Firefox » Firefox 52.2 og Chromecast

kopywrite1

Firefox 52.2 og Chromecast

Indlægaf kopywrite1 » tirs 18. apr 2017 19:12

Jeg er så træt af at se på mit HDMI kabel og tænker på at købe en Chromecaster. Jeg har så mange fede bogmærker, som jeg gerne vil kunne afspille i Firefox på min pc (windows 10) og sende videre til mit TV. Så jeg har prøvet at søge på om Firefox desktop og Firefox Android er den samme browser, men bliver kun henvist til en artikel fra 2015, hvor man endnu ikke kunne chromecaste Firefox desktop.
Nu er vi i 2017...er der sket noget nyt på den front?
Gir det overhovedet mening, det jeg spørger om ?

Helt nyt medlem af klubben
Katja

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101 Firefox/52.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Firefox 52.2 og Chromecast

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 18. apr 2017 23:30

Hej Katja

Det er endnu ikke muligt at chromecaste fra Firefox på en computer, men det er muligt fra Firefox på en Android-enhed.
Mvh. Kim

kopywrite1

Indlægaf kopywrite1 » ons 19. apr 2017 01:22

Hej Kim,
FFedt med hurtigt, klart svar. Nu stiller jeg så lige et syret spørgsmål. Da min pc og mobiltelefon (android) taler sammen med Wi-Fi, Bluetooth og OneDrive, ville det kunne lade sig gøre at "overføre" (kopiere) min Firefox browser fra pc til mobil?
Katja

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 19. apr 2017 01:29

Du kan synkronisere dine bogmærker, faneblade, indstillinger osv. Det kan du gøre, uanset om du bruger wi-fi eller en anden metode til at gå på nettet. Men det er måske ikke det, du tænker på?
Mvh. Kim

kopywrite1

Indlægaf kopywrite1 » ons 19. apr 2017 02:01

Det er også svært for mig at forklare præcist (det er ret nyt land for mig)
Fidusen er, at jeg har et DMI-stik mellem computer og TV, hvor jeg kan "se mine bogmærker" lige så let som film fra netflix-appen.
Hvis jeg så nu vil Chromecaste i stedet, SKAL jeg åbenbart igennem en Android, hvilket mit TV jo ikke er.
Dvs, at min mobiltlf nu overtager værtsrollen og jeg har derfor
brug for at flytte mine bogmærker fra pc til mobil. Jeg har endnu ikke installeret Firefox på mobilen, så hvad gør jeg nu rent praktisk?
Katja

kopywrite1

Indlægaf kopywrite1 » ons 19. apr 2017 02:03

HDMI-stik selvfølgelig :-)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 19. apr 2017 04:05

TV'et behøver ikke at været et smart-TV med Android. Du skal blot have en Chromecast, sat til TV'et. Du kan så sende video/lyd til chromcast-dimsen fra din Android-mobil via dit wi-fi-netværk.

Du kan også sende til Chromcasten fra en Chrome-browser på din computer. Af en eller anden grund er det åbenbart ikke sådan ligetil at få det til at virke fra en Firefox på en computer. Jeg kan se, at der findes en udvidelse, der skulle gøre det muligt at chromecaste fra Firefox på en Windows 10:
https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/tubecast/
Jeg kan desværre ikke selv tjekke den.

Jeg er desuden lige faldet over en indstilling i Firefox [1], som måske kan aktivere muligheden for at chromecaste, det vil jeg prøve at se lidt nærmere på i morgen.

[1] Indstillingen:
browser.casting.enabled på siden about:config skal angives som true.
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 19. apr 2017 04:17

Nå, jeg kan se, at den en eller anden grund til, at det ikke virker på Firefox på en computer, er, at Google har benyttet en lukket protokol, som de ikke vil dele med andre. Når det virker i Firefox på en Android-enhed, er det fordi, protokollen er indbygget i Android, hvor Firefox så kan hægte sig på.

Indstillingen jeg nævnte i forrige indlæg er beregnet til andre dimser, som kan det samme som Chromecast.
Mvh. Kim

kopywrite1

Indlægaf kopywrite1 » ons 19. apr 2017 06:03

Ved du hvad Kim...
...jeg synes du er et af de klogeste menneker jeg kender for øjeblikket :-) Sikke en viden!!! Så jeg tror det hedder HDMI-kabel lidt endnu, indtil jeg har mod på og tid til at sætte mig ind i, at bruge min mobil som "motherboard".
Ellers en ny idé; En android-baseret tablet/Chromecast/alm fladskærm???
Katja