Firefox » Privatliv

N/A

Privatliv

Indlægaf N/A » søn 29. jul 2018 09:11

Jeg er normalt bruger af brave browseren fra BAT - jeg er fan af privatlivet. Desværre er brave også stadig et lidt primitivt projekt, med rigtig mange bugs og andre problemer, som jeg godt kan blive lidt overvældet over indimellem (mængden). Nu har jeg hentet Firefox for 117. Gang for at prøve om ikke at jeg kan leve med den halvhjertede privatlivspolitik (set ud fra mit synspunkt) - den er strammere end Googles i det mindste - men lige så snart jeg søger på nyheder ex. Så finder den med det samme ud af, nærmeste storby. Det er voldsomt provokerende. Hvad kan jeg gøre for at stoppe gps lokalisering?

Tak!

Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 11_4_1 like Mac OS X) AppleWebKit/605.1.15 (KHTML, like Gecko) FxiOS/12.2b11231 Mobile/15G77 Safari/605.1.15

N/A

Re: Privatliv

Indlægaf N/A » søn 29. jul 2018 09:13

Kan være at jeg lige skal nævne, at jeg bruger iOS 11.4.1.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 29. jul 2018 09:36

Den lokalisering, som du oplever, har intet at gøre med GPS, og den vil være der uanset, hvilken browser du bruger. Hjemmesiden ser din IP-adresse, og slår så op, hvem der "ejer" den IP-adresse. Alle hjemmesider, du besøger, kan se din IP-adresse, ellers ville de ikke vide, hvor siden skulle sendes hen.

Ud fra IP-adressen kan siderne se, hvilken internetudbyder der har IP-adressen. Dermed kan de se landet og i nogle tilfælde også et bynavn. Det er derfor, du oplever at det er nærmeste storby, der vises - og det er ikke altid særlig nøjagtigt. Havde det været GPS'en, de brugte, ville de kunne se din lokalisering meget præcist.

Der er et par metoder til at undgå lokaliseringen:

Man kan benytte en VPN-tjeneste, der gør det muligt at bruge IP-adresser andre steder i verden. I det tilfælde vil VPN-tjenesten kunne se din placering, og det vil være et endnu større privatlivsproblem set fra dit synspunkt, fordi de også ville kunne se alle de sider, du besøger.

Man kan bruge TOR-netværket, men det vil så kunne medføre andre problemer igen. https://en.wikipedia.org/wiki/Tor_(anonymity_network)

Men det bedste løsning er nok at fortælle sig selv, at der ikke er et problem i dette tilfælde.
Mvh. Kim

N/A

Indlægaf N/A » søn 29. jul 2018 09:55

Beklager :lol: det har været en hjernefims!
Tak for svaret.