Firefox » Hvordan undgå pop-up om privatlivsvilkår, cookies?

Vilhelm

Hvordan undgå pop-up om privatlivsvilkår, cookies?

Indlægaf Vilhelm » man 11. jun 2018 20:10

Jeg er stærkt irriteret over pop-op meddelelser om cookies og privatslivs-vilkår. Har Firefox-browseren nogle indstillinger eller tilføjelser, så det kan undgås?

Jeg gider ikke gang på at skulle læse meddelelser om cookies og privatlivsvilkår.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:56.0) Gecko/20100101 Firefox/56.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Hvordan undgå pop-up om privatlivsvilkår, cookies?

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 11. jun 2018 20:51

Hej Vilhelm

Det er noget hjemmesiderne viser, så det er svært at gøre noget ved for Firefox. Du har dog nogle muligheder:

Lad være med at besøge hjemmesider - det er den mest sikre metode, men den er nok ikke særlig tillokkende.

Slå JavaScript fra. De fleste meddelelser vises ved hjælp af JavaScript, så uden JavaScript vil de ikke blive vist. Problemet er, at JavaScript også bruges til meget andet, så du risikerer, at de forskellige hjemmesider ikke virker som ønsket.

Installer en udvidelse, der kan forhindre visningen. Jeg tror ikke, at der er lavet noget, der specifikt kan forhindre de pågældende meddelelser, men udvidelser som NoScript kan manipulere med JavaScript, så teoretisk kan sådan en udvidelse bruges til at forhindre visningen, samtidig med at JavaScript stadig kan bruges til andre ting.

Men det nemmeste er nok at bare acceptere, hver gang du får vist meddelelsen og så vel og mærke acceptere cookies og undlade at slette dem igen. Så burde du kun se meddelelsen én gang på hver hjemmeside. Hjemmesiderne er for øvrigt mere eller mindre tvunget til at vise meddelelsen, hvis de indsamler brugerdata. Det skyldes den nye persondatalov.
Mvh. Kim

Vilhelm

Indlægaf Vilhelm » tors 14. jun 2018 22:06

Tak til Kim Ludvigsen for svaret.
Jeg har nu installeret tilføjelserne "I don't care about cookies 2.8.7" og "NoScript 5.1.7" i Firefox-browseren.
Begge tilføjelser spærrer for de irriterende meddelelser om cookies og privatlivsvilkår. Umiddelbart er jeg meget tilfreds med "I don't care about cookies". Derimod er jeg ikke sikker på at jeg vil fortsætte med "NoScript". Den blokerer script om privatlivsvilkår og andre script.
Men "NoScript" kommer selv med en meddelelse om at script er midlertidigt forbudt, og for at få den meddelelse væk fra skærmen, skal man lave nogle indstillinger for det pågældende site.
Det er dog hurtigt gjort, men min indstilling er, at det er min computer og ikke EU's. Jeg ønsker at kunne sætte nogle nogle generelle indstillinger i min browser uden tilrøvende indblanding fra nævenyttige politikere og myndigheder.

casper_r

Geografisk sted: Nykøbing F

Indlægaf casper_r » man 25. jun 2018 14:34

Som Kim siger er det EU lovgivning, der har fået startet dette makværk. Nu senest med GDPR er det gået helt amok. Der er flere hjemmesider, som jeg besøger, hvor jeg først skal klippe OK til Cookies, så skal jeg klikke OK til privatlivsindstillinger - og nu kan jeg så besøge siden. Det ville være ideelt med en browser-løsning, der bare kunne auto-acceptere alle disse...
/casper