Thunderbird & Lightning » Åbne TH.

nesager

Geografisk sted: Nordvestjylland

Åbne TH.

Indlægaf nesager » tors 12. jan 2017 12:39

Hej .
Har fået en underlig problem her på det sidste.
Når jeg tænder for computeren og åbner for Thunderbird første gang kører der det bare super hurtigt.
Hvis jeg så bruger computeren til noget andet Evt. søgning på nettet,ca. en halv time,og vil åbne for Thunderbird igen står den og søger i lang tid inden der sker noget,og når den så endelig får startet kommer der som regel to faner.
Er der nogen der har en løsning på det??
Det samme sker også når Firefox har haft en pause.
Mvh.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:50.0) Gecko/20100101 Firefox/50.0

jfm

Geografisk sted: Odense

Re: Åbne TH.

Indlægaf jfm » tors 12. jan 2017 12:43

Jeg har opleve´t noget lignende, og jeg løste det ved at de-aktivere alle udvidelserne.Menuen HJÆLP -> Genstart med deaktiver alle udvidelser.

Herefter genstartes TB i "sikker tilstand". Herefter aktiverer du udvidelserne igen (Funktioner-udvidelser)

Efter endnu en genstart, så er der håb om, at det virker.

Hilsen

Jørgen Madsen

nesager

Indlægaf nesager » tors 12. jan 2017 13:12

Tak for svaret.
Det vil jeg prøve.
Kunne det tænkes at det er denne udvidelse der laver vrøvl.
https://addons.mozilla.org/da/firefox/a ... w/?src=api
Mvh.
Ps. Tror egentlig at det er siden jeg fik den,at problemet er kommet.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 12. jan 2017 13:17

Er den udvidelse ikke kun til Firefox?
Hilsen Jørgen

nesager

Indlægaf nesager » tors 12. jan 2017 13:20

Jørgen Rasmussen skrev: Er den udvidelse ikke kun til Firefox?

Hej.
Det har du sikkert ret i,men Firefox kan godt finde på det samme,altså hænge en gang imellem.
Mvh-

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 12. jan 2017 13:45

Hvis Jørgen Madsens løsningsforslag ikke hjælper, kan du prøve at slette en fil i Thunderbirds profilmappe:
Åbn menuen Hjælp og vælg Teknisk information. Klik på knappen 'Åbn mappe' i afsnittet Programinfo. Afslut Thunderbird. Slet filen session.json i mappen, du lige åbnede. Thunderbird vil lave en ny fil, når du starter programmet.
Hilsen Jørgen

nesager

Indlægaf nesager » tors 12. jan 2017 20:08

Jørgen Rasmussen skrev: Hvis Jørgen Madsens løsningsforslag ikke hjælper, kan du prøve at slette en fil i Thunderbirds profilmappe:
Åbn menuen Funktioner og vælg Teknisk information. Klik på knappen 'Åbn mappe' i afsnittet Programinfo. Afslut Thunderbird. Slet filen session.json i mappen, du lige åbnede. Thunderbird vil lave en ny fil, når du starter programmet.

Hej igen
Det første hjalp ikke,så nu har jeg prøvet dit forslag,så må vi se om det hjælper.
Jeg kunne nu ikke finde noget af det du foreslog under Funktioner,men jeg fandt noget under hjælp.
Så må vi se omdet lykkes.
Mvh.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 12. jan 2017 21:39

Der skulle selvfølgelig ikke stå 'Åbn menuen Funktioner', men som du fandt ud af 'Åbn menuen Hjælp'.
Jeg har rettet indlægget.
Hilsen Jørgen

jfm

Indlægaf jfm » tors 12. jan 2017 21:50

jeg har installeret en lille addon/tilføjelse der hedder profile button. Når den aktiverer så åbnes profilmappen. Herefter lukker du TB ned mens profilmappen forbliver åben. Så er det nemt at overskue filerne.

Hilsen
Jørgen Madsen

nesager

Indlægaf nesager » fre 13. jan 2017 08:19

Jørgen Rasmussen skrev: Der skulle selvfølgelig ikke stå 'Åbn menuen Funktioner', men som du fandt ud af 'Åbn menuen Hjælp'.
Jeg har rettet indlægget.

Hej.
Jeg har nu prøvet det du foreslog.og så må vi se om det hjælper.
Jeg hat pt.slet ingen tilføjelse i Thunderbird ,har også deaktiveret Ligthning ,jeg bruger den ikke.

