Firefox » Quantum er særdeles langsom ― og “fryser” med korte mellemru

Nikolaj Lunøe

Geografisk sted: Christianshavn

Quantum er særdeles langsom ― og “fryser” med korte mellemru

Indlægaf Nikolaj Lunøe » fre 17. nov 2017 02:08

For nylig opgraderede mit Firefox-program til version 57 Quantum (64-bit udgaven) på min stationære Dell desktop PC. Siden da har browseren desværre været umådelig langsom, og den “låser” næsten hele tiden. Jeg kan høre på lyden fra harddisken, at der åbenbart er livlig aktivitet dér, når jeg tænder Firefox ― men jeg ved ikke hvorfor?

Går jeg fx ind på dagbladet Politikens hjemmeside, går der ca. 20-25 sekunder, før denne er indlæst. Det gjorde der altså ikke med den forrige version af Firefox. (Jeg har en 78/20 Mbit forbindelse ― hurtigere kan ikke fås i mit område.) Og når jeg derpå med musen vil rulle ned ad samme side, kan browseren kun flytte den et område, der i størrelse svarer til det synlige felt, før billedet fryser igen ― hvorpå jeg atter skal vente knap ½ minut på at kunne rulle yderligere et lille stykke ned, så frys, osv.

Klikker jeg på en af rullemenuerne for oven, kommer denne ligeledes først frem efter 20-30 sekunder ― og jeg kan ikke klikke på et punkt på den, menuen står blot på skærmen som en utilgængelig kasse.

Jeg har de-aktiveret de tre tilføjelser, som Quantum betegner som “forældede,” men det løste ikke problemet ― og skriver dette i Microsofts “Edge” browser, da jeg ikke har tålmodighed til at sende nærværende besked via Qunatum.

Er der noget, jeg selv kan gøre, for at få version 57 til at virke normalt?

De øvrige programmer på min PC (fx Thunderbird, Outlook, Word, Adobe Acrobat) fungerer som de plejer ― dvs. uden fejl og så hurtigt, at jeg ikke bevidst kan registrere nogen forsinkelser.

Med venlig hilsen
Nikolaj Lunøe
nikolaj@capability.dk

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/58.0.3029.110 Safari/537.36 Edge/16.16299

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Quantum er særdeles langsom ― og “fryser” med korte mell

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 17. nov 2017 03:27

Det kan være en af dine andre udvidelser, der driller. Prøv at starte Firefox i fejlsikret tilstand for at se, om det hjælper:
Luk Firefox
Start Firefox, mens du holder tasten Skift nede
En dialogboks åbnes, vælg at starte Firefox i fejlsikret tilstand
Mvh. Kim

joms

Indlægaf joms » fre 17. nov 2017 22:30

Hej
For hvis skyld skal alting laves om ?????
- grafik, farver, funktioner... Først troede jeg at det var en virus !!!
Hvorfor skal ALLE brugere tvangs inddrages som forsøgskaniner, hvis vi alligevel ikke har noget at skulle have sagt ?
Nå, men så må jeg bruge en anden browser. Men hold op hvor bliver det bøvlet.

Klaus H

Indlægaf Klaus H » lør 18. nov 2017 13:18

Nikolaj Lunøe skrev: For nylig opgraderede mit Firefox-program til version 57 Quantum (64-bit udgaven) på min stationære Dell desktop PC. Siden da har browseren desværre været umådelig langsom, og den “låser” næsten hele tiden. Jeg kan høre på lyden fra harddisken, at der åbenbart er livlig aktivitet dér, når jeg tænder Firefox ― men jeg ved ikke hvorfor?

Går jeg fx ind på dagbladet Politikens hjemmeside, går der ca. 20-25 sekunder, før denne er indlæst. Det gjorde der altså ikke med den forrige version af Firefox. (Jeg har en 78/20 Mbit forbindelse ― hurtigere kan ikke fås i mit område.) Og når jeg derpå med musen vil rulle ned ad samme side, kan browseren kun flytte den et område, der i størrelse svarer til det synlige felt, før billedet fryser igen ― hvorpå jeg atter skal vente knap ½ minut på at kunne rulle yderligere et lille stykke ned, så frys, osv.

