Firefox » Sikkerhed?

Jan.Teglgaard

Sikkerhed?

Indlægaf Jan.Teglgaard » tors 23. nov 2017 15:35

Jeg gik via google for at få Firefox. Den første der kom frem var Firefox ny dansk version, den valgte jeg så, det viste sig at det var et andet selskab end mozilla. Nu er jeg så nervøs for om det er sikkert, og hvad jeg skal gøre?
Venlig hilsen
Jan Teglgaard
+45 40159080

Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 11_1_1 like Mac OS X) AppleWebKit/604.3.5 (KHTML, like Gecko) Version/11.0 Mobile/15B150 Safari/604.1

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Sikkerhed?

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 23. nov 2017 15:40

Hej Jan

Kan du give os et link den den side, du endte på, og hvorfra du hentede Firefox?
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » tors 23. nov 2017 15:49

fir.charzar.com/Firefox
Download via Update Checker

Gæst

Indlægaf Gæst » tors 23. nov 2017 15:55

Jeg valgte at afbryde installationen, og fik nu Firefox fra mozilla, men inden fik jeg sendt en SMS med en kode for at modtage en sikkerhedskilde til installationen, da den så var sat ind, fik jeg en advarsel, og valgte derfor at afbryde installationen, er nu nervøs for om de kan bruge SMS rene til noget?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 23. nov 2017 16:08

Det ser ikke umiddelbart ud som om updatetjekkeren er svindel eller malware. Mon ikke det bare er et spansk program i stil med Heimdal. Nu ved jeg ikke, hor langt du kom i installationen. Hvis du nåede at give tilladelse i Windows til at installere, så vil det under alle omstændigheder nok være en god ide lige at skanne for virus.

Det ser ud til at en kode til programmet koster 14,01 ARS, så hvis du har fået tilsendt en kode, har de måske trukket det beløb via en betalings-SMS? Jeg bruger ikke selv SMS, så jeg ved ikke, hvad der er muligt med den slags.

Nå, efter at have tjekket valutakurser, så er det vist blot en femmer, og det overlever du vel, hvis der i det hele taget trækkes noget. Jeg ved så ikke, om de kan trække flere gange efterfølgende.
Mvh. Kim

nesager

Geografisk sted: Nordvestjylland

Indlægaf nesager » tors 23. nov 2017 22:46

Hej.
Er det den her,var det så ikke en ide at advare imod den.
Mvh.
Vedhæftede filer
2017-11-23_224534.png
2017-11-23_224534.png (7.02 KiB) Vist 276 gange

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 24. nov 2017 14:40

Gæst skrev: fir.charzar.com/Firefox

Gæst skrev: fir.charzar.com/Firefox

Det er lige præsident den, der sendes SMS til 1960

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 24. nov 2017 15:31

Der er blevet trukket 80,-kr på min mobil konto.
Jeg har nu fået et Dansk telefon nr. +4570899920 her kan man ringe til en robot og afmelde tjenesten. Det har jeg så gjort, men har ikke fået nogen tilbagemelding. Derudover har jeg fået lukket for mobilbetaling, så der ikke fremover kan trækkes penge på min mobilkonto.
Så nu skulle jeg muligvis være sikret, men mon ikke der er andre som falder for det lille nummer, så hvem ved hvor mange gange 80,-kr de hiver hjem på en browser der ellers er gratis?
Jeg håber at mozilla kan få stoppet det pågældende firma
Hilsen Jan

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 24. nov 2017 16:06

Uh, der er måske ligefrem tale om et abonnement, hvor de trækker flere gange. Tak for tilbagemeldingen.

@Jørgen Rasmussen: har du styr på, om man kan anmelde den slags til Mozilla?
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 24. nov 2017 16:33

Kim Ludvigsen skrev: Uh, der er måske ligefrem tale om et abonnement, hvor de trækker flere gange. Tak for tilbagemeldingen.

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 24. nov 2017 16:35

Prøver lige at henvende mig til Firefox support
Jan

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 24. nov 2017 20:07

Gæst skrev:
Kim Ludvigsen skrev: Uh, der er måske ligefrem tale om et abonnement, hvor de trækker flere gange. Tak for tilbagemeldingen.

Der er vel forskel på, om de tager betaling for programmet eller for at opdatere det?

Der findes en formular, hvor man kan indberette overtrædelser: https://www.mozilla.org/en-US/about/legal/fraud-report/
Hilsen Jørgen

Gæst

Indlægaf Gæst » man 27. nov 2017 12:21

Jeg har nu gjort Politiet opmærksom på hjemmesiden og deres Danske telefon nr.

Gæst

Indlægaf Gæst » man 27. nov 2017 15:37

Ringede til 114 fik at vide at de bare noterede det, og at hvis jeg ville anmelde det, så kulle jeg henvende mig på køge politistation.
På køge politistation, jeg fik at vide at jeg var i vejen for andre, så det var nemmere hvis jeg sendte det på mail.
Da jeg ankom trak jeg et nr. og blev kaldt ind med det samme, så jeg har svært ved at se hvem jeg spærrede for.
Den kvindelige Kontordame/betjent, prøvede så om der var en anden der ville tage sagen, da det ikke var tilfældet, begyndte hun så at tage noter. fortrød tilsyneladende, og fik nu fat i en uniformeret betjent, Han afgjorde kort, at de ikke ville tage sig af en anmeldelse til 80,-kr. Jeg sagde at for mit vedkommende drejede det sig ikke om mine 80,-kr, men om alle de mennesker han snød.
Han konstaterede at jeg skulle lade være med at downloade den slags programmer, så det var nærmest min egen skyld at jeg, og dermed en masse andre blev snydt, og det ville man fra deres side ikke gøre mere ved.
Så min konklusion er, hvis nogen snyder en masse mennesker for mindre beløb, så har de frit spil. Min retsbevidsthed har nu lidt et alvorligt knæk,så fremover får politiet ikke min støtte når de beklager sig, og fremover vil jeg nok vælge at stemme på partier der vil skære ned på udgifterne til politiet, de vil jo alligevel ikke hjælpe den almindelige borger.

Knitter

Geografisk sted: Holstebro

Indlægaf Knitter » man 27. nov 2017 16:32

Har i bemærket stavemåden i linket i annoncen: /fierfox
Og da det er en annonce i google kan man vel også gøre google opmærksom på den suspekte annonce.