Thunderbird & Lightning » Linie ombrydning modtagne e-mail

sepdk

Linie ombrydning modtagne e-mail

Indlægaf sepdk » man 8. jun 2015 16:06

Vi har to PC med Thunderbird. På den ene bliver linjerne på nogle modtagne/videresendte e-mail ekstremt lange. På den anden er der ingen problemer. Jeg kan ikke se nogen forskel i indstillinger. Det ser ud til at være e-mail afsendt fra IPad der giver problemer. Hvad gør jeg??

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; WOW64; rv:38.0) Gecko/20100101 Firefox/38.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Linie ombrydning modtagne e-mail

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 9. jun 2015 08:25

Er det de samme mails, der vises forskelligt?

Den afsendte mail bør indeholde oplysning om linjedeling, og i så fald bør mailene vises ens på begge computere.

Der er vist en indstilling i Thunderbird, der kan trumfe dette, men jeg vil ikke begynde at lede efter den uden at være sikker på, om det vitterligt er de samme mails.
Mvh. Kim

sepdk

Indlægaf sepdk » tirs 9. jun 2015 19:45

Når jeg videresender e-mail fra min Thunderbird til min kones Thunderbird sker det nogle gange at linierne bliver MEGET lange når min kone åbner mailen, medens den er helt normal hos mig. Det er som regel (måske altid) e-mail jeg har modtaget fra en IPAD.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 9. jun 2015 20:19

Det er svært at sige, hvad der går galt, da der kan være mange ting, som spiller ind. Fx om det er mails i HTML- eller tekstformat, og hvad indstillingerne på iPad'en og i din Thunderbird er. Det kan også have betydning, hvordan du videresender mailen.

Et eksempel kunne måske hjælpe lidt, men det er langt fra sikkert, at jeg kan se noget ud af sådan et. Hvis du har en mail, som giver problemer i din kones Thunderbird, og den ikke indeholder personlige oplysninger eller lignende, må du gerne prøve at videresende den på samme måde til mig fra din Thunderbird - ludvigs@kimludvigsen.dk

Den tidligere nævnte skjulte indstilling i Thunderbird har kun betydning, hvis det er en mail i tekstformat, og den vil virke på samme måde, når du selv sender en mail direkte i stedet for at videresende.
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 12. jun 2015 12:14

Jeg har modtaget en prøvemail og en vedhæftet ODT-fil. Jeg har lige et spørgsmål med hensyn til ODT-filen: Har du skrevet teksten i et tekstbehandlingsprogram, og derefter indsat den i en mail i Thunderbird?

I så fald er det nok formateringen, der følger med. I min Libreoffice er angivet, at teksten er præformateret, hvilket jeg vil tro, får Thunderbird til at undlade at ombryde teksten.

Hvis du efter at have indsat teksten i Thunderbird markerer al teksten i den nye mail og i rullemenuen til venstre vælger Alm. tekst i stedet for Præformateret, så tror jeg problemet løses. Alternativt vælge almindelig tekst i stedet for præformateret, når du skriver i tekstbehandlingsprogrammet.

Ovenstående betyder også, at modtageren af din første mail også har fået meget lange linjer, medmindre vedkommendes program automatisk har tilpasset. En mobil enhed vil normalt tilpasse på grund af den lille skærmstørrelse, hvorimod Thunderbird og andre "rigtige" mailklienter adlyder formateringen i mailen. Hvis du sendte den første mail til dig selv, vil du få vist de lange linjer.

Når der svares på din mail bevares den originale formatering med lange linjer. Derfor vil du også se lange linjer i svaret.

Når du ikke har set de lange linjer, da du komponerede mailen, skyldes det, at visningen ved komponering ikke nødvendigvis er den samme, som den der bruges i mailen. Ved komponering med indsættelse af din tekst i ODT-filen ombrydes linjerne - i hvert fald her hos mig.

Du kan for øvrigt ombryde linjerne i svaret ved at vælge at få vist mailen i tekstformat i stedet for i HTML-format:
Klik på menuknappen i Thunderbird (den med de tre streger)
Hold musemarkøren over menupunktet Vis
Hold musemarkøren over menupunktet Meddelelsesindhold som
Klik på menupunktet Ren tekst.

Jeg benyttede dette til at afsløre, at formateringen med de lange linjer hænger sammen med HTML-visning.
Mvh. Kim

sepdk

Indlægaf sepdk » fre 12. jun 2015 13:15

Tak for dit hurtige svar Kim. Jeg tror ikke jeg har skrevet den oprindelige e-mail i et tekstbehandlingssystem (OpenOffice) Det er meget sjældent jeg gør det, da jeg har stavekontrol etc. i Thunderbird.
Jeg prøver de andre ting du forslår en af dagene.

Igen - tak for dit svar.