Thunderbird & Lightning » Hvordan undgå spam ??

Vibs1

Hvordan undgå spam ??

Indlægaf Vibs1 » søn 10. aug 2014 17:30

Jeg modtager dagligt utrolig mange mails fra - info@gratisgave.com - afsender er forskellige navne, emner er forskellige ligeså - bla. jord og vej - skriver man som emne.
Alle er spam - jeg har IKKE selv været inde over - har markeret som spam utallige gange, men får stadig rigtig mange dagligt.

Hvordan undgår jeg at modtage disse mails?

Jeg vil ikke klikke på link hvor jeg kan afmelde, da jeg IKKE selv har tilmeldt og er lidt "bange" for virus og andet, hvis jeg klikker på deres link.

Hjælp :-)

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.2; WOW64; rv:31.0) Gecko/20100101 Firefox/31.0

Edbart

Re: Hvordan undgå spam ??

Indlægaf Edbart » søn 10. aug 2014 22:40

Du kan selv oprette et filter som lægger de enkelte e-mails i en spam mappe.
Klik på funktioner og vælg meddelelsesfiltre. Her kan du så f.eks vælge at filtrere alle mails fra info@gratisgave.com til en mappe som du selv vælger
mvh
Edbart

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 11. aug 2014 07:17

Hej vibs

Du har sandsynligvis deltaget i en konkurrence på nettet, hvor du har overset, at du ved deltagelsen giver dem lov til at give din mailadresse til samarbejdspartnere, og at de gerne må sende reklamer til dig. Også muligt, men meget mindre sandsynligt: Nogen kan have brugt din mailadresse til at melde sig til i en konkurrence.

Du kan bruge et filter, som edbart skriver, men det er normalt ikke en holdbar løsning, for du skal oprette et nyt filter for hver samarbejdspartner og hver gang de får en ny af slagsen. Og nedenstående virker lige så godt her og nu og bedre på langt sigt.

I hver reklamemail er der i bunden af mailen en mulighed for at afmelde reklamen fra den pågældende afsender. Brug den. Det giver samme effekt som filtret, men er nok lidt nemmere. Du skal desuden have stoppet reklamerne ved kilden, altså dem du i sin tid har givet lov til at sende reklamer.

Hvis info@gratisgave.com er dem, som du har givet tilladelse, og de selv udsender alle reklamerne, vil det hele stoppe med én afmelding, men det er sjældent så nemt.
Mvh. Kim

Vibs1

Indlægaf Vibs1 » man 11. aug 2014 07:43

Edbart - tak jeg prøver :-) håber det hjælper mig...

Kim - jeg har aldrig - og jeg mener ALDRIG - deltaget i en konkurrence på nettet - netop af samme grund.
Derfor tør jeg heller ikke forsøge at afmelde på link, da det for mig lige så godt kan være noget rigtig "skidt" at trykke på - alt jeg kan finde på nettet ang. denne mailadresse er fup, desværre...

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 11. aug 2014 08:03

Hvis det er danske reklamer, så vil afmeldingen stort set altid virke helt fint. I gamle dage skulle man være meget forsigtig med at afmelde via en spam, fordi man kunne risikere at få endnu mere spam. I dag er det ikke helt så farligt at afmelde, hvis det er rigtige reklamer for rigtige produkter.

Men du skal selvfølgelig bruge din kritiske sans under afmeldingsprocessen. Normalt burde det ikke være nødvendigt at indtaste noget for at blive afmeldt, men du kan i enkelte tilfælde blive bedt om at indtaste din mailadresse. Bedes der om flere oplysninger end den, så er der ugler i mosen.

Jeg har nogle gange prøvet at blive tilmeldt til den slags skidt af fremmede, og der fandt jeg frem til dem, der havde lavet en konkurrence, hvor min mail var misbrugt og fik så dem til at afmelde alt. Men det kan være besværligt og nørdet at finde "bagmanden", så det er normalt nemmest at blot afmelde - igen og igen indtil skidtet er nedkæmpet.
Mvh. Kim

Vibs1

Indlægaf Vibs1 » man 11. aug 2014 08:08

Okay Kim - jeg prøver - jeg evnede ikke Edbarts ide, kunne ikke finde "meddelsesfilter"

Undre mig blot over, at når jeg markere som spam - så sker der intet - ud over, at jeg igen igen og igen modtager nye mails fra dem. Troede - åbenbart naivt - at der blev sendt en form for tilbagemelding til dem som har lavet mail programmet. Det er jeg vant til ved andre mailprogrammer...