Klikker jeg på en af rullemenuerne for oven, kommer denne ligeledes først frem efter 20-30 sekunder ― og jeg kan ikke klikke på et punkt på den, menuen står blot på skærmen som en utilgængelig kasse.

Jeg har de-aktiveret de tre tilføjelser, som Quantum betegner som “forældede,” men det løste ikke problemet ― og skriver dette i Microsofts “Edge” browser, da jeg ikke har tålmodighed til at sende nærværende besked via Qunatum.

Er der noget, jeg selv kan gøre, for at få version 57 til at virke normalt?

De øvrige programmer på min PC (fx Thunderbird, Outlook, Word, Adobe Acrobat) fungerer som de plejer ― dvs. uden fejl og så hurtigt, at jeg ikke bevidst kan registrere nogen forsinkelser.

Med venlig hilsen
Nikolaj Lunøe
nikolaj@capability.dk

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/58.0.3029.110 Safari/537.36 Edge/16.16299

Jeg er ude for nøjagtigt det samme på 2 forskellige PC'ere med henholdsvis 64bit og 32bit systemer. Virkelig en skuffelse. Har ellers altid været glad for Firefox. Kan jeg mon få den gamle tilbage igen på en eller anden måde? Ellers dropper jeg nok Firefox helt! Desværre.
Hej fra Klaus.

LarsMM

Indlægaf LarsMM » lør 18. nov 2017 13:29

Hej,

Oplever helt det samme.

Har anvendt Firefox i flere år.

Må nok skifte nu.

Blot det at skrive her tager flere minutter.

Med venlig hilsen
Lars

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 18. nov 2017 13:38

Hej Klaus og Lars

Prøv det samme, som jeg foreslog Nikolaj. Der er måske en let løsning på problemet.

Hvis Firefox kører normalt (= hurtigere end i den gamle Firefox) i fejlsikret tilstand, så skyldes problemet sikkert en tilføjelse eller en indstilling. Næste skridt er så at finde den skyldige udvidelse/indstilling, så I kan få løst problemet, og så andre der falder over tråden her kan få glæde af løsningen.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 18. nov 2017 14:15

Prøv at slå hardware-acceleration fra i Firefox.
Åbn Firefox' indstillinger. Klik på Generelt. Rul ned til afsnittet Ydelse. Fjern fluebenet ud for 'Brug de anbefalede ydelses-indstillinger'. Fjern fluebenet ud for 'Brug hardware-acceleration hvor muligt'. Luk fanebladet Indstillinger.
Hilsen Jørgen

Nikolaj Lunøe

Indlægaf Nikolaj Lunøe » lør 18. nov 2017 15:35

Kære Kim og Jørgen –

Jeg har nu prøvet de ting, I foreslår.

Altså dels (1) at starte Firefox i fejlsikret tilstand ― dels (2) fjerne fluebenene ud for “Brug de anbefalede ydelses-indstillinger” og “Brug hardware-acceleration hvor muligt.”

(Det sidste i øvrigt i sig selv en ret langsom procedure ― da der går et minut eller to, før jeg kan komme ind i menuen “Indstillinger.”)

Men desværre løser ingen af delene mit problem ― som altså bl.a. er, at Firefox “låser,” hvis jeg forsøger at rulle ned over en side (som fx Politiken.dk).

Det går også et minut eller to, fra jeg begynder at klikke på “Luk program” feltet øverst til venstre, før Firefox faktisk lukker.

Og en sidste besværlig ting er, at boksen med “Indtast hovedadgangskode” også først dukker frem et minut eller to efter, at Firefox er startet ― og mens man fx er ved at indtaste et søgeord i Google. (Dette skyldes formentlig at en tilføjelse, der hed noget i retning af “Master password manager” nu ikke længere kan køre.)

Jeg gætter på, at Mozilla før eller siden opdager ovennævnte problemer og løser dem.

Det vil jeg prøve at holde øje med ― og i så fald gå tilbage til at blive Firefox-bruger.

Men indtil da må jeg klare mig med Microsoft Edge (som jeg lige nu også bruger for at kunne meddele dette).

Heldigvis er der ingen problemer med Thunderbird ― det ville være rigtig slemt!

Tak (for 117. gang!) for jeres hjælpsomhed!