Mvh.

nesager

Indlægaf nesager » fre 13. jan 2017 08:20

jfm skrev: jeg har installeret en lille addon/tilføjelse der hedder profile button. Når den aktiverer så åbnes profilmappen. Herefter lukker du TB ned mens profilmappen forbliver åben. Så er det nemt at overskue filerne.

Hilsen
Jørgen Madsen
.

Hej
Vil den gøre det samme som jeg gør med " Hjælp " og så videre.
Mvh.

jfm

Indlægaf jfm » fre 13. jan 2017 08:42

det er nemt at slette filen "Session.json", og det er den fil der sandsynligvis skaber problemerne.

Ved at bruge metoden med at deaktivere tilfæjelserne, så kan man enkeltvis slå dem til igen, og på den måde finde ud af, hvilken tilføjelse der evt. kan være skyld i problemerne.

Hilsen
Jørgen Madsen

nesager

Indlægaf nesager » fre 13. jan 2017 08:56

@ jfm.
Tak for dit forslag,jeg har deaktiveret alt.
Og lige nu virker det ok,så hvis jeg kan klare mig uden tilføjelse, vil jeg prøve.
Mvh.

jfm

Indlægaf jfm » fre 13. jan 2017 08:58

Jeg synes nu du skal tilføje dem efterhånden, som du får brug for dem.

nesager

Indlægaf nesager » fre 13. jan 2017 09:15

jfm skrev: Jeg synes nu du skal tilføje dem efterhånden, som du får brug for dem.

Hej.
Sikkert en god ide,men lige pt.kører det godt.
Er der nogen tilføjelse som du mener man absolut ikke kan undvære ??
Mvh.

jfm

Indlægaf jfm » fre 13. jan 2017 09:22

Kommer an på hvem man er. Det er jo netop det geniale med tilføjelser, at man kan tilpasse sine behov.
Men personligt vil min verden gå under, hvis jeg ikke havde Lightning-kalenderen, hvor jeg kan synkronisere med kalenderen på mobiltelefonen.

Men ordbøger er også tilføjelser, så bruger du den danske ordbog, så skal du huske at aktivere den igen.

JFM

nesager

Indlægaf nesager » fre 13. jan 2017 09:37

Bruger ikke Lightning-kalenderen.
Kan se at jeg har haft Adobe Acrobat som tilføjelse,Bruger man den til noget i Thunderbird.
Er ikke så inde i hvad man bruger af tilføjelser
Mvh.

nesager

Indlægaf nesager » søn 29. jan 2017 09:46

Hej.
Jeg prøver lige at tage den her tråd op igen.
Når jeg vil åbne Thunderbird eller Firefox fra Skrivebord med en dobbelt klik,kan den blå ring godt stå og dreje rundt i lang tid inden programmerne åbner.
Har i en ide om hvad det skyldes. Det sker ikke hvis jeg bruger Edge eller Ghrome de åbner i løbet af på sekunder,men Thunderbird / Firefox snildt kan bruge 10/15 sec. inden de åbner.
Har i en god ide,jeg har prøvet de forrige forslag,og synes ikke rigtig det gjorde nogen forskel.
Vil det hjælpe at geninstalere ellers tror jeg at jeg vil til at bruge andre muligheder med Email / Browser programmer.
Mvh.
Ps. Glemte lige,jeg bruger Windows 10

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 30. jan 2017 05:00

Du kan prøve at oprette en ny profil for at se, om det så går hurtigere. Start med Firefox og den vejledning, du finder her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... anager.php

Den nye profil vil ikke indeholde dine gamle data (bogmærker osv.) og udvidelser, så på den måde kan du teste selve programmet. Efter testen kan du gå tilbage til den gamle profil og evt. slette test-profilen.

Når du tester, så prøv at starte Firefox et par gange og læg mærke til opstartstiden. Typisk vil den allerførste start tage lidt længere tid end efterfølgende starter.

I Thunderbird kan antallet af mails også drille. Har du mange mails liggende i indbakken?
Mvh. Kim

nesager

Indlægaf nesager » man 30. jan 2017 08:38

Tak for det Kim
Var det ikke lige så godt at slette firefox / tunderbird,og så starte på en frisk ?
Jeg har sjælden mere en 10 / 15 mails på thundebirb.
Mvh.
Ps. Glemte lige,det er ikke altid den er lang tid om at starte op,nogle gange starter den op som Navnet siger LYN og Torden

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 30. jan 2017 09:16

Hvis du starter helt på en frisk, mister du alle dine data, bogmærker, mails osv. Hvis du blot geninstallerer programmerne, vil det sandsynligvis ikke gøre nogen forskel.

