Firefox » Firefox reagerer ikke

Erling Dujardin

Firefox reagerer ikke

Indlægaf Erling Dujardin » man 30. jan 2017 11:37

Jeg har brugt Firefox i mange år, men nu er den død. Skærmbilledet er blankt, når jeg søger. Jeg kan søge med en anden browser, så fejlen er ikke netadgangen.
Jeg har forsøgt mig med nulstilling, afinstallering og ny installering samt med frakobling af proxyserver (Faktisk ved jeg ikke, om jeg bruger proxyserver).
Ved nulstilling kommer startbilledet frem - men så kan jeg ikke komme videre derfra.
Jeg har Norton installeret på min PC, men det plejer ikke at give uforligelighed. På et tidspunkt kom Norton op at slås med Malwarebytes, men da jeg ikke vil risikere det igen, har jeg afinstalleret Malwarebytes igen.
Styresystemet er Windows 10.

Jeg er ikke IT-kyndig nok til at kunne slå ned på, hvor det er galt - men det er forhåbentlig en anden, der er.

Erling

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/51.0.2704.79 Safari/537.36 Edge/14.14393

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Firefox reagerer ikke

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 30. jan 2017 12:35

Hej Erling

Mit umiddelbare gæt er, at det er din Norton, der har en indbygget firewall, som blokerer Firefox. Du skal så blot ind i indstillingerne i Norton og give tilladelse til Firefox.
Mvh. Kim

Erling Dujardin

Indlægaf Erling Dujardin » man 30. jan 2017 13:54

Desværre tror jeg ikke, det løser problemet. Jeg ville vedhæfte et screendump af Norton, men den tillader passage af både Firefox og Thunderbird. - Jeg fik ikke lov til at vedhæfte en kopi hverken i .doc eller .docx. Også crashreporter giver adgang.
I øvrigt har de fungeret sammen tidligere.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 30. jan 2017 14:52

Forummet tillader kun billedformater, og doc og docx er ikke billedformater. Vi har en guide til upload af skærmbilleder her:
http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Hvor ... et_billede

Det er dog nok ikke nødvendigt at uploade et billede i dette tilfælde.

Der er netop udsendt en ny version af Firefox, og det er ikke usædvanligt, at firewallen i et sikkerhedsprogram så ikke kan finde ud af at genkende den nye version. Prøv at fjerne tilladelsen til Firefox. Start herefter Firefox, så skulle Norton gerne komme og spørge om tilladelse, og så skulle det virke - hvis, altså, du giver tilladelse :D
Mvh. Kim

Erling Dujardin

Indlægaf Erling Dujardin » man 30. jan 2017 17:55

Hej igen, Kim

Så er jeg en glad mand - det virkede åbenbart med at blokere i Norton og så genåbne for adgangen til Firefox og Thunderbird.
Men hvorfor pokker tager Mozilla og Norton ikke hinanden i hånden og undgår den slags? Det er vel ikke kun i Danmark, den er gal?

Tusind tak for hjælpen.

Erling

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » man 30. jan 2017 18:30

Erling Dujardin skrev: Men hvorfor pokker tager Mozilla og Norton ikke hinanden i hånden og undgår den slags? Det er vel ikke kun i Danmark, den er gal?

Korrekt, det er ikke kun i DK den er gal: https://www.version2.dk/artikel/browser ... er-1072802

Erling Dujardin

Indlægaf Erling Dujardin » ons 1. feb 2017 15:25

Erling Dujardin skrev: Hej igen, Kim

Så er jeg en glad mand - det virkede åbenbart med at blokere i Norton og så genåbne for adgangen til Firefox og Thunderbird.
Men hvorfor pokker tager Mozilla og Norton ikke hinanden i hånden og undgår den slags? Det er vel ikke kun i Danmark, den er gal?

Tusind tak for hjælpen.

Erling

Og nej - desværre var det en kort glæde, som kun varede ved, til jeg dagen efter igen åbnede Firefox. Så var der påny blank skærm. Jeg har eksperimenteret med Auto-detektér proxy-stillinger og Ingen proxy - men det gør ingen forskel. Lige nu kan jeg åbne for en blank skærm, når Firefox aktiveres. Hvis jeg også skal søge med Firefox, skal jeg hver gang åbne for søgning ved at nulstille Firefox. Jeg fik ikke noget ud af at starte i fejlsikret tilstand. I længden gider man ikke skulle nulstille Firefox hver gang, den åbnes. Så: er der flere bud på, hvad der hindrer søgning?

Og til Jesper: Jeg skrev til Symantec, som administrerer Norton Denmark, om problemet. Men hvordan de reagerer ved jeg ikke.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 1. feb 2017 15:37

Er det kun din startside, der er blank? Hvad har du sat som startside. Har du installeret nogle udvidelser?

