Thunderbird & Lightning » afsendte mails til indbakke

perfa

afsendte mails til indbakke

Indlægaf perfa » fre 17. feb 2017 12:20

Jeg ønsker at alle de mails jeg sender eller modtager findes i indbakken.

Nu har jeg lige måttet geninstallere en konto, hvor den afsendte mail blev placeret i indbakken, men nu er det tilsyneladende ikke mulig?!

mvh per

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/56.0.2924.87 Safari/537.36
per f andersen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: afsendte mails til indbakke

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 17. feb 2017 12:28

Hej Per

Du kan vælge at placere afsendte mails i en valgfri mappe i dine kontoindstillinger. Jeg vil fraråde dig at bruge Indbakken. Indbakken er ikke beregnet til længere opbevaring af mails, de bør placeres i andre mapper, når man har læst mailen og er færdig med den.

Problemet er, at jo flere mails, der er i indbakken, jo langsommere bliver Thunderbird. Hertil kommer, at man mister overblikket, hvis man har mange mails og nok også, hvis det er en blanding at modtagne og afsendte mails.

Du kan vælge mappe således:
Klik på menuknappen (den med de tre streger).
Hold musemarkøren over Indstillinger og klik så på Kontoindstillinger på undermenuen.
Klik på Kopier & mapper i oversigten til venstre.
I afsnittet Anbring en kopi i:
Sæt flueben ud for "Anbring svar i samme mappe ..." eller markér "Andet" og vælg så en mappe til placeringen.
Mvh. Kim

perfa

Indlægaf perfa » fre 17. feb 2017 14:32

Tak for dit svar.
Nu har jeg flere mailkonti. Og jeg sletter alle mindre betydningsfulde og flytter vigtige til andre mapper.
Og i øvrigt har jeg fuld backup af alle mails på gmail.

Det du foreslår er jo det jeg har gjort.
Så jeg ved ikke om du forsvarer standardopsætningen ved at anbefale mig dette. Jeg kan ikke se hvordan kan kan få afsendte mail til at stå i indbakken - det er ikke angivet som mulighed vedr. anbring kopi, og hvis jeg undlader at 'anbringe en kopi' (fjerner tjekmarks) står mailen ingen steder!

Vedlagt jpg: skærm med valg
mvh per
Kim Ludvigsen skrev: Hej Per

Du kan vælge at placere afsendte mails i en valgfri mappe i dine kontoindstillinger. Jeg vil fraråde dig at bruge Indbakken. Indbakken er ikke beregnet til længere opbevaring af mails, de bør placeres i andre mapper, når man har læst mailen og er færdig med den.

Problemet er, at jo flere mails, der er i indbakken, jo langsommere bliver Thunderbird. Hertil kommer, at man mister overblikket, hvis man har mange mails og nok også, hvis det er en blanding at modtagne og afsendte mails.

Du kan vælge mappe således:
Klik på menuknappen (den med de tre streger).
Hold musemarkøren over Indstillinger og klik så på Kontoindstillinger på undermenuen.
Klik på Kopier & mapper i oversigten til venstre.
I afsnittet Anbring en kopi i:
Sæt flueben ud for "Anbring svar i samme mappe ..." eller markér "Andet" og vælg så en mappe til placeringen.
Vedhæftede filer
inbakke.JPG
per f andersen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 17. feb 2017 14:47

Hej Per

I hvilken mail ligger mappen, du besvarer? Hvis den ligger i indbakke, burde fluebenet ud for "Anbring svar i samme mappe ..." placere den sendte mail i indbakken.

