Firefox » Ny Firefox - øv!

Dinosauren

Ny Firefox - øv!

Indlægaf Dinosauren » fre 17. nov 2017 09:21

Hvorfor - hvorfor?
Den nye Firefox er både grim og frastødende.
Hvorfor ændre noget der fungerede fint?
Kan jeg få det gamle design/interface tilbage?
Det er jo nok både besværligt og tidskrævende
hvis det overhovedet er muligt.
Er snart fhv. Firefox bruger - Øv!

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:57.0) Gecko/20100101 Firefox/57.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Ny Firefox - øv!

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 17. nov 2017 09:32

Du kan få meget af det tilbage - du finder en vejledning til at få de kurvede faneblade tilbage her:
viewtopic.php?f=1&t=12574&p=64136#p64136

Hvis der er andet, du savner, så sig til. De forskellige ting skal sandsynligvis tilføjes hver for sig.
Mvh. Kim

Dinosauren

Indlægaf Dinosauren » fre 17. nov 2017 12:36

Tak - men det er alt, alt for indviklet for mig.
Ville ønske jeg aldrig havde fået den forbandede opdatering!
Er der en evt. engelsksproget gammel version et sted?
For mig er det her bare nyt, for at være smart og med.
Meningsløst ...
Kan jeg protestere officielt et sted?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 17. nov 2017 15:55

Hej Dinosaur

Du har ikke fortalt, hvad du sådan mere præcist er utilfreds med. Hvis det er de kurvede faneblade, du savner, er det faktisk ikke så svært at få dem tilbage, hvis du tager ét trin ad gangen i min vejledning i den anden tråd.

Hvis endelig du vil tilbage til den gamle version, så prøv at installere den igen - efter installationen skal du ind i indstillingerne og slå den automatiske opdatering fra:
Klik på menuknappen.
Klik på Indstillinger.
Klik på Generelt til venstre, hvis det ikke allerede er valgt.
Rul ned til afsnittet om opdateringer, og sæt så mærke ud for "aldrig søge efter opdateringer (frarådes)"

Når det frarådes, er det fordi nye versioner af Firefox typisk lukker kendte sikkerhedshuller. Med en ældre version risikerer du altså, at det er nemmere for hackere at overtage din computer.
Mvh. Kim

Dinosauren

Indlægaf Dinosauren » fre 17. nov 2017 16:21

Jeg er ikke glad for det nye udseende - ting der er flyttet og helt ændret.
Heller ikke begejstret for det nye søgefelt.
Om fanerne har runde hjørner har jeg ikke spekuleret.
Har også lagt mærke til at Ikon/henvisning er blevet let "moderniseret"
Gad vide hvem der har ønsket dette nye design og hvorfor?
Hvis det er sådan at denne specifikke version har lukket huller, som du siger, så er der jo ingen vej udenom. Jo jeg kan bruge en anden browser.
Jeg har forsøgt at indstaller en ældre model - også slået opdatering fra.
Første gang jeg åbnede den var det så alligevel i den grimme 57.

vh
Dinosauren Jeronimus

Ralfiki

Indlægaf Ralfiki » fre 17. nov 2017 19:37

Ja det er meget godt med den nye firefox,men kan ikke bruge denne browser i kaspersky sikre penge/safe money.... Browseren bliver simpelthen ikke registreret

Dinosauren

Indlægaf Dinosauren » fre 17. nov 2017 20:34

Det ser ud til at der andet end bare design 'flaws' i denne Øv 57.
Kan man håbe på at der lave en tilbagerulning?

Klaus H

Indlægaf Klaus H » lør 18. nov 2017 13:36

Jeg stemmer også for "tilbagerulning" men med fortsatte sikkerhedsopdateringer. Hvor kan man mon få adgang til gen-download af den sidste velfungerende version inden nr. 57 (Quantum)? Har nu afinstalleret Firefox pga af de irriterende fastfrysninger og meget langsomme afvikling.

Irriteret bruger

Indlægaf Irriteret bruger » man 20. nov 2017 18:32

Hvorfor laver de en automatisk opdatering der gør alle ens extensions ubrugelige?

Tab mix plus er væk
Video download helper er kaput
Hvorfor venter de ikke med at opdatere til der er kompatible addons og det fungerer automatisk i stedet for at genere brugerne ved at det hele skal manuelt ind igen???

