Firefox » Skype virker ikke i Firefox

silvadrengen

Skype virker ikke i Firefox

Indlægaf silvadrengen » tors 30. mar 2017 10:21

Når jeg logger mig på Skype i min Firefox-browser får jeg en meddelelse på skærmen om, at Skype midlertidigt ikke er tilgængelig i denne browser. I stedet henviser beskeden mig til at logge på Skype i Edge eller Crome!
Se vedhæftede skærmdump.
Er der nogen, der kan fortælle mig, hvornår jeg igen kan logge på Skype fra Firefox?

Mvh
silvadrengen

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101 Firefox/52.0
Vedhæftede filer
skype_out.jpg
Skærmdump 29.3.17

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Skype virker ikke i Firefox

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 30. mar 2017 10:29

Problemet er, at du har fået opdateret til Firefox 52, som ikke længere understøtter plugins på grund af sikkerhedsproblemer og problemer med ydelsen.

Jeg har det samme problem med Googles Hangout. Jeg går ud fra, at Skype, ligesom Google, arbejder på en løsning, som ikke kræver brug af et plugin.

Indtil den kommer, kan du benytte Firefox' ESR-udgave, der stadig understøtter plugins:
https://www.mozilla.org/en-US/firefox/organizations/
Mvh. Kim

nesager

Geografisk sted: Nordvestjylland

Indlægaf nesager » tors 30. mar 2017 11:46

Lige en bemærkning til Kim Ludvigsen.
Har brugt FF i mange år,uden de store problemer,men synes efterhånden,at der mange ting man ikke kan i FF
Vil det sige at det at alle de andre browsere ikke er sikre som FF,eller er det FF der blevet alt for striks med mange ting.??
Mvh.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 30. mar 2017 12:24

Det er Firefox, som har været lidt langsom. Firefox har hidtil brugt plugins af typen NPAPI, der blev introduceret af Netscape tilbage i 1995. Andre browsere understøttede også NPAPI-plugins, men de fleste af dem er i de senere år gået over til andre metoder, dels på grund af ydelsesproblemer og dels på grund af sikkerhedsproblemer.

Når Skype og Google Hangout virker i fx Chrome, er det fordi, de bruger andre metoder end NPAPI-plugins. De skal så blot udvikle lignende til Firefox.

Der er understøttelse i Firefox for teknologien WebRTC, der gør det muligt med tale og video uden brug af plugins, men Skype og Hangout kan endnu ikke benytte WebRTC til kommunikation.

Firefox offentliggjorde sine planer om at stoppe brugen af plugins i oktober, så man må sige, at Skype og Hangout har haft lang tid til at lave nye versioner, men åbenbart ikke lang tid nok. Her er Googles meddelelse om, at man arbejder på en løsning:
https://gsuiteupdates.googleblog.com/20 ... refox.html

Det skal lige siges, at der stadig er et enkelt NPAPI-plugin, der virker i Firefox: Flash. Det har man ikke turdet dræbe, før der findes en anden løsning, fordi der er så mange, der bruger Flash.
Mvh. Kim

nesager

Geografisk sted: Nordvestjylland

Indlægaf nesager » tors 30. mar 2017 12:50

Hej igen
Tak for dit uddybende svar,så et eller anden sted er FF måske mere sikker en andre browsere,men skal selv installere udvidelser for kunne bruge bestemte programmer,og så er man jo selv skyld i.hvis det ikke virker.
Mvh.

silvadrengen

Indlægaf silvadrengen » tors 30. mar 2017 13:18

"Indtil den kommer, kan du benytte Firefox' ESR-udgave, der stadig understøtter plugins:
https://www.mozilla.org/en-US/firefox/organizations/"
Hej Kim
Der er bare det ved det, at jeg er en fuldstændig amatør hvad angår installationer af plugins, så jeg må nok se i øjnene at jeg ikke kommer på Skype med Firefox sådan lige med det samme!
Prøvede Edge - og her virker det, men jeg er nu ikke meget for at bruge den browser :)
Mvh
silvadrengen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 30. mar 2017 13:37