Bedste hilsener
Nikolaj

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 19. nov 2017 18:31

Hej Nikolaj
Du kan prøve et deaktivere tilgængeligheds-tjenesters adgang til Firefox, hvis de er aktiveret.
Åbn Firefox' indstillinger. Klik på Privatliv & sikkerhed. Rul ned til afsnittet Tilladelser. Fjern fluebenet ud for 'Lad ikke tilgængeligheds-tjenester få adgang til din browser', hvis der er et. Klik på 'Genstart Firefox', når du bliver bedt om det.
Hilsen Jørgen

Klaus H

Indlægaf Klaus H » søn 19. nov 2017 22:31

Nikolaj Lunøe skrev: Kære Kim og Jørgen –

Jeg har nu prøvet de ting, I foreslår.

Altså dels (1) at starte Firefox i fejlsikret tilstand ― dels (2) fjerne fluebenene ud for “Brug de anbefalede ydelses-indstillinger” og “Brug hardware-acceleration hvor muligt.”

(Det sidste i øvrigt i sig selv en ret langsom procedure ― da der går et minut eller to, før jeg kan komme ind i menuen “Indstillinger.”)

Men desværre løser ingen af delene mit problem ― som altså bl.a. er, at Firefox “låser,” hvis jeg forsøger at rulle ned over en side (som fx Politiken.dk).

Det går også et minut eller to, fra jeg begynder at klikke på “Luk program” feltet øverst til venstre, før Firefox faktisk lukker.

Og en sidste besværlig ting er, at boksen med “Indtast hovedadgangskode” også først dukker frem et minut eller to efter, at Firefox er startet ― og mens man fx er ved at indtaste et søgeord i Google. (Dette skyldes formentlig at en tilføjelse, der hed noget i retning af “Master password manager” nu ikke længere kan køre.)

Jeg gætter på, at Mozilla før eller siden opdager ovennævnte problemer og løser dem.

Det vil jeg prøve at holde øje med ― og i så fald gå tilbage til at blive Firefox-bruger.

Men indtil da må jeg klare mig med Microsoft Edge (som jeg lige nu også bruger for at kunne meddele dette).

Heldigvis er der ingen problemer med Thunderbird ― det ville være rigtig slemt!

Tak (for 117. gang!) for jeres hjælpsomhed!

Bedste hilsener
Nikolaj

Hej Nikolaj.
Jeg klarede problemet (midlertidigt) ved at afinstallere Firefox. Fjernede også gamle "Firefox installer.exe" i "Downloads/Filhentninger". Fandt så den lidt ældre Firefox 56.0.1 (men desværre ikke på dansk)via Googles søgefelt, og installerede så den. Jeg skyndte mig at slå "automatisk opdatering" fra under "indstillinger", så nu fungerer den lidt ældre version igen hos mig. Mine bogmærker var automatisk blevet gemt i en særskilt mappe, så de dukkede op igen, da jeg genindsatte menulinien og bogmærkelinien øverst. Kører fint igen. Så kan Mozilla måske få afklaret vores problemer før det bliver for risikabelt at bruge ikke-opdateret-Firefox.
Hej fra Klaus H

Nikolaj Lunøe

Problem løst (stort set)

Indlægaf Nikolaj Lunøe » man 20. nov 2017 07:28

Kære Jørgen –

Tak! Det virkede!

(Altså at fjerne fluebenet ud for “Lad ikke tilgængeligheds-tjenester få adgang til din browser.”)

Så vidt, jeg kan se, er fotos o.lign. stadig lidt længere om at blive indlæst i “Quantum,” end de var i version 56.

Og der går stadig 2-3 sekunder, før fx alle elementer på Googles søge-side er indlæst.

Men det er til at leve med.

Vigtigst er, at sider (som fx Politiken.dk eller andre aviser) nu ikke “fryser,” når jeg forsøger at rulle ned over dem.

Bedste hilsener
Nikolaj

Jørgen Rasmussen skrev: Hej Nikolaj
Du kan prøve et deaktivere tilgængeligheds-tjenesters adgang til Firefox, hvis de er aktiveret.
Åbn Firefox' indstillinger. Klik på Privatliv & sikkerhed. Rul ned til afsnittet Tilladelser. Fjern fluebenet ud for 'Lad ikke tilgængeligheds-tjenester få adgang til din browser', hvis der er et. Klik på 'Genstart Firefox', når du bliver bedt om det.