Udseende mæssigt må de godt holde deres smagsdommeri for dem selv
At rammen nu er sort er en smagssag om det er bedre eller uanset deres argumenter!!!!

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 20. nov 2017 18:41

Hej Irriteret bruger

Nogle extensions vil aldrig blive kompatible, så det er ikke muligt at bare vente.

Firefox er gået over til at benytte et nyt system til udvidelser, der betyder, at udvidelser nu får lov til mindre, end de før fik lov til. Det er selvfølgelig surt, hvis man er afhængig af en funktion, som nu ikke længere er mulig. Plussiden er, at Firefox bliver meget mere sikker og meget hurtigere på grund af ændringen.
Mvh. Kim

nesager

Geografisk sted: Nordvestjylland

Indlægaf nesager » man 20. nov 2017 19:54

Irriteret bruger skrev: Hvorfor laver de en automatisk opdatering der gør alle ens extensions ubrugelige?

Tab mix plus er væk
Hvorfor venter de ikke med at opdatere til der er kompatible addons og det fungerer automatisk i stedet for at genere brugerne ved at det hele skal manuelt ind igen???

At rammen nu er sort er en smagssag om det er bedre eller uanset deres argumenter!!!!

Hej.
Bruger den her Video download helper V 7,00
https://addons.mozilla.org/da/firefox/a ... /versions/

Virker måske lidt lidt anderledes en den " gamle "
Mvh.

Klaus H

Indlægaf Klaus H » tirs 21. nov 2017 09:43

Dinosauren skrev: Jeg er ikke glad for det nye udseende - ting der er flyttet og helt ændret.
Heller ikke begejstret for det nye søgefelt.
Om fanerne har runde hjørner har jeg ikke spekuleret.
Har også lagt mærke til at Ikon/henvisning er blevet let "moderniseret"
Gad vide hvem der har ønsket dette nye design og hvorfor?
Hvis det er sådan at denne specifikke version har lukket huller, som du siger, så er der jo ingen vej udenom. Jo jeg kan bruge en anden browser.
Jeg har forsøgt at indstaller en ældre model - også slået opdatering fra.
Første gang jeg åbnede den var det så alligevel i den grimme 57.

vh
Dinosauren Jeronimus

Hej Jeronimus . . og andre.
I en af de andre tråde i dette forum fik jeg links til de gode gamle Firefox 56.0.2 på dansk til både bit32 og bit64, så dem er jeg med succes gået tilbage til på mine 2 PC'ere. Man skal huske -lynhurtigt- at gå ind og flytte fluebenet til ikke at opdatere automatisk; ellers sker det meget hurtigt, og så må man lige gentage processen med afinstallering og geninstallering. Jeg opdagede også, at der godt kan lægge sig 2 Firefox-ikoner på skrivebordet, hvor de kan åbne hver sin version, så husk lige at fjerne det gamle ikon. Men nu kører den gode gamle Firefox fint på min PC. Og bogmærkerne blev automatisk geninstalleret fra backup-mappen. Herligt.
Hilsen fra Klaus H

TekNikki9

Indlægaf TekNikki9 » tirs 21. nov 2017 14:42

Jeg synes nu den nu Firefox er en forbedring. Helt klart meget bedre end den seneste version.

melgump

Indlægaf melgump » tirs 21. nov 2017 17:17

Umiddelbart en klar forringelse. 6 klik for at igangsæætte forbindelse til en side i bogmærkemenu, mod tidligere 2. Så sker der det i langt de fleste tilfælde, at der dukker en meddelelse op " the requested IRL" osv.(Det kan man vist ikke kalde hurtigere!)Ikke nok med det, men en manuel indtastning i søgelinien af webadressen går heller ikke igennem.Fonten er også ændret på min e-mailside. Jeg må sige at jeg har hurtigt vænnet mig til de nye udseende, men bryder mig ikke om det alligevel.Og så den nye opdatering generelt betydeligt langsommere.
Tja, det var det!!

Anina

Indlægaf Anina » tors 23. nov 2017 01:46

Har været med Mozilla/Firefox siden Adam og Eva, men det begynder nu for alvor være en bruger-uvenlig browser. De fleste tilføjelser virker ikke mere, java-tsunami forfølger mig alle vegne, drukner i cookies, NoScrip er blevet ubrugelig, og i det hele taget er FireFox nu så meget for viderekomne, at jeg hellere begynder bruge Tor som default. :cry:

Holger10

Ny Firefox - øv!