Du behøver ikke at være ekspert for at kunne bruge plugins - du har jo allerede tidligere brugt et plugin til Skype, uden at du vidste det. Hvis du installerer Firefox ESR og besøger den hjemmeside, du plejer at bruge til Skype, vil du sikkert blive præsenteret for et link til at installere pluginnet. Klikker du på linket, vil det helt automatisk blive installeret.
Mvh. Kim

silvadrengen

Indlægaf silvadrengen » søn 2. apr 2017 17:09

Hej Kim
Jeg fulgte dit link og downloadede Firefox ESR til min Win 10 64 bit og på dansk, men jeg kan stadig ikke lave et opkald med Skype! Jeg får den samme besked, som vist ovenfor.
Mvh
silvadrengen

silvadrengen

Indlægaf silvadrengen » søn 2. apr 2017 17:26

øhh..."Hvis du installerer Firefox ESR og besøger den hjemmeside,..."
Hvad mener du med "den hjemmeside?"
Jeg forstår ikke, hvad du mener - jeg bruger ikke nogen hjemmeside til Skype - jeg bruger da en browser!
Mvh
silvadrengen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 2. apr 2017 17:31

Browseren bruges til at vise hjemmesider. Den kan ikke selv ringe med Skype, hvis du brugere browseren til Skype-samtaler, så foregår det på en hjemmeside, der bruger et Skype-plugin. Det er den side, du skal besøge for at få installeret pluginnet - den er den side, som du logger ind på Skype på.

Hvis du får vist samme fejlmeddelelse som på dit billede i første indlæg, så er det måske slet ikke Firefox ESR, du har fået startet - det kan dog også være hjemmesiden, som ikke kan skelne mellem de forskellige versioner af Firefox.
Mvh. Kim

silvadrengen

Indlægaf silvadrengen » søn 2. apr 2017 17:39

Hej Kim
Tak for dine svar, men jeg tror ikke det vil lykkes for mig at komme igennem med Skype fra Firefox!
Da jeg klikkede på Firefox-ikonet som kom frem på min desktop efter at jeg havde downloaded den såkaldte ESR-version, så fik jeg besked om at Firefox nu pludselig ikke længere var min "standardbrowser." Da jeg så klikkede på det felt, hvor jeg kunne vælge Firefox som standardbrowser, så kom der en ny meddelelse op på skærmen, som jeg ganske enkelt ikke aner, hvad jeg skal gøre med og hvor jeg så skal klikke.
Se venligst vedhæftede skærmdump-
Mvh
silvadrengen

silvadrengen

Indlægaf silvadrengen » søn 2. apr 2017 17:48

Jeg ville uploade mit skærmdump, men det kunne jeg pludselig ikke.
Nå...det kunne jeg så godt alligevel. Gosh, det her er godt nok ikke for
almindelige brugere.
Senest rettet af silvadrengen søn 2. apr 2017 17:52, rettet i alt 1 gang.

silvadrengen

Indlægaf silvadrengen » søn 2. apr 2017 17:51

hvad-er-nu-det.jpg

Karl Erik

Geografisk sted: Hirtshals

Indlægaf Karl Erik » søn 2. apr 2017 17:54

Det er der hvor du i Windows 10 indstiller hvilken programmer du vil bruge som standard. Hvis du klikker på Edge vil du få en liste over de browsere du har installeret.
Karl Erik

silvadrengen

Indlægaf silvadrengen » søn 2. apr 2017 18:02

Hej Karl Erik
Tak for hjælpen. her var der endelig noget, der lykkedes for mig. Nu er Firefox igen min standardbrowser.
Men tilbage står det problem, at jeg stadig ikke kan bruge Skype fra Firefox, selv om jeg downloadede ESR-versionen -
og selv om jeg gjorde:
"Det er den side, du skal besøge for at få installeret pluginnet - den er den side, som du logger ind på Skype på." Og her downloadede jeg igen ESR-versionen.
Mvh
silvadrengen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 2. apr 2017 18:20

Jeg har lige prøvet at logge ind på Skype med min Firefox 52, og jeg får ikke nogen meddelelse om, at Skype ikke virker.

