Thunderbird & Lightning » Slette billeder fra mails for at spare plads?

HeRo

Slette billeder fra mails for at spare plads?

Indlægaf HeRo » tors 9. mar 2017 16:23

Hej

Jeg kan ikke lige se nogen måde at slette et foto fra en mail? Det ville ellers være rart i og med at fotos kan fylde lidt rigeligt!

MVH
Henrik

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:51.0) Gecko/20100101 Firefox/51.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Slette billeder fra mails for at spare plads?

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 9. mar 2017 16:37

Er det for at spare plads på mailserveren eller for at spare plads på din egen computer?

Hvis det er på din egen computer vil billederne ikke fylde ret meget i forhold til størrelsen på nyere hardiske, medmindre du sender og modtager rigtig mange billeder i fulds størrelse.

Hvis det er for at spare plads på mailserveren, kan du arkivere de pågældende mails på din egen computer, så de kun opbevares der og ikke på mailserveren.
Mvh. Kim

HeRo

Indlægaf HeRo » tors 9. mar 2017 18:17

Det er på min egen PC. Det skyldes f.eks. at jeg 'kom til' (dovenskab) at indsætte 2 fotos på i alt 1,7MB i en mail til nogle venner. Det har så ført til en livlig debat frem og tilbage, og alle de mails indeholder de 1,7MB fotos... Sådan noget irriterer mig.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 9. mar 2017 18:39

Du kan godt slette billederne, men medmindre du er ved at løbe tør for plads på harddisken, så er det måske ikke besværet værd medmindre du er rigtig meget irriteret.

Åbn en mail med en de vedhæftede billeder, højreklik på papirklipsen og vælg Slet. Bekræft i den dialogboks, der åbnes. Du skal så desværre gentage på alle mailene. Jeg tør ikke sige, om der findes en udvidelse, der gør det muligt at slette vedhæftningerne fra flere mails på én gang.
Mvh. Kim

HeRo

Indlægaf HeRo » tors 9. mar 2017 19:26

OK... men jeg kan ikke lige se nogen papirklips?
(Jeg prøvede at fjerne kryds ved "Vis vedhæftede filer som en del af meddelelsen". Det hjalp ikke.)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 9. mar 2017 21:08

Undskyld, jeg misforstod. Jeg troede, billederne var sendt som vedhæftede filer, men de er så i stedet indsat i selve mailene.

Prøv dette:
Klik på menuen Vis.
Klik på menupunktet Meddelelsesindhold som.
Klik på Ren tekst på undermenuen.
Nu vil meddelelserne blive vist som ren tekst, og billederne vil blive vist som vedhæftede filer. Du kan nu bruge den tidligere nævnte metode med at højreklikke på papirklipsen i statuslinjen (nederst i Thunderbird) og så vælge Slet/Slet alle.

Efterfølgende kan du skifte tilbage til visning i HTML-format i menuen Vis, og billederne vil nu være fjernet fra mailene.
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 9. mar 2017 21:11

Jeg fandt lige denne tilføjelse, der kan fjerne vedhæftede filer fra flere mails på én gang:
https://addons.mozilla.org/da/thunderbi ... extractor/
Mvh. Kim

HeRo

Indlægaf HeRo » fre 10. mar 2017 16:24

Kim Ludvigsen skrev: Jeg fandt lige denne tilføjelse, der kan fjerne vedhæftede filer fra flere mails på én gang:
https://addons.mozilla.org/da/thunderbi ... extractor/

Ja, der står flg. om den tilføjelse:
"Gem alle vedhæftede filer fra de valgte beskeder og slet dem, fjern filerne eller marker dem som læst."
Jeg installerede den og markerede nogle beskeder og højreklikkede og valgte "Gem vedhæftede filer fra de valgte beskeder i ...". Men billederne (som jo altså ikke er 'decideret' vedhæftede, men indsat i teksten) blev hverken gemt eller slettet fra beskederne. Der skete ingenting. ØV!

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 10. mar 2017 16:35

Huskede du at ændre indstillingen under Vis, som jeg skrev? Den indstilling vil flytte billederne fra mailene og i stedet placere dem som vedhæftede filer. Og så kan udvidelsen fjerne dem. Bagefter kan du ændre indstillingen under Vis tilbage igen.
Mvh. Kim

HeRo

Indlægaf HeRo » fre 10. mar 2017 16:55

Kim Ludvigsen skrev: Huskede du at ændre indstillingen under Vis, som jeg skrev? Den indstilling vil flytte billederne fra mailene og i stedet placere dem som vedhæftede filer. Og så kan udvidelsen fjerne dem. Bagefter kan du ændre indstillingen under Vis tilbage igen.

Nu har jeg lige prøvet det. Det gør ingen forskel. Det er jo også kun en "vis"-indstilling, og ikke en "konverter mail format" el.lign.

HeRo

Indlægaf HeRo » fre 10. mar 2017 16:57

Kim Ludvigsen skrev: Undskyld, jeg misforstod. Jeg troede, billederne var sendt som vedhæftede filer, men de er så i stedet indsat i selve mailene.