Prøvede du alternativet? Altså at sætte mærke ud for Andet og så vælge indbakken i rullemenuen? Bruger du dette vil mails som du besvarer fraandre mapper også blive placeret i indbakken.
Mvh. Kim

perfa

Indlægaf perfa » fre 17. feb 2017 16:14

Hej Kim
Jeg har ikke gjort det tydeligt nok.
Når jeg skriver en helt ny mail ønsker jeg denne og evt. svar i indbakken for kontoen.
Jeg forstår på dit svar, at du forudsætter, at alle mailkonti deler samme indbakke - nej, hos mig har de hver deres indbakke, og det er altså denne indbakke fra hver enkelt konto jeg ønsker skal indeholde alle både afsendte og modtagne mails.
mvh per

Kim Ludvigsen skrev: Hej Per

I hvilken mail ligger mappen, du besvarer? Hvis den ligger i indbakke, burde fluebenet ud for "Anbring svar i samme mappe ..." placere den sendte mail i indbakken.

Prøvede du alternativet? Altså at sætte mærke ud for Andet og så vælge indbakken i rullemenuen? Bruger du dette vil mails som du besvarer fraandre mapper også blive placeret i indbakken.
per f andersen

perfa

Indlægaf perfa » fre 17. feb 2017 16:20

Tilføjelse.
Når jeg gør som du anbefaler kommer sendte mail i 'Sendt (per)'.
Maht. Andet er det er ikke muligt at vælge indbakke
per f andersen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 17. feb 2017 17:11

perfa skrev: Jeg forstår på dit svar, at du forudsætter, at alle mailkonti deler samme indbakke - nej, hos mig har de hver deres indbakke, og det er altså denne indbakke fra hver enkelt konto jeg ønsker skal indeholde alle både afsendte og modtagne mails.

Nej, den indstilling jeg nævner gælder for den enkelte konto. Jeg vidste ikke, at du havde flere mailkonti, men det betyder ikke noget, så skal du bare foretage indstillingen for hver konto.

perfa skrev: Når jeg gør som du anbefaler kommer sendte mail i 'Sendt (per)'.
Maht. Andet er det er ikke muligt at vælge indbakke

Hvilket af mine to løsningsforslag mener du? Hvis det er med at markere "Andet", så kan du vælge en hvilken som helst mappe i rullemenuen.
Mvh. Kim

perfa

Indlægaf perfa » fre 17. feb 2017 18:12

Andet:
Ja, jeg kan vælge hvilken som helst mappe i rullemenuen, men der
er kun dem som vist på vedlagte fil (fra DET OPRINDELIGE ?), og dér figurerer indbakken ikke.

Anbring svar i samme mappe:
Nej, så kommer en ny mail jeg har skrevet Sendt: per
per f andersen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 17. feb 2017 18:23

Så du kan vælge blandt alle mapperne, du også kan se i mapperuden i Thunderbird, undtage Indbakke?
Gør det nogen forskel, hvis du starter Thunderbird i fejlsikret tilstand? (Hold Skift-tasten nede, mens du starter Thunderbird).
Hilsen Jørgen

perfa

Indlægaf perfa » fre 17. feb 2017 19:10

Tak Jørgen
Det gav ingen forskel med fejlsikret tilstand.

Nu er det lykkedes omend jeg ikke er sikker på at min Th. virker korrekt.:

I rullemenuen under Andet får jeg frem viste muligheder på vedhæftede Skærmbillede , hvor de 4 ikoner med lås på til venstre er mailkonti.
Andet.jpg
skærmbillede ved valg af Andet
Netop låsen har forhindret mig i at bruge dette (eller kunnet se hvad det skulle gøre godt for, jeg har aldrig brugt den), men nu trykkede jeg så på ikonet "per-med lås' og wupti fik jeg mulighed for at vælge indbakke !! Det forekommer mig ikke indlysende.
Der er formentlig noget der er uhensigtsmæssigt ved min installation! :-(

Jørgen Rasmussen skrev: Så du kan vælge blandt alle mapperne, du også kan se i mapperuden i Thunderbird, undtage Indbakke?
Gør det nogen forskel, hvis du starter Thunderbird i fejlsikret tilstand? (Hold Skift-tasten nede, mens du starter Thunderbird).
per f andersen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 17. feb 2017 19:36

Låsen viser bare, at forbindelsen til serveren er krypteret. Der er ikke tale om en låst indstilling.
Hilsen Jørgen