Firefox » Firefox brugerundersøgelse

mosen02

Firefox brugerundersøgelse

Indlægaf mosen02 » man 13. aug 2018 16:55

Jeg blev i dag opfordret til at deltage i en forbrugerundersøgelse, med Firefox logo, og kunne vinde en ny smartpfone, jeg tænker at det er et forsøg på at få adgang til min PC. Det dukkede op imens jeg søgte efter noget på nettet. Spørgsmålet er, kan jeg finde ud af om der er sket uønskede ændringer på min PC? :?

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:61.0) Gecko/20100101 Firefox/61.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Firefox brugerundersøgelse

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 13. aug 2018 19:48

Ja, det er fup og svindel, de misbruger blot Firefox' navn, fordi de kan se, at du bruger Firefox.

Hvis du ikke har deltaget i deres "undersøgelse", er der ikke sket noget.

Hvis du har deltaget og oplyst din mailadresse, kan du godt indstille dig på at modtage en masse spam. Hvis du har oplyst dit betalingskorts nummer, er du måske blevet tilmeldt et abonnement, hvor de første gang trækker et beskedent beløb, og senere trækker et større beløb hver måned.

De ændrer normalt ikke noget på din computer, de prøver "blot" at lokke dig i en abonnementsfælde eller at få tilladelse til at sende dig en masse reklamer.
Mvh. Kim

mosen02

Indlægaf mosen02 » tirs 14. aug 2018 09:18

Hvordan kan "de" se, at netop jeg bruger Firefox?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 14. aug 2018 09:33

Browseren afgiver et fingeraftryk, der fortæller, hvad det er for en browser, hvilken version, hvilket styresystem der benyttes og flere andre ting. Derfor kan et websted altid se, om man bruger Firefox, Chrome, Internet Explorer eller noget helt andet.

Vi bruger også fingeraftrykket her i forummet. Prøv at se dit første indlæg i dette emne, nederst i dit indlæg er indsat fingeraftrykket fra din browser. Det har vi valgt at få indsat, så vi bedre kan hjælpe - der kan være forskel på de forskellige versioner af Firefox og mellem de forskellige styresystemer, fx findes menupunktet "Indstillinger" et andet sted i menuen på Firefox til Linux end til Windows.
Mvh. Kim

rasmus97

Indlægaf rasmus97 » fre 17. aug 2018 14:01

Ja det skal man holde sig fra.

mvh Rasmus -