Prøv lige at fortælle - trin for trin - hvad du gør, altså i stil med:
Jeg går ind på https://www.skype.com/da/
Jeg klikker på på Log på, og logger ind med mit brugernavn og min adgangskode
Jeg ...
Mvh. Kim

silvadrengen

Indlægaf silvadrengen » ons 5. apr 2017 13:34

Hej Kim
Så kommer der en fuldstændig historik over, hvad jeg gør, når jeg forsøger at komme på Skype.
1) Jeg åbner min Firefox-browser
2) Jeg skriver Skype i søgepromten og trykker enter.
3) Jeg vælger linket: https://www.skype.com/da/
4) Øverst th. på min skærm står der nu: "Log på"
5) Jeg klikker på den besked
6) Nu kommer der et felt på min skærm, hvori der står: "Brug Skype online?"
som jeg klikker på.
7) Så kommer jeg ind på "Log på" hvor mi Skype-navn står og lige under det
står der "Næste."
8) Jeg klikker på "Næste."
9) Så kommer der en besked på skærmen, hvor der står: "Indtast adgangskode."
(Den har jeg sat pcén til at huske, så jeg klikker på "Log på."
10)Så kommer jeg ind på den side, hvor min(e) kontaktpersoner står.
11)Jeg vælger en kontaktperson og klikker så på kamera-ikonet øverst th på min skærm.
12) og så - vupti - kommer den tidligere viste meddelelse: "Skype opkald er midlertidigt utilgængeligt i Firefox."

Ja, ja, jeg er klar over, at det her var en længere smøre, men jeg håber, jeg har fået det hele med vedrørende, hvad jeg har gjort.

Mvh
silvadrengen
8)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 5. apr 2017 14:17

Hej Silvadrengen

Meget fornem trin for trin! Sådan en gør det nemt at hjælpe :-)

Da jeg tidligere forsøgte at logge på i min Firefox 52, prøvede jeg ikke at ringe op. Det har jeg så lige prøvet nu, og det er ikke muligt at klikke på opkaldsknappen. Jeg får dog stadig ikke meddelelsen om, at Skype ikke virker.

Jeg har så lige prøvet at installere ESR-versionen i en Windows XP. Her får jeg meddelelsen, selvom det skulle være muligt at ringe op fra ESR-versionen.

Min konklusion er derfor, at det må være Skype, det ikke ved, at ESR-versionen fungerer, så de forhindrer simpelthen alle Firefox 52-brugere i at benytte Skype, uanset om det virker eller ej.

Du kan evt. kontakte Skype og fortælle dem om problemet, eller du kan vente på, at de selv finder ud af at rette det - der er sikkert andre, der henvender sig. Indtil de retter det, vil du være nødt til at bruge Skype-programmet.

Personligt gik jeg for længe siden over til at benytte Google Hangout, da jeg synes, lydkvaliteten er lidt bedre der, men man er jo også afhængig af, hvad dem, man skal i kontakt med, bruger. Så vidt jeg husker, er Google Hangout vist også billigere. Jeg giver USD 0,01 i minuttet for opkald til fastnettelefoner i Danmark og 0,03 til mobiler.
Mvh. Kim

silvadrengen

Indlægaf silvadrengen » ons 5. apr 2017 16:43

Hej Kim
Du skriver:
"Du kan evt. kontakte Skype", men jeg kender ikke deres mailadresse. Har de et "kontor" i Danmark?
Og så skriver du også:"Indtil de retter det, vil du være nødt til at bruge Skype-programmet." men såvidt jeg ved, så er det da det program, jeg har benyttet hele tiden! Hvad er ellers "skype-programmet"?
Og så lige også dette: "Jeg giver USD 0,01 i minuttet for opkald til fastnettelefoner i Danmark og 0,03 til mobiler." men jeg betaler da ikke noget for at bruge Skype, men jeg bruger det også kun til at kontakte mine venner i Danmark.
Som jeg skrev til dig tidligere, så må jeg bruge Edge-browseren, og her kan jeg godt åbne en forbindelse - men jeg er jo Firefox-fan, så det må jeg nok se i øjnene, at jeg ikke kan blive ved at være :):)
Mvh
silvadrengen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 5. apr 2017 19:50

Hvis du går ind på https://www.skype.com/da/ så kan du se et link, der hedder Download Skype. Klikker du på det, får du tilbudt et almindeligt Windows-program, som du kan downloade og installere.

Et direkte link til download af programmet:
https://go.skype.com/scom.download

Hvis jeg ringer til andre, der bruger Googles Hangout, er det også gratis. Det er kun, hvis man ringer til et almindeligt telefonnummer, at det koster penge - det gælder både for Skype og Hangout.
Mvh. Kim