Firefox » FF Quantum - installation ved siden af en ældre version ?

røllum

FF Quantum - installation ved siden af en ældre version ?

Indlægaf røllum » fre 24. nov 2017 13:41

Hej,

den nye Firefox får jo en noget blandet modtagelse, er selv også meget skeptisk, men jeg vil da gerne give den en chance.

Men jeg bruger min browser også i arbejdssammenhæng, har derfor en ESR (52.5.0), som med en hel del tilpasninger gennem bl.a. Classic Theme Restorer og en del tilføjelser fungerer fint - for mig. I sidste ende er meget jo også et spørgsmål om smag og behag og personlige vaner ...

Derfor her mit spørgsmål: Er det muligt at installer den nye version ved siden af en gammel version, dvs. uden at jeg risikerer at skulle gennem møllen med at downgrade, genoprette osv?

Jeg overvejer den portable udgave, men er ikke helt klar over konsekvenserne / hhv. brugbarheden.

Er der erfaringer?

På forhånd tak, Rolf

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:52.0) Gecko/20100101 Firefox/52.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: FF Quantum - installation ved siden af en ældre version

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 24. nov 2017 16:37

Hej Rolf

Du kan sagtens have begge versioner installeret, du skal blot bruge to forskellige profiler for at undgå eventuelle problemer. Du kan så synkronisere bogmærker og adgangskoder, så du har dem i begge profiler. Udvidelser skal du ikke synkronisere, da det kan give problemer på grund af den nye måde, udvidelser virker på i Quantum.

Du kan så have to forskellige genveje til de to versioner, og du kan reelt også havde dem kørende samtidig.

Så vidt jeg ved, har Jørgen Rasmussen netop installeret flere versioner, så jeg vil lade ham fortælle nærmere om, hvordan du klarer opsætningen. Vent med at installere, til du har hørt fra ham, eller andre der har styr på tingene.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 24. nov 2017 19:48

Hej Rolf

Du skal have de to Firefox-versioner installeret i hver sin mappe på din computer. Du skal hente installationsfilen, der giver dig mulighed for at vælge, hvor du vil installere programmet: https://www.mozilla.org/da/firefox/all/

Tag en sikkerheds kopi af din nuværende Firefox-profil.

Du kan oprette en profil, der kun bruges af den "nye" Firefox:
Tryk på Windows-tasten +R. Skriv firefox.exe -p i vinduet Kør. Tryk på Enter-tasten. Det starter Profilmanageren. Opret en ny profil. Giv den navnet photon. Klik på 'Afslut'.

Vælg Brugerdefineret, når du installerer den nye Firefox. Så kan du vælge, hvor du vil installere programmet. Når installationen er næsten færdig, skal du fjerne fluebenet ud for Start Firefox nu, og klikke på Afslut.
Højreklik på ikonet til den "nye" Firefox og vælg 'Egenskaber'. Klik på 'Genvej'. I feltet Destination skal du tilføje et mellemrum og teksten -no-remote -P "photon". Her er et konstrueret eksempel: "C:\Program Files\Firefox\firefox.exe" -no-remote -P "photon". Stien afhænger selvfølgelig af, hvor du har installeret den "nye" Firefox. Klik på OK.
Når du fremover starter den nye Firefox med genvejen, vil den altid bruge profilen "photon".
Hilsen Jørgen

røllum

Indlægaf røllum » lør 25. nov 2017 01:00

hej Kim og Jørgen,

det ser da meget overkommeligt ud, tak for det.

Jeg prøver at give Quantum en chance!

Bedste hilsner, Rolf