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 11. aug 2014 08:27

Markeringen som spam fortæller Thunderbirds spamfilter, at det er en spam. Men hvis de hele tiden skifter indhold og afsender på mailene, så vil de ikke blive fanget af filtret.
Mvh. Kim

Vibs1

Indlægaf Vibs1 » man 11. aug 2014 09:51

Jamen - jeg har markeret nok 30 mails som spam, og får stadig derfra. Afsender mail er altid den samme - derfor undre det mig, at den ikke fanges, når jeg markere...
De bruger godt nok forskellige afsender navne - Eva Hansen, Susanne Andersen o.l. men afsender mail er altid den samme.. burde den ikke fanges i et sådan filter så? Hvis altså det er der :-)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 11. aug 2014 10:04

Spamfiltret kigger på flere parametre, mailadressen tæller endda vist ikke ret meget, fordi de rigtige spammere typisk altid bruger forskellige afsenderadresser.

Hvis det altid er den samme mailadresse, der bruges som afsender, så er edbarts forslag om at bruge et almindeligt filter bedre.

Åbn en af spammailene, klik på menuen Meddelelse => Opret filter. Du får åbnet et filtervindue, hvor mailadressen er forudfyldt, under Udfør disse handlinger bruger du den første rullemenu til at vælge Slet meddelelse, klik på OK for at lukke vinduet. Nu skulle alle mails fra den pågældende afsenderadresse blive slettet helt automatisk.
Mvh. Kim

Vibs1

Indlægaf Vibs1 » man 11. aug 2014 20:41

Kim - tror det er en hårdhændet afsender - har først gjort som du skrev, altså afmeldt på siden - hjælper ikke, har modtaget 5 siden - så har jeg prøvet det du skriver, det kan jeg ej heller få til at virke. Jeg får stadig mails....
Ser lige tiden an - har nu fået en anden slags spam mail, den plejer jeg at få 3-4 gange om ugen, den er påført også - hvor du anbefalede - nu ser jeg lige tiden an. Men føler mig lidt skuffet over, at de stadig vælter ind, syntes ikke mailprogrammet gør nok for mig - men måske mine forventninger som er for store....

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 11. aug 2014 22:15

Prøv at videresende en af de hårdhændede til mig. Marker mailen => menuen Meddelelse => Videresend => videresend den til ludvigs@kimludvigsen.dk.
Mvh. Kim

Vibs1

Indlægaf Vibs1 » tirs 12. aug 2014 07:05

Mange tak Kim.
Til min store overraskelse, så er der ikke kommet nogle her til morgen - hvis/når der dukker en op, så sender jeg den til dig.
Tusind tak for dit tilbud..
Tænker lige nu, at jeg prøver at sende dig en af alle dem jeg allerede har fået - så kan du se den. Men - har ingen fået endnu, gad vide om der er håb :-)

den lange

Indlægaf den lange » søn 29. mar 2015 07:08

info@gratisgave.com

Jeg får osse utrolig meget spam fra dem og jeg deltager heller ikke i nogle af de mange såkaldte konkurrencer og andet der kræver info om mig - alligevel er de ret dygtige til at finde folk. Og nok dem der sender mest crap ud om alt fra gratis badebolde til lån i ejendomme....
Jeg oprettede en ny gmail account, adressen har aldig været givet ud til nogen eller noget, men alligevel gik der kun få dage før de første SPAM dukkede op her - heldigvis ikke nogen fra info@gratisgave.com, endnu.
Men det viser jo bare at man ikke kan undgå SPAM, de kan ryge i SPAMfiltret, så man slipper for at se på dem, for finde dig, det skal de nok...

den lange

Indlægaf den lange » søn 29. mar 2015 07:16

Jeg åbner ALDRIG meddelser fra info@gratisgave.com og lign. da de så kan se at de har ramt en aktiv email account. Men de er utrolig aggressive i deres markedsføring og går efter alt og alle.
Eneste man kan gøre for at minimere det, er jo at sætte filter op, da en åbning for at afmelde det kun gør det værre, ihvertfald fra de her.

