Thunderbird & Lightning » Ulæst mail vises som læst

Lise Andersen

Ulæst mail vises som læst

Indlægaf Lise Andersen » fre 10. mar 2017 19:36

Efter forrige opdatering af Thunderbird, (det var en gang i efteråret 2016) skete der flg.: Når jeg henter ny mail, ændres status på 4-6 mails ud af 10 straks til 'læst'. Uden at jeg har rørt dem.
Det er meget generende, især hvis mailprogrammet ikke er lukket ned, mens jeg laver andre ting, for min mail hentes automatisk - og jeg på den måde nemt overser nye mails.
Jeg har afventet en ny opdatering, idet jeg forventede, at det var en fejl, der blev rettet. Men nu fik jeg en ny opdatering for et par dage siden - og denne ting med automatisk 'som-læst-markering' af nogle af de nye mails er der stadig.

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/57.0.2987.98 Safari/537.36

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Ulæst mail vises som læst

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 10. mar 2017 20:10

Har du oprettet filtre i Thunderbird?

Bruger du IMAP eller POP til mails?

Ved IMAP synkroniseres mailene med mailserveren, så der er samme mails begge steder. Det kan i så fald være mailserveren, der markerer mailene som læste og ikke Thunderbird.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 10. mar 2017 20:11

Bruger du meddelelsesfiltre? Måske har tilføjet filterhandlingen 'Marker som læst' til et af dine filtre.
Hilsen Jørgen

Lise Andersen

Indlægaf Lise Andersen » lør 11. mar 2017 13:09

Tak for svarene. Jeg har ingen filtre - og jeg bruger IMAP. Hvis det er på serveren, fejlen ligger, hvordan kan jeg så ændre/rette på indstillinger der? Det undrer mig dog, at det startede samtidig med en opdatering af programmet - men det er måske tilfældigt ... Jeg vil være taknemmelig for mere input :-)

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 11. mar 2017 13:38

Det kan være et filter på serveren. Du kan logge ind på webmail og kontrollere, om der er opsat filtre på mailserveren.

Du kan prøve at finde ud af, om det er mailserveren, der markerer dem som læst, eller om det er Thunderbird, på følgende måde:

Lad være med at starte Thunderbird, men tjek i stedet, om der er kommet nye mails i webmail. Hvis de nye mails ikke er markeret som læst, så prøv at starte Thunderbird for at se, om de så bliver markeret som læst der.
Mvh. Kim

Lise Andersen

Indlægaf Lise Andersen » man 13. mar 2017 11:55

Tak for det! Jeg har nu gjort, som du foreslår - først åbne på serveren og tjekke efter, inden jeg henter post. Resultat: det er altså Thunderbird, der markerer nogle af de nye mails som læst!
I dag var der (kun) 4 nye, og heraf blev 1 åbnet ét sekund efter, de var kommet frem i mailprogrammet.
Så er der vel ikke andet for, end at af- og geninstallere, og håbe at det er 'gået væk'?? Der er bare det, at jeg har lidt fortløbende korrespondance, som jeg har givet farvemærkater, - det forsvinder jo.

Lise Andersen

Indlægaf Lise Andersen » man 13. mar 2017 11:58

PS. Og hvad sker der med mine adressebøger, kan man gemme dem og overføre ? det er næsten ikke til at overskue, at skulle sætte dem op igen.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 13. mar 2017 12:05

Af- og geninstallation vil ikke gøre nogen forskel. Hverken for farvemærkater, adressebøger eller for markeringen af mailene som læst.

Jeg må erkende, at jeg ikke aner, hvad der kan markere mailene som læst. Mig bekendt kan det kun ske ved hjælp af filtre (herunder spamfiltret), eller hvis mailen har været åbnet.
Mvh. Kim

jfm

Geografisk sted: Odense

Indlægaf jfm » man 13. mar 2017 12:32

En mulighed kan også være, hvis din mail er sat op på en mobiltelefon.

Hilsen

Jørgen Madsen

Lise Andersen

Indlægaf Lise Andersen » man 13. mar 2017 12:41

Filtre, i mailprogrammet? Der er vel ikke nogen, når det ser sådan ud?
Vedhæftede filer
tjek 1 copy.jpg

Lise Andersen

Indlægaf Lise Andersen » man 13. mar 2017 12:43

jfm skrev: En mulighed kan også være, hvis din mail er sat op på en mobiltelefon.

Hilsen

Jørgen Madsen

Tak for forslaget - men nej, det er på en stor pc. Min mobiltlf har en anden mailadr.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 13. mar 2017 15:12

Hvis det ikke er en anden enhed (computer eller telefon), der "læser" dine mails, kan det måske være en tjeneste på et websted. Log ind på Gmail og åbn dette link: https://myaccount.google.com/u/0/security?hl=da
Se efter, om der er andre enheder, der har været logget ind på din konto for nylig.
Se efter, om andre apps eller websteder, der er tilknyttet din konto.

Problemet kan også skyldes et eksternt spamfilter. Måske har du installeret et sikkerhedsprogram på din computer, som har et spamfilter.
Hilsen Jørgen

Lise Andersen

Indlægaf Lise Andersen » man 13. mar 2017 18:09

Jeg har prøvet at granske gmail med hjælp af dit link - men kan kun se log ind af mit eget IP-nr. Apps og websteder kan jeg ikke se (?), men jeg har klikket på alle de forslag, der kom op.
Forøvrigt har jeg ikke været logget på web-mail i over ½ år :-D udover i går eftermiddag.
Om det er spamfilteret på min Bullguard? Hvordan kan man vide det ??

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 13. mar 2017 18:32

Prøv at slå Bullguards spamfilter fra for at se, om det gør en forskel.
Mvh. Kim