Firefox » Svindel-forsøg vha. falsk Mozilla-side

Nikolaj Lunøe

Geografisk sted: Christianshavn

Svindel-forsøg vha. falsk Mozilla-side

Indlægaf Nikolaj Lunøe » man 24. sep 2018 12:19

Kære Mozilla-eksperter –

Da I ofte har hjulpet mig, synes jeg lige, jeg vil fortælle om følgende svindel-nummer (som jeg i første omgang desværre hoppede på):

Da jeg i går aftes (23.9.) åbnede min Mozilla Firefox Quantum browser (v. 62.0.2), dukkede der en side op, som lignede dem, der plejer at åbne (uden at man har bedt om det), når Firefox har opdateret fra en version til en anden (og hvorpå Mozilla oplyser om ændringer o.lign.). Denne uventede side bad mig besvare forskellige spørgsmål. (Fx: Benytter jeg andre browsere end Firefox? Osv.)

Jeg har tidligere i mit liv beskæftiget mig lidt med grafisk design ― og plejer at være rimelig god til at genkende amatørers forfalskninger ― men i dette tilfælde kunne jeg faktisk ikke se forskel. (Dvs. der var temmelig sikkert tale om let bearbejdede udgaver af de sider, Mozilla selv har lavet.) Jeg kunne heller ikke finde eksempler på sprogfejl af den slags, der oftest forekommer ifm. netsvindel (fordi svindlerne benytter Google Translate og den slags).

Derfor besluttede jeg at svare.

Da jeg havde været igennem et par sider med spørgsmål, dukkede der en side op, som oplyste mig om, at personer, som besvarede disse spørgsmål, automatisk deltager i en lodtrækning om en præmie. Og et øjeblik efter dukkede så en ny side op, som hævdede, at Mozilla ville give mig en Samsung Galaxy mobiltelefon til en meget lav pris ― hvis jeg klikkede på et link og opgav kreditkort-oplysninger.

Det var jeg så dum at gøre ― og blev derefter viderestillet til en side, der erklærede, at en ny telefon var på vej til min adresse. Næsten samtidig modtog jeg en e-mail, der bekræftede, at et mindre beløb nu ville blive trukket på mit kreditkort.

Derpå blev jeg mistænksom, kikkede på URL’erne (hedder det vist) i Firefox’ “Historik” ― og kunne se, at der var noget, der ikke stemte. Derfor ringede jeg til Nets og spærrede kreditkortet.

Da jeg derpå forsøgte at se nærmere på de sider, jeg havde besøgt, dukkede et nyt svindel-forsøg op. Nu var det angiveligt leverandøren af min internet-forbindelse, KvikNet, der ønskede svar på spørgsmål! Men dette side forsvandt fra browseren igen efter få sekunder!

Derpå kikkede jeg på “cookies” i Firefox’ “register,” og slettede dem, jeg havde mistanke til. Resultatet var, at nogle af de internet-adresser, der lå gemt i Firefox’ “Historik,” nu ledte mig til helt andre (og temmelig sikkert ægte) sider ― i stedet for dem, som de slettede cookies formentlig havde omdirigeret mig til.

Jeg har gemt de URL’er, jeg blev dirigeret rundt imellem i går aftes ― for det tilfælde, at nogle kan bruges disse til evt. opklarings-forsøg.

Med venlig hilsen Nikolaj Lunøe
(Christianshavn, København)
nikolaj@capability.dk

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:62.0) Gecko/20100101 Firefox/62.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Svindel-forsøg vha. falsk Mozilla-side

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 24. sep 2018 13:01

Hej Nikolaj

Ja, svindlerne bliver desværre skrappere og skrappere. De har ikke brugt dine cookies til noget. Du kan se, hvilken browser du benytter, fordi alle browsere afgiver et "fingeraftryk", derfor har du fået deres svindelside om Firefox, mens brugere af Chrome vil få vist en anden side. De kan se din IP-adresse, og det er ud fra den, de kan se, hvilken internetudbyder du har.

Det lyder som om, det er en abonnementsfælde, du er havnet i. De benytter typisk metoden med at skulle have kreditkort-oplysninger for at trække et lille beløb, og herefter viser det sig så, at de trækker nogle hundrede kroner om måneden for et abonnement, som de har fortalt om med meget lille skrift i konkurrencebetingelserne.

De burde ikke være nødvendigt at spærre kortet i sådan et tilfælde, men man skal gøre indsigelse i banken, og så være meget opmærksom på, om der senere trækkes flere beløb. Og man skal også gøre indsigelse over for firmaet, der trækker, og fortælle, at man ikke har indgået en gyldig aftale med dem.
Mvh. Kim

Nikolaj Lunøe

Geografisk sted: Christianshavn

Re: Svindel-forsøg vha. falsk Mozilla-side

Indlægaf Nikolaj Lunøe » man 24. sep 2018 13:16

Tak, Kim! :-)