Man må jo nok indse man aldrig kan slippe for det stads, så et filter er den bedste løsning, på alle email programmer - når man alligevel får dem, kan man lige så godt sørge for man ikke får dem i indbakken og istedet sende dem i SPAM/trash-mappen og ikke se dem mere, i indbakken da...

Thorvald

Geografisk sted: Esbjerg, Danmark

Indlægaf Thorvald » tirs 7. apr 2015 07:20

Jeg får også enormt mange spam mails. Den der fra info@gratisgave.com har jeg ikke lagt mærke til - men de mails jeg får er meget forskellige. Jeg har prøvet både det med at afmelde "nyhedsmailen" og det med at slette den som spam. Nogen gange har jeg gjort begge dele - først afmeldt og bagefter slettet den som spam. Men der kommer stadigvæk mange og så kommer der måske bare nye. Jeg tænkte så at man måske kunne højne sikkerhedsniveauet i Thunderbird, f.eks. ved at sige at man kun skal modtage mails fra folk som er i ens adressebog. Eller noget lignende. Men jeg synes ikke der er en sådan funktion. Min far fortalte i går at han også får mange af den slags og jeg fortalte ham så om spam funktionen. Men om det så hjælper er ikke godt at vide. I mit tilfælde kommer de på alle mine e-mail adresser, eller i hvert fald på to af dem. Jeg skal prøve at lægge mærke til om de kommer på min nye e-mail adresse. Jeg kunne selvfølgelig lukke og slukke for min gamle mail adresse, men jeg har ventet for at være sikker på at den er blevet skiftet alle steder hvor den er brugt, men det er den måske efterhånden.
Med de venligste hilsener
Thorvald

Thorvald

Indlægaf Thorvald » tirs 7. apr 2015 07:22

den lange skrev: Jeg åbner ALDRIG meddelser fra info@gratisgave.com og lign.

Hvordan kan du undgå at åbne den?? Ved at dit e-mail program ikke automatisk markerer en mail som læst, når du stiller dig på den eller hvad?
Thorvald

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 7. apr 2015 08:45

Det gør ikke nogen forskel at åbne dem i Thunderbird. Som standard blokerer Thunderbird eksterne billeder - som kan bruges til at se, om mailen er åbnet - ligesom andet eksternt indhold blokeres. Andre mailprogrammer blokerer ikke på samme måde, og i dem skal man måske være mere påpasselig.

Så vidt jeg husker, kan du godt blokere alle modtagere, der ikke er i din adressebog. Men det er nogle bivirkninger, som du måske ikke ønsker. Fx vil en gammel kammerat, som du ikke har haft kontakt med længe, ikke kunne komme i kontakt med dig, fordi han ikke er i adressebogen.

Det bedste er nok at forsøge at afmelde og markere som spam, indtil skidtet er bremset. Og så i øvrigt være meget opmærksom på, hvem man giver sin mailadresse til. I langt de fleste tilfælde, har man selv udleveret adressen og også givet dem lov til at sende reklamer.
Mvh. Kim

Thorvald

Indlægaf Thorvald » tirs 7. apr 2015 09:08

Ok - og så dem som tydeligt er uønskede mails (nigeria mails o.lign.) yderligere at lægge de adresser i filteret.
Thorvald

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 7. apr 2015 09:24

Nigeria-mailene og andre direkte forsøg på at svindle skal du blot ignorere. Dem kan man ikke afmelde, og det hjælper ikke at smide dem i et filter, for de bruger typisk forskellige afsenderadresser hver gang.
Mvh. Kim

Vibs1

Indlægaf Vibs1 » tors 9. apr 2015 08:14

Jeg vil altså tilføje at jeg ALDRIG åbner noget jeg ikke bør, jeg tilmelder mig ALDRIG noget, jeg klikker ikke på noget som helst som kan have tendens til at være "farlig", ligledes tilmelder jeg mig IKKE nyhedsmail - så at tro, at man kan undgå er altså naivt.

