Firefox » ÆØÅ i URL

Benjamin

ÆØÅ i URL

Indlægaf Benjamin » lør 13. mar 2010 10:07

Ja overskriften siger sådanset hvad jeg vil spørge om. Hvorfor viser firefox ikke de nordiske tegn æøå i url's?
Jeg vil ikke bruge dem i selve domænetnavnet.
Har tidligere prøvet at erstatte tegnene med ae oe aa, men det genkender google ikke. Så man får ikke seo credit for det.
Derfor ville jeg gerne bruge tegnene direkte i url's, hvilket også virker, da siden bliver vist, bare med nogle sære tegn der erstatter æøå.
Problemet ville så være hvis nogen linkede til siden med disse sære tegn, fordi det jo er sådan de ser URLen. Så vil google finde to URLs til samme side, en med æøå og en med særtegn.

Hvorfor fikser firefox det ikke snart. IE har overhalet FF på den her...

Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.2; en-US; rv:1.9.1.8) Gecko/20100202 Firefox/3.5.8 GTB6 (.NET CLR 3.5.30729)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: ÆØÅ i URL

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 13. mar 2010 10:24

Google har ikke problemer med at genkende ae, oe og aa som henholdsvis æ, ø og å. Så mht. SEO, har du ingen grund til bekymring. Tværtimod!

Prøv at bruge Google til at søge på:
"Blind høne kan også finde et korn"
Inklusive anførselstegnene. Bemærk, at det første resultat (ordforklaring.dk) indeholder oe og aa i stedet for ø og å i adressen. Faktisk startede jeg i sin tid med at bruge de specielle bogstaver i url'en, men jeg fandt hurtigt ud af, at alle sider med de specielle danske bogstaver i adressen røg langt ned på resultatsiderne. Det ændrede sig, da jeg gik over til ae, oe og aa.
Mvh. Kim

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » lør 13. mar 2010 18:26

Firefox viser æøå i adresselinjen og statuslinjen osv. men hvis man kopierer teksten indkodes tegnene med %-kodning, for at være sikker på at det program man kopierer url'en over i kan forstå url'en. Hvis du fx klikker på følgende url vil den blive vist med å i adresselinjen: http://da.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5nen

Gæst

Indlægaf Gæst » lør 13. mar 2010 19:04

Tak for svar begge to!
Hvor kan jeg læse noget mere om det du kalder %-kodning?

Jesper Kristensen
MozillaDanmark

Geografisk sted: København

Indlægaf Jesper Kristensen » søn 14. mar 2010 18:15

stammer

Indlægaf stammer » man 28. sep 2015 08:01

Godt nok en gammel tråd, men jeg vil henvise til http://*** her har jeg skrevet om det. Det vil dog helt klart være bedst for SEO, hvis man holder sig til ikke at benytte æøå, da de flest er vant til at skrive - og linke til et domæne uden, og vil i mange tilfælde også gøre det.

Luciano Bellacci

Indlægaf Luciano Bellacci » fre 6. nov 2015 05:46

God artikel og yderst relevant ift SEO-arbejdet. http://***

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 6. nov 2015 06:02

Ang. indlæggene fra stammer og Luciano Bellacci.

Jeg lod i sin tid det første link overleve, fordi det kunne være en smule relevant. Også selvom formålet med at bringe linket var ret åbenlyst.

Men nu har det åbenbart udviklet sig, og MozillaDanmark skal ikke bruges til en SEO-kampplads. Jeg har fjernet linkene i stedet for at slette indlæggene, så andre på jagt efter gode SEO-links kan se, at de ikke skal bruge MozillaDanmark.
Mvh. Kim

Hans P. Jensen

Indlægaf Hans P. Jensen » fre 27. okt 2017 08:03

Ja, nu faldt jeg så også lige over den gamle, men stadig yderst relevante, tråd.
Som Kim Ludvigsen helt korrekt skriver, så har Google ingen problemer med at genkende ae, oe og aa som æ, ø og å.
En side som Slettet eller Slettet, som også har 'æ' eller 'å' i sit navn, har fx valgt at skrive det 'ae' og 'aa', og det ser jo ud som om, at det rent SEO-mæssigt (det at ranke på Google) kun er en fordel at stave det sådan.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 27. okt 2017 08:52

Hej Hans

Jeg har slettet de to links i dit indlæg. Vi har haft en del spam her, som du også kan se af tidligere i tråden, og det gider vi simpelthen ikke. Lad være med at bringe links i et forum (både dette og andre), medmindre de er relevante - og de var dine ikke grundet trådens alder. Spam er ikke populært nogen steder.
Mvh. Kim