Thunderbird & Lightning » Hvordan indsætte eksternt indhold via link i mail?

HeRo

Hvordan indsætte eksternt indhold via link i mail?

Indlægaf HeRo » fre 19. maj 2017 11:41

Hej

Jeg vil gerne forsøge at undgå at sende emails der fylder over 1 MB fordi de er fulde af images, også fordi folk tit besvarer dem, og så ligger der pludselig 5-10 kopier af de 1 MB images i mit mail system. Meget usmart. Men jeg kan ikke finde noget info om det, og det der hedder "Linkmål" virker tilsyneladende overhovedet ikke, selvom det lyder som det rigtige.
Er der nogen som kan hjælpe?
På forhånd tak.

Henrik R.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:53.0) Gecko/20100101 Firefox/53.0

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Hvordan indsætte eksternt indhold via link i mail?

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 19. maj 2017 18:43

Hej Henrik

Et linkmål (eller anker) er et sted i en tekst, som der scrolles til, når man klikker på det tilhørende link.
Hvis du vil tilføje et eksternt billede til en meddelelse, skal du bruge funktionen 'Indsæt billede'. Indsæt billedets URL i feltet Billedets placering.
Hilsen Jørgen

HeRo

Indlægaf HeRo » søn 21. maj 2017 12:44

Jørgen Rasmussen skrev: Hej Henrik

Et linkmål (eller anker) er et sted i en tekst, som der scrolles til, når man klikker på det tilhørende link.
Hvis du vil tilføje et eksternt billede til en meddelelse, skal du bruge funktionen 'Indsæt billede'. Indsæt billedets URL i feltet Billedets placering.

Hej!

Nej! Jeg kender godt 'Indsæt billede'. Problemet ved den funktion er at selve billedet bliver en del af mailet, som så hurtigt kan komme til at fylde en hel del. Når så der opstår en dialog, har man pludselig 10 kopier af billedefilerne liggende i sin mailboks... MEGET usmart. Og som jeg skrev i et andet spørgsmål her, har jeg heller ikke kunnet få de funktioner der skal slette images osv. fra en række mails på en gang til at fungere. Så jeg er på jagt efter en funktion som den mange email marketing systemer bruger, hvor billedet bliver hentet via Internettet i det øjeblik man åbner mailet. Det har jeg ikke kunnet finde, heller ikke som Tilføjelse.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn 21. maj 2017 13:46

Der er forskel på interner billeder og eksterne billeder.
Hvis du indsætter et eksternt billede i en meddelelse, og ikke sætter flueben ud for indstillingen 'Vedhæft dette billede til meddelelsen', bliver billedet ikke en del af selve meddelelsen.
Firmaer der udsender reklamemails bruger oftest eksterne billeder i deres mails. Afhængigt af, hvordan man har indstillet sit mailprogram, kan de eksterne billeder blive blokeret, indtil man giver tilladelse til at de bliver vist.

Det er anderledes med mails med interne billeder (billeder fra din egen computer), der nødvendigvis må være en del af selve meddelelsen.
Hvis du synes, at meddelelser med interne billeder fylder for meget, er der ikke andet at gøre, end at slette meddelelserne eller billederne.
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 21. maj 2017 14:01

Hej Henrik

Du har faktisk en mulighed for at undgå, at billederne kommer med i et svar, men det er ikke sikkert, at du ønsker at benytte den metode.

Mailprogrammer går ud fra, at alt under en signaturadskiller er en signatur, og de fleste (men ikke alle) mailprogrammer medtager ikke signaturen, når der svares. Det vil sige, at hvis du indsætter en signaturadskiller øverst i mailen - eller blot over billederne, så vil de fleste mailprogrammer ikke medtage dem i et svar.

Til gengæld risikerer du, at modtageren af din mail vil få nedtonet din tekst, fordi mange programmer nedtoner en signatur.

Umiddelbart kan jeg forestille mig, at den løsning kun er brugbar, hvis du placerer billederne nederst i en mail efter al tekst, så du undgår at teksten nedtones hos modtageren.

En signaturadskiller består af to streger og et mellemrum "-- ", efterfulgt af et linjeskift.

Hvis det er nogle få og bestemte mennesker, du kommunikerer med, kan du benytte eksterne billeder og så aftale med dem, at de skal tillade eksterne billeder i mails fra dig. Men de skal så rode med indstillinger, og det er ikke sikkert, at deres mailprogram gør det muligt at tillade billeder fra bestemte personer. Bemærk, at for at benytte eksterne billeder, skal du selv uploade dem til en server, hvorfra modtagerens mailprogram kan hente dem. Så alt i alt er Jørgens løsning med at slette mailene nok den bedste løsning, hvis du synes, de fylder for meget.
Mvh. Kim

HeRo

Indlægaf HeRo » søn 21. maj 2017 16:36

Tak til alle.
NU fik jeg det til at virke.
Det kan jo simpelthen ikke være nemmere...!
Under billedets placering skriver man blot den web-adresse det har.
Det er utroligt jeg ikke fik den ide...