Men - jeg har så den glædelige nyhed, at jeg ikke har modtaget nogle siden jeg skrev sidst - så det er altså muligt at undgå dem :-)

Thorvald

Indlægaf Thorvald » tors 9. apr 2015 08:24

Efter at jeg de sidste par dage er begyndt at bruge filter på disse uønskede mails - det filter hvor mailen automatisk slettes - så har jeg fået langt færre af disse mails. Om det allerede er ved at være nede på 0, må vise sig efter et par dage. Først så afmelder jeg "nyhedsmailen" og derefter opretter jeg filteret. Hvis det ikke er en form for nyheds eller reklame mail, afmelder jeg den ikke, men opretter blot filteret.
Thorvald

uønsket mails

Indlægaf uønsket mails » tirs 31. okt 2017 12:49

At komme ud af spam i ens mail kan være noget af en udfordring.
Det bedste du kan gøre er, at sætte de mails du ikke ønsker at modtage, i den spam filter ( uønsket mails om du vil ) og bloker dem her fra.
For ALT I VERDEN, må du ikke åben dem, eller svare på dem.
Sæt et flueben ved mails, flyt den/dem til spam filter, og bloker dem.
Nogen af de mails du modtager, registrer det (div. afsender kan se, at u har åben den modtaget post. Og dermed vil din mail, blive videre sendt hvis du åbner dem, eller afmelder dem: der er tale om mennesker som INGEN hensyn tager, og hvis de finder ud af at du læser ( åbner modtaget spam/scam ) sendt mail, ja så kommer du til at bruge mange år på at smide mange mails ud. Så for gud skyld ALDRIG ÅBEN DEM!!!!!!!!! )
Jeg har selv det problem. For nogen år siden fik jeg en mail, som jeg desværre kom til at åben, og bad afsender om at afmelde min mail.
Men jeg får et sted mellem 15 til 25 mail mails HVER DAG nu.
Der er ikke andet at gøre end, at bloker mails, og ellers være opmærksom på at du ikke kommer til at åben dem. For så er du fanget.

virus

Indlægaf virus » tirs 31. okt 2017 12:58

P.S.
Personligt kunne jeg godt tænke mig, at ha af en virus, som man kunne sende til de her hjernedøde idioter. Det har jeg dog ikke fundet endnu.
Men det kunne da være sjovt, hvis man nu kunne sende en virus til dem, som får deres computer til at gå amok, eller måske ligefrem ødelægge den.
Desvære er jeg ikke bekendt med om sådan virus er muligt at hente.
Problemet er lidt, at du selv kan få problemer med den.
Men tanken er da sjov...

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 31. okt 2017 13:27

Hej Virus/uønsket mails

Det er ikke helt som du skriver.

Der sker ikke noget ved at åbne en spammail i Thunderbird. Thunderbird blokerer alle forsøg på at spore mailen, så afsenderen kan ikke se, at den er blevet åbnet.

Thunderbird blokerer også for evt. virus, der findes som en vedhæftet fil, så den ikke kan blive installeret automatisk. Man skal selvfølgelig lade være med at åbne vedhæftede filer, medmindre man er sikker på, at de ikke indeholder snavs.

Der er også forskel på spam. Hvis det er udenlandsk spam, har du helt ret i, at man blot skal markere mailen som spam.

Men hvis det fx er noget man får, fordi man har meldt sig til et eller andet (typisk en konkurrence), så har man rent faktisk givet afsenderen lov til at sende mails. Sådanne mails skal indeholde et afmeldelink, så i det tilfælde, skal man benytte afmeldelinket i mailen. Problemet er så, at den slags spammere ofte benytter forskellige mailinglister med forskellige afsendere, og man skal benytte afmeldelinket for dem alle. Det kan desværre tage meget lang tid, før man helt kommer ud af kløerne på sådan en spammer.
Mvh. Kim

Knitter

Geografisk sted: Holstebro

Indlægaf Knitter » man 6. nov 2017 22:38

For at slippe for spam har jeg hentet Mailwasher Pro, som jeg nu har brugt i mange år. I starten fik jeg et par hundrede spammails om dagen, men nu skal jeg kigge langt efter dem. Jeg får 1-2 om ugen.
Jeg har en tråd her, om brugen af Mailwasher:
https://forum.spywarefri.dk/t/spam-skal-vaek/65363/5
--og er der yderligere spørgsmål, så spørg bare.

TekNikki9

Indlægaf TekNikki9 » tirs 21. nov 2017 14:42

Mailwasher Pro er også et rigtig godt værktøj som jeg også benytter. Kan anbefales.