Firefox » Bogmærke linje forsvundet

Starinsky

Bogmærke linje forsvundet

Indlægaf Starinsky » tors 15. nov 2018 11:20

I går have jeg min bogmærkelinje med utallige bogmærker arrangeret i grupper, og den har jeg haft i mange år. I løbet af dagen forsvandt den uden at jeg ændrede på indstillinger eller tilpasninger i Firefox.
Klikker jeg på et tomt sted i menulinjen er både Menulinje og Bogmærkelinje hakket af. Selv om jeg deaktiverer menupunktet Bogmærkelinje og aktiverer det igen, vises bogmærkelinjen stadig ikke. Hvis jeg gør det samme med Menulinje, forsvinder den og kommer igen. Der er ikke engang en tom bogmærkelinje - jeg har kun titellinje, menulinje, fanebladslinje og adresselinje (se vedhæftet fil).
Klikker jeg på Bogmærker i menulinjen og peger på Bogmærkelinje, vises alle mine bogmærkegrupper og undergrupper/bogmærker.
Jeg har forsøgt at trække bogmærkemenuen op fra Tilpas som det er beskrevet andetsteds her i Forum, men den vil kun anbringe sig i adresselinjen og det eneste den kan er at åbne bogmærkerne, hvilket man lige så godt kan bruge menupunktet Bogmærker til i menulinjen.
Hvad gør jeg?

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:63.0) Gecko/20100101 Firefox/63.0
Vedhæftede filer
Mit Firefoxhoved.JPG
Screendump viser hovedet i min Firefox

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Bogmærke linje forsvundet

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 15. nov 2018 12:05

Hej Starinsky

Du kan prøve at nulstille værktøjslinjerne til deres oprindelige tilstand:
Klik på menuknappen og vælg Tilpas. Det åbner siden 'Tilpas Firefox'. Klik på knappen 'Gendan standarder' nederst på siden.
Hilsen Jørgen

Gæst

Indlægaf Gæst » ons 21. nov 2018 17:45

Tak for hjælpen, men bogmærkelinjen kom ikke frem. Status forblev nøjagtigt som jeg skrev i mit opringelige spørgsmål.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 21. nov 2018 20:39

Der er en fil i Firefox' profilmappe, der indeholder informationer om værktøjslinjer og layout af vinduer i Firefox. Måske er den fil blevet beskadiget. Du kan prøve at slette filen. Firefox danner en ny standardfil, når programmet startes igen.
Klik på menuknappen og klik så på Hjælp. Klik på menupunktet Teknisk information. Det åbner siden Teknisk information. Klik på knappen 'Åbn mappe' i afsnittet Programinfo. Afslut Firefox. Slet filen xulstore.json i mappen, du lige åbnede. Start Firefox.
Hilsen Jørgen

starinsky

Indlægaf starinsky » ons 21. nov 2018 22:11

Tak for svar, men heller ikke dette hjalp. Derimod kunne jeg se at bogmærkelinjen kortvarigt blev vist da jeg genopstartede Firefox, men hurtigt forsvandt igen. Ved endnu en genopstart skete nøjagtigt det samme. Nu er vi forhåbentlig ved at have en løsning, men hvad mangler vi at gøre?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 22. nov 2018 00:56

Hej Starinsky

Det vil sikker ikke hjælpe, men det er et forsøg værd: Prøv lige at starte Firefox i fejlsikret tilstand for at se, om bogmærkelinjen så bliver synlig.

Klik på menuknappen => Hjælp => Genstart med tilføjelser deaktiveret. Firefox lukkes og genstartes, og du får vist en dialogboks, hvor du skal klikke på knappen Start i fejlsikret tilstand.

Mere om fejlsikret tilstand: https://support.mozilla.org/da/kb/loes- ... t-tilstand
Mvh. Kim

starinsky

Indlægaf starinsky » lør 24. nov 2018 13:19

Heller ikke dette hjalp. BML kom ikke frem, heller ikke hvis jeg hakkede den af i fejlsikret tilstand, og heller ikke ved genopstart i normaltilstand. Kunne man fx forsøge at kombinere Jørgen Rasmussens forslag med Kim Ludvigsens uden risiko for tab af udvidelser og temaer?
Hilsen
Leif

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør 24. nov 2018 14:27

Hej Leif

Du kan godt prøve at slette filen og så starte Firefox i fejlsikret tilstand.
Slet filen xulstore.json, mens Firefox er afsluttet.
Hold Skift-tasten nede, mens du starter Firefox. Klik på knappen 'Start Firefox i fejlsikret tilstand' i dialogboksen, der åbnes.
Hilsen Jørgen

starinsky

Indlægaf starinsky » man 26. nov 2018 17:27

Hej Jørgen
Heller ikke dette hjalp - medmindre Firefox skal startes på en bestemt måde efter den har været startet op i fejlsikret tilstand. Jeg har både prøvet at vælge punktet "Genopstart med tilføjelser aktiveret" og lukke ned og starte op på normal vis.
Det må da være muligt at få vist bogmærkerne i bogmærkelinjen ved et teknisk indgreb da de, som man kan se af vedhæftede fil, stadigvæk ligger i menupunktet Bogmærker/Bogmærkelinje.
Hilsen
Leif
Vedhæftede filer
Firefox bogmærker.jpg

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 26. nov 2018 19:36

Hej Leif

Det er godt nok et specielt problem! Jeg ved ikke, om Jørgen har flere ideer, men vi har været gennem alle de sædvanlige problemløsninger, og ingen af dem har hjulpet.