Det er muligt at starte delvist på en frisk i Firefox ved at nulstille Firefox, og så vil nogle af dine data blive gemt.

Men det er nok vigtigst lige først at finde ud af, hvor problemet ligger. Hvis du prøver at oprette en ny profil i Firefox, kan du se, om det er nogle af dine data, der gør Firefox langsom, eller om det er selve Firefox, der er langsom.

Hvis en ny profil gør Firefox hurtigere, kan du skifte tilbage til din almindelige profil og så prøve at nulstille Firefox:
https://support.mozilla.org/da/kb/nulst ... -problemer

Hvis en nye profil ikke gør Firefox hurtigere, så er det selve programmet, der er langsomt hos dig, og så kan du ikke gøre det hurtigere. Bemærk dog,at den første start normalt altid vil være langsommere end efterfølgende start af programmerne. Nogle programmer snyder ved at starte programmet i baggrunden sammen med Windows, og så vil det føles hurtigere, når du selv starter programmet. Firefox og Thunderbird snyder ikke på den måde.

Hvis du ikke har flere mails i din Thunderbird, er det nok ikke dem, der driller. Du kan dog lige prøve at optimere din indbakke:
Højreklik på Indbakke.
Klik på Optimer denne mappe på menuen.
Genstart Thunderbird.
Mvh. Kim

nesager

Indlægaf nesager » man 30. jan 2017 10:17

Hej Kim.
Jeg tror det har hjulpet,men jeg har så Pt. heller ingen tilføjelser,så jeg må se hvad der sker når jeg prøver igen.
Under plugins har jeg dette,kan se der er et par stykker der makeret med gul Hvorfor er der det.
Vedhæftede filer
alt.png

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 30. jan 2017 11:33

Plugin'ene med gul tekst er nogle, som installeres senere.

Hvis det hjalp med den nye profil, så skal du som sagt bare skifte tilbage til den gamle profil og så nulstille Firefox. En nulstilling vil fjerne dine tilføjelser, men du kan så prøve at tilføje dem igen én ad gangen, mens du samtidig kontrollerer, om Firefox atter bliver langsom. (husk at skrive ned, hvilke du har, så du nemt kan finde dem igen).

Det er ikke sikkert, at den langsomme Firefox skyldes en tilføjelse, det kan også være en indstilling, der har drillet. Så hvis du er heldig kan du tilføje alle tilføjelserne uden Firefox bliver langsom.
Mvh. Kim

nesager

Indlægaf nesager » man 30. jan 2017 12:07

Tak for hjælpen
Så er der nulstillet,og jeg vil lige smide et par af mine tilføjelser på igen.
Jeg har spekuleret på om disse 2 kan være skyld i at FF har været træls en gang i mellem.
https://addons.mozilla.org/da/firefox/a ... deo-downl/
https://addons.mozilla.org/da/firefox/a ... audio-dow/
Det er kun en ide jeg har.
Mvh.

nesager

Indlægaf nesager » tors 2. feb 2017 08:34

Hej.
Undskyld forstyrrelsen i denne tråd.viewtopic.php?f=1&t=12269
Jeg har stadig problemer med at åbne både FF og TB både fra skrivebord og proceslinien.Det er ikke hele tiden,men hvis jeg gætter lidt ca. halvdelen af riden.
Jeg faldt så lige over den anden tråd,og tænkte om det var noget kunne hjælpe på mit problem.
Jeg har før haft begge mine mailadr. i TB,og det virkede ok,men fik så lyst til at have den ene sammen med min browser hvor jeg så bruger Gmail,så den har vel ikke noget at gøre med Thunderbird ?
Men det er nu ikke noget jeg vil gøre den store nummer ud af,jeg kan da bare skifte begge programmer ud med noget an det,der er jo nok at vælge imellem .
Mvh. og tusind tak for alt hjælpen.

nesager

Indlægaf nesager » fre 3. feb 2017 11:17

Hej igen
Jeg fandt lige denne her,er det noget vi kan bruge,og er det noget der siger jer noget,med hensyn til forbedring.
Mvh.
Vedhæftede filer
Starttid..png