Indlægaf Holger10 » tors 23. nov 2017 15:28

Hej
Efter opdateringen til den ny Firefox går programmet efter kort tids brug RIGTIG langsomt. Det hjælper lidt så at starte programmet igen, men den er nærmest ubrugelig.
Hvad er grunden til det?
Mvh Holger

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 23. nov 2017 15:39

Hej Holger

Det kan være en udvidelse, som ikke er fuldt ud kompatibel med den nye Firefox. Prøv at starte Firefox i fejlsikret tilstand, hvor udvidelser midlertidigt er slået fra.

Du starter i fejlsikret tilstand ved at lukke Firefox, genstart så Firefox, mens du holder tasten Skift nede. En dialogboks åbnes, vælg her at starte i fejlsikret tilstand.
Mvh. Kim

ojunker

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf ojunker » tors 23. nov 2017 21:00

Irriteret bruger skrev: Hvorfor laver de en automatisk opdatering der gør alle ens extensions ubrugelige?

Tab mix plus er væk

Hej
Et stort antal add-on udviklere arbejder ihærdigt på at omkode forældede add-ons, hvor det er muligt.
Det betyder bl.a. at en ny udgave af Tab Mix som web-extension er på vej. Det sker ikke lige over night. Tab Mix koden består af 35.000 kodelinier fordelt på på 139 filer.
Se info her:
http://tabmixplus.org/support/troublesh ... abmix.html
Slå koldt vand i blodet.
Mvh. Ole

Holger10

Indlægaf Holger10 » fre 24. nov 2017 13:00

Kim Ludvigsen skrev: Hej Holger

Det kan være en udvidelse, som ikke er fuldt ud kompatibel med den nye Firefox. Prøv at starte Firefox i fejlsikret tilstand, hvor udvidelser midlertidigt er slået fra.

Du starter i fejlsikret tilstand ved at lukke Firefox, genstart så Firefox, mens du holder tasten Skift nede. En dialogboks åbnes, vælg her at starte i fejlsikret tilstand.

Hej Kim

Det giver det samme resultat. .. .. Æv

Mvh Holger

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 24. nov 2017 15:23

Hej Holger

Øv. Du kan prøve at nulstille Firefox. Det vil ændre visse indstillinger tilbage til dem som Firefox leveres med. Dine udvidelser vil blive fjernet, så skriv evt. først ned, hvilke du har, så du kan hente dem igen.

Du kan læse mere om, hvad en nulstilling fjerner, og hvordan du nulstiller, i denne artikel:
https://support.mozilla.org/da/kb/nulst ... -problemer
Mvh. Kim

T-buch

Indlægaf T-buch » ons 29. nov 2017 11:10

Jeg er meget meget enig
Imponerende som du kæmper, Kim - men hvis du har bare en lille stjerne hos dem der bestemmer mest i Morzillas ledelse - skulle du råbe og skrige, at det her er vanvittigt. Det er selve hovedkilden til folks fortrukne anvendelse af Firefox, som de nu er inde og rode med. Den individuelle ret til at få lov til at konfigurere sin Browser som man vil have det. Det er virkelig ris til egen røv

Folk er helt rundt på gulvet og meget vrede - og det er helt forståligt
Her er bare et enkelt eksempel https://addons.mozilla.org/da/firefox/a ... r/reviews/

Vi mister opbakning til en god browser

Tiu dem, som vil have den gamle version installeret igen - så er der en sti her: https://ftp.mozilla.org/pub/firefox/rel ... /win64/da/
KAn ikke lige gennemskue om den er blevet postet
Husk at afmalede automatisk opdatering (og evt. meddelelse om at der er kommet en nyere opdatering) som Kim har anvist tidl.

Hold evt. øje med "tilføjelser-siden" om den gule forældelsesmarkat bliver fjernet fra dine must-have tilføjelser for så betyder det, at udvikleren har gidet at lave en opdatering som understøtter den forkætrede vers. 57
Thomas B

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 29. nov 2017 11:30

Hej Thomas

Jeg er skam meget enig i, at det er ris til egen røv. Man fjerner det, som gjorde Firefox til noget specielt. Man kan så sige, at Firefox stadig kan det, som de andre kan, og sådan set også lidt til, så brugerne kan ikke skifte til noget bedre.

