Firefox » Pludselig store ikoner i Ubuntu 16.04

Jørgen L. Sørensen

Geografisk sted: Sønderborg

Pludselig store ikoner i Ubuntu 16.04

Indlægaf Jørgen L. Sørensen » fre 16. mar 2018 17:59

Efter automatisk update af Firefox forleden dag til 59.0 (64-bit) har jeg pludselig fået store Firefox-ikoner på min desktop.

De er blevet næsten 3 gange så store som andre ikoner på skrivebordet, dvs. ca 120 pixels mod Thunderbirds ca. 47 pixels.

Det er kun Firefox der har fået store ikoner.

Jeg har prøvet at copy/paste fra /usr/share/applications/ og ud på min desktop, både Firefox og Thunderbird (og andre progerammer) --- Firefox får store ikoner, men andre programmer har samme små nydelige ikoner som sædvanlig.

Derfor mener jeg at det er et Firefox-problem, og ikke et Ubuntu-problem.

Jeg har ikke kunnet finde noget på nettet, ej heller i Ubuntu-fora - er der nogle der har oplevet noget tilsvarende?

Mozilla/5.0 (X11; Ubuntu; Linux x86_64; rv:59.0) Gecko/20100101 Firefox/59.0
mvh
Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Pludselig store ikoner i Ubuntu 16.04

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 16. mar 2018 18:05

Hej Jørgen

Jeg ved ikke, hvad der er gået galt, men måske du kan ændre størrelsen - det kan man i hvert fald i Linux Mint, og jeg ved, at man også kunne i ældre versioner af Ubuntu.

Prøv at højreklikke på ikonen og se, om du ikke har et menupunkt til at ændre størrelsen. Dette skulle gerne resultere i "håndtag" på ikonen, så du kan trække den til den ønskede størrelse.
Mvh. Kim

Jørgen L. Sørensen

Indlægaf Jørgen L. Sørensen » fre 16. mar 2018 18:45

Har lige prøvet - kan godt få håndtag, og muse-markøren ændrer også udsende til at trække i håndtaget, men det eneste jeg opnår er at flytte ikonet. Det hjælper heller ikke at vælge "Nulstil ikonstørrelse".

Jeg prøvet på et Thunderbird-ikon, og der kan jeg fint ændre størrelse og nulstille størrelsen igen.

Så ud fra dit tip er jeg blevet overbevist om at det må være noget i Firefox der er gået galt.

Indtil videre vil jeg lade problemet ligge og se om næste update af Firefox får tingene på plads igen.
mvh
Jørgen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 16. mar 2018 19:13

Hej Jørgen

En anden Ubuntu-bruger har samme problem. Vedkommende har oprettet en bug-rapport.
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1446262
Hilsen Jørgen

Jørgen L. Sørensen

Indlægaf Jørgen L. Sørensen » fre 16. mar 2018 20:02

Mange tak for linket - havde ellers forsøgt at finde en bug-repport.

Jeg har nu tilføjet en kommentar om at det også gælder på 64-bit.
mvh
Jørgen