Prøv dette:
Klik på menuen Vis.
Klik på menupunktet Meddelelsesindhold som.
Klik på Ren tekst på undermenuen.
Nu vil meddelelserne blive vist som ren tekst, og billederne vil blive vist som vedhæftede filer. Du kan nu bruge den tidligere nævnte metode med at højreklikke på papirklipsen i statuslinjen (nederst i Thunderbird) og så vælge Slet/Slet alle.

Efterfølgende kan du skifte tilbage til visning i HTML-format i menuen Vis, og billederne vil nu være fjernet fra mailene.

Pust støn... Nu bliver det lidt langhåret... Jeg slettede fotos fra EN mail med ovenstående procedure. Derefter ville jeg gøre det samme i en anden mail i samme tråd (altså de samme fotos), men her 'forsvandt' de 2 fotos simpelthen når jeg vælger "Ren tekst"... ØV.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 10. mar 2017 17:09

Ja, billederne forsvinder fra mailen, det er hele ideen med at skifte til Ren tekst. Du skulle så meget gerne i stedet få vist en papirklips i statuslinjen.

Hvis du ikke får vist en papirklips, så har du måske allerede fået slettet billederne fra mailen. Det kan du tjekke ved at skifte tilbage til HTML-visning og så se, om billederne kommer tilbage.
Mvh. Kim

HeRo

Indlægaf HeRo » fre 10. mar 2017 17:24

Kim Ludvigsen skrev: Ja, billederne forsvinder fra mailen, det er hele ideen med at skifte til Ren tekst. Du skulle så meget gerne i stedet få vist en papirklips i statuslinjen.

Hvis du ikke får vist en papirklips, så har du måske allerede fået slettet billederne fra mailen. Det kan du tjekke ved at skifte tilbage til HTML-visning og så se, om billederne kommer tilbage.

Som sagt: Når mail 'nr. 2' bliver vist i normal HTML-format, så indeholder det 2 fotos. Når jeg skifter til "Ren tekst" så forsvinder de 2 fotos, og der er IKKE nogen papirklips... i modsætning til i mail 'nr. 1'...!
Men nu har så lige opdaget at hvis jeg fjerner kryds ved "Vis vedhæftede filer som en del af meddelelsen", så kommer papirklipsen frem igen, så jeg kan slette dem... Så det er lidt kringlet og inkonsistent!

HeRo

Indlægaf HeRo » fre 10. mar 2017 17:36

HeRo skrev:
Kim Ludvigsen skrev: Ja, billederne forsvinder fra mailen, det er hele ideen med at skifte til Ren tekst. Du skulle så meget gerne i stedet få vist en papirklips i statuslinjen.

Som sagt: Når mail 'nr. 2' bliver vist i normal HTML-format, så indeholder det 2 fotos. Når jeg skifter til "Ren tekst" så forsvinder de 2 fotos, og der er IKKE nogen papirklips... i modsætning til i mail 'nr. 1'...!
Men nu har så lige opdaget at hvis jeg fjerner kryds ved "Vis vedhæftede filer som en del af meddelelsen", så kommer papirklipsen frem igen, så jeg kan slette dem... Så det er lidt kringlet og inkonsistent!

Nu er jeg så nået til mail 'nr. 3' (med fotos). Her er situationen en helt tredje...!:
Lige meget om jeg sætter eller fjerner krydset i "Vis vedhæftede filer som en del af meddelelsen", så kommer der ikke nogen papirklips (ved Vis "Ren tekst")...! Så her er det tilsyneladende umuligt at slette de 2 fotos. ØV!

Den mail indeholder til gengæld flg. 2 links der hvor de 2 fotos skulle være:

[cid:part1.02EB7E9B.25586B7A@webspeed.dk]

[cid:part2.6A4ACC61.6B61DDD1@webspeed.dk]

"Er de forvirret? Det vil de også være efter næste afsnit af SOAP!"...

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 11. mar 2017 10:02

Vil det sige, at i almindelig HTML-visning kan du se de to billeder og i Ren tekst-visning kan du se de to link?

Og er resultatet det samme, uanset om du vælger "Vis vedhæftede filer som en del af meddelelsen" eller ej?
Mvh. Kim

HeRo

Indlægaf HeRo » lør 11. mar 2017 18:32

Kim Ludvigsen skrev: Vil det sige, at i almindelig HTML-visning kan du se de to billeder og i Ren tekst-visning kan du se de to link?

Og er resultatet det samme, uanset om du vælger "Vis vedhæftede filer som en del af meddelelsen" eller ej?

Ja. Netop.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 11. mar 2017 18:58

Ok, så kan jeg ikke forklare, hvad der sker. Men som tidligere sagt, så er det rigtig meget besvær for at prøve at spare lidt plads, som du sikkert alligevel ikke bemærker, at du sparer.
Mvh. Kim

HeRo

Indlægaf HeRo » lør 11. mar 2017 19:14

Kim Ludvigsen skrev: Ok, så kan jeg ikke forklare, hvad der sker. Men som tidligere sagt, så er det rigtig meget besvær for at prøve at spare lidt plads, som du sikkert alligevel ikke bemærker, at du sparer.

Ja. Det må siges at være uforholdsmæssigt besværligt at slette det fyld!