Firefox » firefox er laaaangsom!

henrikhedegaard

firefox er laaaangsom!

Indlægaf henrikhedegaard » fre 14. jul 2017 16:46

Kære MozillaDanmark

Jeg forstår I er en kreds af frivilllige, der på idealistisk basis arbejder for udbredelse af Mozillas produkter og filosofi -- meget flot (det samme gør jeg i 2. sammenhæng).

Jeg har i årevis flittigt brugt Firefox som den eneste uafhængige, store browser, men undervejs og især på det seneste er den begyndt at skuffe og svigte.

Udover at der er visse ting jeg ikke har ku se i Firefox (fx Yousee's web-tv), er den begyndt at blive MEGET langsom, ja fryser næsten. Jeg har normalt altid 3 faste faneblade knyttet til mine 2 google-konti, nemlig min private indbakke, min kalender og min arbejds-indbakke. Plus det løse i et 4. eller 5. faneblad, men det burde det vel netop ku klare?

Jeg kører win10 og holder løbende Firefox opdateret. Jeg har lige haft de nævnte faneblade åbne mens jeg sku skrive en mail. Men konstant blev jeg blokeret, når jeg fx blot ville flytte markøren og markere et par ord eller tilføje en CC-modtager, så frøs den, så jeg til sidst var ved at blive vanvittig (forstå mig ret ;-). Og det var endda efter at jeg på det tidspunkt havde lukket alle andre faner end netop den ene indbakke, hvor jeg var ved at skrive en ny mail.

Jeg bemærkede under jobliste > processer, at firefox fyldte uforholdsmæssigt meget i hukommelsen. Som primær app måske 800 MB og som baggrundsproces fx 600 MB. Da jeg i min desperation tvangslukkede sidstnævnte forsvandt det sidste faneblad, som firefox dog tilbød at retablere. Det sagde jeg ja til og nu gik det umiddelbart meget lettere, samtidig med at baggrundsprocessen kun fyldte måske 150 MB. Har firefox det svært med en rationel hukommelsesstyring?

På det sidste er det sket i et omfang, så jeg nu nødtvunget er ved at flytte over til Chrome -- som tilsynl. ikke har problemer med samme og vel næppe særligt belastende brug. Men det var jo ikke meningen, jeg er helt på bølgelængde med jeres filosofi og flotte ydelser til webbrug, så jeg ville da helst blive på firefox. Men det er desværre lige pt. umuligt som beskrevet.

Jeg har en veninde der pt. har tilsvarende "udfordringer" med Firefox.

Hvis I har gode råd og forslag er jeg selvf. meget modtagelig, men så skal de osse helst være gode... ;-)

Kh Henrik
Frederiksberg
(60-årig datalog)

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/59.0.3071.115 Safari/537.36

henrikhedegaard

Re: firefox er laaaangsom!

Indlægaf henrikhedegaard » fre 14. jul 2017 16:52

PS
Glemte at tilføje at jeg ofte lader win10 gå i dvale inkl firefox osv fremfor at lukke helt -- kan det hænge sammen med firefox' muligvis dårlige hukommelsesstyring? Når jeg genstarter firefox går det selvf. bedre, men den burde vel ku klare dvale ligesom Word og alle andre programmer?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 14. jul 2017 16:58

Det kan være en udvidelse, der generer. Du kan prøve at starte Firefox i fejlsikret tilstand for at se, om du så stadig oplever problemet. I fejlsikret tilstands slås udvidelser og temaer fra, og enkelte indstillinger nulstilles.

Du starter Firefox i fejlsikret tilstand ved at lukke Firefox. Genstart så, mens du holder tasten Skift nede. En dialogboks åbnes, hvor du skal vælge at starte i fejlsikret tilstand.

Hvis det virker i fejlsikret tilstand, må du på jagt efter den skyldige udvidelse.

Du kan læse mere om fejlsikret tilstand her:
https://support.mozilla.org/da/kb/loes- ... t-tilstand

Med hensyn til hukommelse, så bruger Firefox al det som den kan få. Forbruget afhænger således af, hvor meget RAM og hvor mange kørende programmer du har. Hos mig bruger Firefox typisk på mellem 1 og 2 GB.
Mvh. Kim

henrikhedegaard

Indlægaf henrikhedegaard » fre 14. jul 2017 17:40

Mange tak for hurtigt svar, Kim.
Det er jeg straks igang med at prøve af.
(og beklager jeg ikke fik lagt mit "?" under firefox, flyt det gerne hvis du synes ;-)
/henrik

Gæst

Indlægaf Gæst » søn 16. jul 2017 21:19

Når jeg kører Firefox i fejlsikret tilstand er der ikke noget problem (af en fejl startede jeg Firefox normalt, og hurtigt reagerede den langsomt igen).

Jeg kører ingen temaer og kun én udvidelse: Ghostery. Har I erfaring for at denne alene sløver Firefox så alvorligt ned? Den er jo meget rar at have, men hvis den er synderen, dur det jo ikke, og så kan jeg vel undvære den igen...

henrikhedegaard

Indlægaf henrikhedegaard » søn 16. jul 2017 21:20

Ups, jeg fik ikke mit brugernavn med, men det var altså mig der skrev... ;-)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 16. jul 2017 21:25

Hej Henrik

Der er også andre ting, der ændres i fejlsikret tilstand, men mon ikke det er udvidelsen, der driller. Prøv at starte i almindelig tilstand og deaktivér så Ghostery, så kan du hurtigt se, om det er den, der er den skyldige.
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 16. jul 2017 21:27

Der er for øvrigt andre brugere af Ghostery, der har brokket sig over, at den sløver Firefox en hel del. Prøv at læse kommentarerne på udvidelsens side:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefo ... /ghostery/
Mvh. Kim

henrikhedegaard

Indlægaf henrikhedegaard » fre 21. jul 2017 21:20

Hej igen Kim
Tak for svar og henvisning til andre brugere med samme oplevelse.
Og ja, nu har jeg haft Ghostery slået fra et par dage, og Firefox har fået nyt liv! :-)
vh Henrik