Thunderbird & Lightning » Thunderbird 52.1.1 virker ikke med NAS

jroselarsen
 

Thunderbird 52.1.1 virker ikke med NAS

Indlægaf jroselarsen » ons 24. maj 2017 11:54

Hej.
Efter installation af Thunderbird 52.1.1 kan jeg ikke længere modtage mails med SSL (port 993) og sende mails på SMTP/SSL (465). Udstyr er Synology NAS med mailserver. Der sker intet ved modtagelse og jeg kan ikke abonnere på foldere (der dukker ingen op) og ved SMTP får jeg forbindelsesfejl.
Thunderbird 45.8.0 er geninstalleret og fungerer fint.
Øvrige mailkonto på hhv. outlook og gmail fungerer fint med 52.1.1
Nogen idéer ??
P.s. Er prøvet på 2 PC'er, samme problem på begge.

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; Trident/7.0; rv:11.0) like Gecko

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 11064
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 22:45

Re: Thunderbird 52.1.1 virker ikke med NAS

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 24. maj 2017 12:12

Tjek, om Thunderbird blokeres af et af dine sikkerhedsprogrammer. Det er typisk en firewall, der blokerer i tilfælde som dit. I nogle sikkerhedsprogrammer kan du tillade Thunderbird direkte i sikkerhedsprogrammets indstillinger, i andre skal du fjerne en eksisterende tilladelse/forbud, og du vil så blive bedt om tilladelse, næste gang Thunderbird forsøger at gå på nettet.

Det er ikke usædvanligt, at sikkerhedsprogrammer ikke kan genkende en ny version af et program, som ellers har tilladelse til at gå på nettet, og så blokeres programmet.
Mvh. Kim

jroselarsen
 

Re: Thunderbird 52.1.1 virker ikke med NAS

Indlægaf jroselarsen » ons 24. maj 2017 13:38

Virker fint med andre servere (gmail m.fl., og har forsøgt med at lukke firewall. Det er både IMAP og SMTP der er berørt (hhv. SSL og TLS). Og på 2 maskiner. Som sagt fungerer v45.8.0 fint. Noget må være lavet om mellem de to versioner?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 11064
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 22:45

Re: Thunderbird 52.1.1 virker ikke med NAS

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 24. maj 2017 13:50

Er det i Thunderbird, du kan sende/modtage mails fra Gmail?

Der er er ikke ændret på måden IMAP og SMTP virker på i de to versioner.

Det er ikke første gang, vi oplever problemer med, at sikkerhedsprogrammer ikke kan genkende et program efter en opdatering, og det er næsten helt sikkert også det, som driller i dit tilfælde - medmindre du kan hente/sende mails i din Gmail-konto i Thunderbird. Hvis det er i browseren, at du kan hente/sende mails i din Gmail-konto, så underbygger det min mistanke om et sikkerhedsprogram, der blokerer Thunderbird.

Kan du risikere at have flere firewalls?
Mvh. Kim

jroselarsen
 

Re: Thunderbird 52.1.1 virker ikke med NAS

Indlægaf jroselarsen » ons 24. maj 2017 14:04

Det er selvfølgelig i Thunderbird jeg sagtens kan hente fra andre konto hos bl.a. Gmail og UnoEuro. Ellers ville det være en unfair sammenligning. Hvis der ikke er ændret i SSL og TLS håndteringen, så er det meget mystisk..
Installerer jeg den gamle version af Thunderbird, fungerer alt som det skal.
Så vidt jeg kan se med Wireshark går det galt når der udveksles certifikat information, Thunderbird lukker forbindelse med det samme. Ingen fejlmeddelelser andet end at den ikke kan forbinde til SMTP server og at jeg skal checke konfigurationen. Hvorfor virker samme konfiguration så i den gamle version?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 11064
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 22:45

Re: Thunderbird 52.1.1 virker ikke med NAS

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 24. maj 2017 14:24

Ok, så er det ikke en firewall; den ville blokere for alle konti.

