Firefox » Højreklik og tastatur

Marcus I.

Højreklik og tastatur

Indlægaf Marcus I. » ons 5. sep 2018 12:05

Jeg har opdaget en programmeringsfejl i Firefox. Det handler om at når man har højreklikket, inde på en fane så kan man ikke skrive med tastaturet, indtil man går ind på en anden fane, og så går ind på den første fane igen. Det er meget irriterende, og jeg håber at Firefox' udviklere vil udvikle dette, fordi det ville gøre mig meget. glad. :-)

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:61.0) Gecko/20100101 Firefox/61.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Højreklik og tastatur

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 5. sep 2018 12:12

Hej Marcus

Kan du forklare nærmere med trin for trin, hvad du gør, og hvad der sker, altså noget i stil med:
Jeg højreklikker på et faneblad.
Højrekliksmenuen åbnes.
Jeg ...
Mvh. Kim

Marcus I.

Indlægaf Marcus I. » tors 6. sep 2018 09:58

For eksempel, når jeg er inde på Scratch, og jeg højreklikker for at kopiere nogle scripts, og jeg så skal skrive nogle nye scripts bagefter, så virker tastaturet ikke, indtil jeg går ind på et andet faneblad og går ind på scratch igen.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 6. sep 2018 10:04

Hej Marcus

Vi er nødt til at få en mere udførlig beskrivelse for at prøve, om vi kan genskabe problemet. Og det er første skridt til at finde ud af, om det er en fejl i Firefox eller en fejl i opsætningen hos dig.

Giv os et link til en side, hvor du oplever problemet, fortæl os, hvad du højreklikker på inde på siden. Jo mere udførligt, du fortæller, jo nemmere bliver det for os at hjælpe.
Mvh. Kim

Marcus I.

Indlægaf Marcus I. » tors 6. sep 2018 10:06

Det er ikke kun denne computer det sker på. Det sker på alle devices jeg har prøvet, og når jeg bruger "Google Chrome" sker denne "glitch" ikke.

Marcus I.

Indlægaf Marcus I. » tors 6. sep 2018 10:08

Link:
Scratch.mit.edu

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 6. sep 2018 10:19

Det er som sagt nødvendigt at prøve at genskabe problemet for at kunne se, om det er en fejl i Firefox eller en fejl i opsætningen hos dig. Og jeg har ikke mulighed for at teste uden flere oplysninger, om hvad du gør.

Jeg har besøgt Scratch, nu du har givet et link, men et link til deres forside er ikke meget brugbart, for jeg kan ikke gætte, hvad du gør derinde. Men jeg kan se, at de bruger Flash, og hvis det er inde i et Flash-element, du højreklikker, så kan problemet ligge i Flash eller i samspillet mellem Flash og Firefox - men også her kan der være ting i din opsætning, der driller.
Mvh. Kim

Marcus I.

Indlægaf Marcus I. » tors 6. sep 2018 10:45

Så prøv at gå til https://scratch.mit.edu/projects/239667020/#editor og højreklik et sted. Derefter skal du finde et sted hvor man kan skrive, og så vil du opdage det. :-)

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 6. sep 2018 10:49

Jeg kan genskabe dit problem (tror jeg).
Jeg åbner siden https://scratch.mit.edu/
Åbner projektet Backpack Creator. Kører Adobe Flash (hvis det er blokeret). Klikker på 'See inside'. Højreklikker på et "kodestykke" og vælger 'tilføj kommentar'.
Det er ikke muligt at skrive/redigere i kommentarboksen. Et skift til et andet faneblad/side og tilbage løser problemet.
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 6. sep 2018 10:54

Jeg kan godt skrive i kommentarboksen uden at skife faneblad. Firefox 61.0.1 i Linux Mint.
Mvh. Kim

Marcus I.

Indlægaf Marcus I. » tors 6. sep 2018 12:11

Nå, men jeg ville blive virkelig taknemmelig, hvis nogen der arbejdede i Firefox ville løse denne "glitch". :-)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 6. sep 2018 12:30

Hej Marcus

Jeg tror ikke, at fejlen ligger i Firefox. Det hele foregår inde i en Flash-applikation, så det må være en fejl i Flash'en, eller noget som påvirker Flash'en. Fejlen kan så åbenbart løses ved at fjerne fokus fra Flash'en til noget andet og så atter give fokus. Det er så heller ikke i alle opsætninger, at problemet viser sig. Du oplever det ikke i Chrome, og jeg oplever det ikke i Firefox.

Du kan lige prøve at starte din Firefox i fejlsikret tilstand, det vil deaktivere tilføjelser og ændre visse indstillinger. På den måde kan vi se, om det er en af de ting, der driller. Du starter i fejlsikret tilstand ved at klikke på menuknappen => Hjælp => Genstart med tilføjelser deaktiveret. En dialogboks åbnes, undlad at sætte flueben, og klik på Fortsæt i fejlsikret tilstand. Prøv så, om problemet stadig er der.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 6. sep 2018 12:55

@Kim. I fejlsikret tilstand indlæses Adobe Flash Player-plugin'et ikke, så det er ikke muligt at tjekke Firefox på den måde.
Jeg kan også få det til at virke i Firefox på Linux Mint, men ikke i Windows 7.

@Marcus. Har du kontrolleret, om fejlen er indberettet her?: https://scratch.mit.edu/discuss/3/
Hilsen Jørgen