Men Microsoft vandt ikke styresystem-krigen, fordi det var det bedste styresystem, ligesom VHS heller ikke var bedre end betamax. De vandt, fordi de var det nemme valg. Det nemme valg af browser er Microsofts eller Chrome, som Google reklamerer stærkt for til sine brugere.

Mozilla har været klar over, at deres valg ikke ville være populært og mange med høje stjerner har protesteret, men man har valgt sikkerheden og stabiliteten fremfor fleksibiliteten.

Der er en løsning, som er bedre end bare at gå tilbage til den gamle version: Man kan sagtens have to versioner af Firefox installeret samtidig, så man kan få fordelen af stabiliteten og hastigheden af den nye, mens man så kan bruge den gamle til de ting, som ikke længere virker i den nye.

Jørgen Rasmussen har beskrevet fremgangsmåden her:
viewtopic.php?f=1&t=12604#p64283
Mvh. Kim

T-buch

Indlægaf T-buch » ons 29. nov 2017 11:55

Ja jeg kender godt din holdning og er enig med dig lang hen ad vejen. Jeg ved dog ikke helt, hvad det er, som Firefox kan som Googles ikke kan - bortset fra at man ikke støtter store Google, som er en af mine hovedårsager for at anvende Firefox
Uden at have undersøgt det, så er det min fornemmelse at Chrome har langt flere tilføjelser nu? (dejligt hvis min fornemmelse er helt hen i vejret)

Kim Ludvigsen skrev:
Der er en løsning, som er bedre end bare at gå tilbage til den gamle version: Man kan sagtens have to versioner af Firefox installeret samtidig, så man kan få fordelen af stabiliteten og hastigheden af den nye, mens man så kan bruge den gamle til de ting, som ikke længere virker i den nye.

Jørgen Rasmussen har beskrevet fremgangsmåden her:
viewtopic.php?f=1&t=12604#p64283

For mig er det ikke en mulighed (eller en bedre løsning) fordi jeg netop bruger mine tilføjelser hele tiden som en basal hjælp i min browsning og sådan tror jeg også mange andre har det
Hvis jeg var i gang med at anvende vers. 57 ville jeg hurtigt måtte lukke ned og genstarte for at bruge den gode vers. og det bliver man jo træt af i længden

Men tak for forslaget
Thomas B

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 29. nov 2017 12:11

Du har mange flere indstillingsmuligheder i Firefox end i Chrome. Dels i de almindelige indstillinger og i særdeleshed via about:config. Og så er supporten meget flinkere :)

Der er også flere/andre funktioner. Jeg ved ikke, om funktionen er lavet som en udvidelse til Chrome, men jeg er stærkt afhængig af funktionen Søg mens du taster.

Men jeg forstår dig skam udmærket, jeg sidder og skriver dette fra en Firefox 56, fordi jeg har svært ved at undvære feedreaderen Sage. Jeg foretrækker at have feedet tilgængeligt hele tiden i venstre sidepanel, selvom der reelt findes mere avancerede feedreadere.
Mvh. Kim

T-buch

Indlægaf T-buch » ons 29. nov 2017 12:14

Kim Ludvigsen skrev: Og så er supporten meget flinkere :)

Tænk sig at jeg kunne glemme det ;-)
Thomas B

T-buch

Indlægaf T-buch » ons 29. nov 2017 12:15

PS er der ikke allerede bøvl med supporten af tilføjelser fra vers. 56 af?
Thomas B

ojunker

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf ojunker » ons 29. nov 2017 16:03

Udviklerne af tilføjelser arbejder på livet løs for at komme tilbage på sporet i det omfang, det er muligt. Det har de faktisk gjort i et stykke tid.
Se følgende links med tilføjelser, der alle er kompatible med Firefox 57+:
https://mozilla.github.io/extension-finder/

og følgende side, ligeledes kompatibel med 57+:
https://addons.mozilla.org/da/firefox/s ... =firefox57

Læg mærke til antal tilføjelser. Da jeg første gang kiggede på siden for lidt over en uge siden, var antal tilføjelser ca. 6.100. Antal tilføjelser er øget med ca. 1.000 på en uge. Der sker altså noget på området.

Jeg har allerede fundet et par tilføjelser til erstatning for gamle nu forældede af slagsen. Og jer er helt sikker på, at der med tiden kommer mange flere til.
Op med humøret.
Mvh. Ole