigelig linieafstand.

Jeg har kopieret den tidligere nævnte userChrome-example fil og indsat den nedenfor. Fra min kode-fortid ser der ud til at være rigtig mange kommentarer i koden, men måske I kan pege på hvilke /* */ par der skal fjernes for at gøre koden aktiv - efter kopiering til selve userChrome.css filen naturligvis.

/*
* Edit this file and copy it as userChrome.css into your
* profile-directory/chrome/
*/

/*
* This file can be used to customize the look of Mozilla's user interface
* You should consider using !important on rules which you want to
* override default settings.
*/

/*
* Do not remove the @namespace line -- it's required for correct functioning
*/
@namespace url("http://www.mozilla.org/keymaster/gatekeeper/there.is.only.xul"); /* set default namespace to XUL */

/*
* Some possible accessibility enhancements:
*/
/*
* Make all the default font sizes 20 pt:
*
* * {
* font-size: 20pt !important
* }
*/
/*
* Make menu items in particular 15 pt instead of the default size:
*
* menupopup > * {
* font-size: 15pt !important
* }
*/
/*
* Give the Location (URL) Bar a fixed-width font
*
* #urlbar {
* font-family: monospace !important;
* }
*/

/*
* Eliminate the throbber and its annoying movement:
*
* #throbber-box {
* display: none !important;
* }
*/

/*
* For more examples see http://www.mozilla.org/unix/customizing.html
*/

Venlig hilsen
Johannes Elkjær Madsen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 28. aug 2016 17:02

Hej Johannes

Jeg kender ikke så meget til Mac, så måske jeg spørger dumt: Er du sikker på, at filen hedder userChrome.css og at den ikke har en ekstra filtype, altså fx userChrome.css.txt.

I Windows kan man risikere, at den sidste filtype er skjult, og hvis det også er tilfældet på en Mac, kan det være årsagen til, at det ikke virker.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 28. aug 2016 18:33

Hvis du ikke kan se forskel på fx 15px og 25px, kan det skyldes flere ting:
1) Koden virker ikke på en Mac.
2) Du har placeret filen userChrome.css et forkert sted. Jeg skrev, at den skulle placeres i mappen chrome i Firefox/Profiles/xm3ss520.default. xm3ss520.default er navnet på din standardprofil. Hvis du på et tidspunkt har nulstillet Firefox, har du fået oprettet en ny profil. Filen skal så placeret i den profil i stedet for.
3) Stavefejl i filnavnet eller ekstra filendelse (se Kims indlæg).
4) Du har installeret et tema eller en udvidelse, som tilsidesætter koden.

Det sidste element i filen userChrome-example.css ser ud til at være forældet. Her er koden uden unødvendige kommentarer. Jeg mener, at det første eksempel overskriver det andet eksempel.

Kode: Vælg alt*{
font-size: 20pt !important
}

/* Make menu items in particular 15 pt instead of the default size: */
menupopup > * {
font-size: 15pt !important
}

/* Give the Location (URL) Bar a fixed-width font */
 #urlbar {
font-family: monospace !important;
}
Hilsen Jørgen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 28. aug 2016 18:40

Jeg skal måske lige tilføje, at Firefox bør være afsluttet, mens du redigerer filen. Der skal under alle omstændigheder en genstart af Firefox til, inden ændringer i filen træder i kraft.
Hilsen Jørgen

Johannes E. Madsen

Indlægaf Johannes E. Madsen » tors 1. sep 2016 14:52

Hej

Det seneste eksempel fungerer heller ikke, dog opdagede jeg at det (måske) ser ud til at Bookmark sidebar først lige glimter i en anden font/size inden den nye grimme bliver vist.

I forhold til tidligere spørgsmål tror jeg min userChrome fil ligger det rigtige sted når den er placeret i samme folder som userChrome-example filen.

Og når begge filer har samme extension - .css - er det nok også på plads og i orden.

Tilbage er så muligheden for at koden ikke fungerer på Mac. Men da Mozilla overhovedet leverer Firefox og andre løsninger på denne platform må der være en eller flere i organisationen der kender til miljøet og kan yde support.

Venlig hilsen
Johannes Elkjær Madsen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 1. sep 2016 15:19

Jeg har fundet et lignende spørgsmål på SUMO.
https://support.mozilla.org/en-US/questions/1133496
Hilsen Jørgen

Johannes E. Madsen

Indlægaf Johannes E. Madsen » tors 1. sep 2016 17:20

Hej

Se det var lige det der skulle til:

Installer Stylish add-on og opret en style der sætter spacing, og som kan testes og ændres uden genstart af Firefox.

Har slettet min userChrome css fil i Library og det fungerer stadig.

Tak for hjælpen
Johannes Elkjær Madsen