Der er faktisk en ting mere, der kan ændre visningen af bogmærkelinjen: Det er muligt at tilpasse Firefox's udseende via en fil, der hedder userchrome.css. Har du selv redigeret i den?

Jeg tvivler på, at andre kan have redigeret i den uden dit vidende, men du kan alligevel prøve at tjekke. Åbn din profilmappe (vejledning). Hvis du har en mappe med navnet chrome, så åbn den. Hvis du i mappen har en fil med navnet userChrome.css, så åbn den i en tekst-editor (fx Notesblok), og kopier indholdet ind her.
Mvh. Kim

starinsky

Indlægaf starinsky » man 26. nov 2018 21:18

Hej Kim
Min chrome-mappe ligger ikke direkte under min profilmappe, men i følgende sti: C:\Users\Leif\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\f1up4yz2.default-1421156865716\storage\permanent\chrome.
I denne chrome-mappe ligger ingen fil ved navn userChrome.css - eller i det hele taget filer der indeholder havnet user eller chrome (jeg har søgt).
I chrome-mappen ligger 2 filer: med navnene .metadata og .metadata-v2 samt en mappe med navnet idb. Bemærk punktummerne foran filnavnene.
Denne idb-mappe indeholder 20 mapper og 20 filer med underlige navne såsom 284131803msatinne%m2iFrfeopcxu.sqlite.
Hvis jeg skal have en chrome-mappe, hvorfor har jeg den så ikke, og kan det være problemet? Jeg har aldrig gjort andet ved Firefox end at tilføje nogle apps/tilføjelser, og det er længe siden. Jeg har ikke gjort noget for nylig - lige inden Bogmærkelinjen forsvandt. Jeg har brugt Firefox i over 10 år uden nogen problemer.
Mange hilsner
Leif

ojunker

Indlægaf ojunker » man 26. nov 2018 23:44

Hej Leif
Du har skrevet, at du har trukket Bogmærkemenuen op fra Tilpas Firefox.
Det hjælper ikke.
Hvis du går i Tilpas Firefox igen. Har du så ikke en knap, der hedder Bogmærkelinje-elementer?
Hvis du har det, så er det den knap, du skal have trukket op, så har du bogmærkerne igen.
Mvh. Ole

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 27. nov 2018 01:43

Hej Leif

Det er en anden chrome-mappe, du har fundet. Den, jeg nævner, og filen userchrome.css er der normalt kun, hvis man selv laver ændringer i Firefox' dybereliggende koder. Det er helt fint, at du ikke har dem, det var bare et langskud for at udelukke endnu en fejlmulighed.
Mvh. Kim

starinsky

Indlægaf starinsky » tirs 27. nov 2018 12:00

Hej Ole
Jeg var godt klar over at optrækning af Bogmærkemenuen ikke kunne afhjælpe problemet - jeg har kun brugt den så længe det andet ikke virker.
Og nej, jeg har ikke nogen knap der hedder Bogmærke-elementer. Den findes i hvert fald ikke i Tilpas Firefox. Er det én man skal have? Så er det måske derfor det ikke virker?
Mvh
Leif

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 27. nov 2018 12:55

Hvis man har en tom bogmærkelinje, kan det skyldes, at 'Bogmærkelinje-elementer' ikke er på bogmærkelinjen. Men dit problem er, at du ikke har nogen bogmærkelinje.
Når du har åbnet fanebladet Tilpas, kan du nederst på siden vælge, hvilke værktøjslinjer, du vil have vist. Er der stadig flueben ud for Bogmærkelinje? Se denne artikel: https://support.mozilla.org/da/kb/tilpa ... oejslinjer

Det er også muligt at nulstille Firefox. Det burde løse dit problem. Jeg forstår ikke, hvorfor sletning af filen xulstore.json ikke hjælper. Den fil bliver også slettet, når man nulstiller Firefox.
Du kan læse mere om at nulstile Firefox i denne artikel: https://support.mozilla.org/da/kb/nulst ... -problemer
Hilsen Jørgen

starinsky

Indlægaf starinsky » ons 28. nov 2018 11:37

Hej Jørgen.
Ja, jeg har flere gange været inde og forsøge med flueben ud for Bogmærkelinje nederst i Tilpas - det hjalp ikke. Og det vel nøjagtigt det samme som at sætte flueben ved at højreklikke på adresselinjen?
Nå, jeg tog nu beslutningen og nulstillede Firefox. Jeg havde ikke så mange af de elementer der bliver fjernet.
OG HELDIGVIS HJALP DET - BOGMÆRKELINJEN KOM TILBAGE MED ALLE MINE BOGMÆRKER!! Jeg bruger den konstant - så den er et must!!
Så tusind tak til dig og alle andre for alle forsøg på at hjælpe uden at nulstille - hvis det sker igen, ved jeg jo så hvad jeg skal gøre.
God jul!!
Mange hilsner
Leif

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 28. nov 2018 12:14

Hej Leif

Godt du fik din bogmærkelinje med indhold tilbage.

Ja, jeg har flere gange været inde og forsøge med flueben ud for Bogmærkelinje nederst i Tilpas - det hjalp ikke. Og det vel nøjagtigt det samme som at sætte flueben ved at højreklikke på adresselinjen?

Ja, det er det samme. Men da din Firefox ikke reagerede som forventet på sletningen af filen xulstore.json, ville jeg gerne vide, om der evt. var flueben det ene sted og ikke det andet.
Hilsen Jørgen