Det er selvfølgelig ikke meningen, at man skal nulstille Firefox hver gang man skal bruge den.
Hilsen Jørgen

Erling Dujardin

Indlægaf Erling Dujardin » ons 1. feb 2017 16:25

Jeg har faktisk indsat en startside, som Firefox burde starte op på - men det gør den ikke, med mindre, altså, at browseren har været nulstillet. Og så kan man begynde forfra med tilpasning af startside m.m.

Der var tidligere udvidelser, som ikke ser ud til at være der nu. Men funktionen Opstart med tilføjelser deaktiveret hjælper ikke.

Det "sjove" ved det er, at man kan søge med Firefox, men altså først, når det indledende blanke skærmbillede har fået liv.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 1. feb 2017 17:44

Hej Erling

Du svarer lidt udenom, og så er det svært, fordi vi skal gætte. Prøv at angive https://google.dk som startside og tjek så, om det virker. Hvis det virker, er det din nuværende startside, som der er noget galt med.
Mvh. Kim

Erling Dujardin

Indlægaf Erling Dujardin » tors 2. feb 2017 00:15

Hej Kim
Jeg bruger www.ni.dk som min normale startside, men nu har jeg forsøgt mig med www.google.dk.
Resultatet er det samme. Hvis jeg starter fra en nyåbnet Firefox, kommer google heller ikke frem. Det eneste jeg kan se dér, er en cirkel, der kører og kører som tegn på, at den søger.

I det hele taget kan man ikke regulere noget som helst i Indstillinger fra denne blanke åbningsside.
Efter nulstilling åbner Firefox med denne adresse, klar til at søge:
https://www.mozilla.org/da/firefox/51.0.1/firstrun/ samt Mozillas startside som default. I denne startstilling kan jeg få både ni.dk og google.dk frem.

De indstillinger, jeg nu kan foretage, er væk igen efter lukning af Firefox - det ses, når jeg nulstiller dagen efter for at åbne for søgning. Men det vil være naturligt efter en nulstiling.

Kan der være en idé i endnu engang at afinstallere og geninstallere? Det er det eneste, jeg kan finde på lige nu?

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 2. feb 2017 02:18

Hvis du sætter din startside til https://www.google.dk/, og den er ændret til noget andet, når du har genstartet Firefox, så kan det skyldes, at du har installeret et sikkerhedsprogram, der forhindrer den ændring. Det kan også være, at du har fået malware på din computer.
Hilsen Jørgen

Erling Dujardin

Indlægaf Erling Dujardin » tors 2. feb 2017 21:34

Umiddelbart tror jeg mest på Malware. Der er ikke mig bekendt installeret sikkerhedsprogrammer, siden Firefox fungerede, som den skal.
Men hvordan indkredser man den pågældende Malware? Det er det, Norton skulle gøre for mig.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 3. feb 2017 13:29

Skan først din computer med Norton. Bagefter kan du hente og skanne med AdwCleaner: https://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/
Hilsen Jørgen

Erling Dujardin

Indlægaf Erling Dujardin » lør 11. feb 2017 12:55

Hej Jørgen
Tak fordi du gjorde mig opmærksom på AdwCleaner. Den har fanget en del malware, herunder nogle Mozilla-filer knyttet til ASK. Desværre hjalp det ikke at fjerne dem, men da Ask's toolbar tidligere har drillet mig, var det rart nok at slippe af med dem.
Norton undrer sig over, at årsagen er malware, for så har det også indvirkning på andre browsere, og rent faktisk virker Edge med det samme.

I mellemtiden har jeg været på jagt i de engelsksprogede Mozilla support-sider. Her faldt jeg over denne:
https://support.mozilla.org/t5/Firefox/ ... 08#M504569

Eller på normalt engelsk: "Firefox is not displaying webpages, just a blank screen". Den er fra 2013, men beskriver rigtig godt, hvad der også er mit problem. I forløbet beskrives en række forslag til afhjælpning, som I også har prøvet, og som heller ikke virker.

Men nu virker det, efter at jeg greb fat i det, der virkede i 2013:
1. Download en frisk Firefox til en USB-nøgle, men undlad at installere det.

2. Tænd PC'en påny, men boot med F4

3. Afinstallér Firefox via kontrolpanelet, så det slettes i registreringsdatabasen.

4. Slet mappen med gamle Firefox-data fra harddisken (jeg gemte den i papirkurven, så den kan reetableres). Så blev der pludselig slettet 6810 elementer.

5. Sluk PC'en, så der bliver renset ud i filerne

6. Tænd igen og geninstallér fra USB-nøglen. Herefter åbner Mozilla, klar til søgning, og med intakte bogmærker. Tilpas resten af Mozilla bl.a. med tilføjelser.

Som jeg ser det, har fejlen ligget i, at mappen med gamle Firefox-data åbenbart har rummet fejlen.

Men tak for hjælpen undervejs. I hvert fald har jeg fået renset ud i nogle usunde eller overflødige filer.

Erling