Det kan så være certifikathåndteringen, som du selv er inde på. Der må vi lige have andre med mere forstand på den slags på banen. Det vil måske hjælpe dem, hvis du fortalte, hvem udbyderen er på den konto, som driller. Og om du sidder på et firmanetværk.
Mvh. Kim

jroselarsen
 

Re: Thunderbird 52.1.1 virker ikke med NAS

Indlægaf jroselarsen » ons 24. maj 2017 14:55

Det er på en lokal NAS (Synology) og eget domæne. Jeg kan sagtens opsætte e-mail konto at teste det på. Problemet er det samme ude fra internettet som indefra. Jeg har prøvet på 3 mailkonti på samme server, og det er det samme der sker.
Så jeg kan da ikke udelukke en forkert håndtering af protokollerne i Synology's NAS, men er ikke tidligere stødt på problemer. Og det ville jo også være underligt hvis der intet er ændret i Thunderbird.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 4858
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 17:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Thunderbird 52.1.1 virker ikke med NAS

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 24. maj 2017 19:19

Står der noget brugbart i fejlkonsollen?
Åbn fejlkonsollen med tastaturgenvejen Ctrl+Skift+J. Ryd konsollen. Prøv at hente mail fra den pågældende konto.
Hilsen Jørgen

Gæst
 

Re: Thunderbird 52.1.1 virker ikke med NAS

Indlægaf Gæst » ons 24. maj 2017 22:21

Jeg har mail bibliotek for mine konti på lokal disk og arkiv på NAS.
Når jeg starter Thunderbird kan indholdet i bibliotekerne ikke vises, men selve bibliotekerne vises på både lokal disk og NAS.
Hvis jeg afbryder forbindelsen til NAS vises biblioteker og indhold på lokal disk som de skal.

Gæst
 

Re: Thunderbird 52.1.1 virker ikke med NAS

Indlægaf Gæst » tors 25. maj 2017 06:51

Jørgen Rasmussen skrev: Står der noget brugbart i fejlkonsollen?
Åbn fejlkonsollen med tastaturgenvejen Ctrl+Skift+J. Ryd konsollen. Prøv at hente mail fra den pågældende konto.


Opsætning:
Thunderbird 52.1.1. i virtuel maskine (W10), Netværk: NAT. Ingen AV
Thunderbird 45.8.0 på host (W7) (Yousee (F-Secure) AV)
Egen Mailserver: Synology, på lokalt netværk.
(det skal siges at jeg har prøvet med 52.1.1 med opkoblig udefra med samme fejl).

I 52.1.1 får jeg følgende meddelelse ved afsendelse (der fejler)
window.controllers er forældet. Undlad at bruge det til UA-detection.

I 45.8.0 får jeg følgende meddelelser (afsendelse virker):
Tidspunkt: 25-05-2017 06:41:07
Advarsel: window.controllers er forældet. Undlad at bruge det til UA-detection.
Kildefil: chrome://editor/content/ComposerCommands.js
Linje: 200

Sikkerhedsfejl: Indholdet af moz-nullprincipal:{16ac9f12-3cb3-4904-bae4-bb6eb217179f} må ikke hente eller linke til about:blank.

Gæst
 

Re: Thunderbird 52.1.1 virker ikke med NAS

Indlægaf Gæst » tors 25. maj 2017 06:53

Gæst skrev: Jeg har mail bibliotek for mine konti på lokal disk og arkiv på NAS.
Når jeg starter Thunderbird kan indholdet i bibliotekerne ikke vises, men selve bibliotekerne vises på både lokal disk og NAS.
Hvis jeg afbryder forbindelsen til NAS vises biblioteker og indhold på lokal disk som de skal.


Virker det med den gamle version (45.8.0) ??

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 11064
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 22:45

Re: Thunderbird 52.1.1 virker ikke med NAS

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 25. maj 2017 12:42

Er gæst og jroselarsen den samme?

jroselarsen: Har du opsat et certifikat på din mailserver?
Har du opsat Thunderbird til at bruge certifikatet?
Har du prøvet at forbinde med andre sikkerhedsindstillinger, altså uden SSL?
Mvh. Kim

jroselarsen
 

Re: Thunderbird 52.1.1 virker ikke med NAS

Indlægaf jroselarsen » tors 25. maj 2017 13:48

Kim Ludvigsen skrev: Er gæst og jroselarsen den samme?

jroselarsen: Har du opsat et certifikat på din mailserver?
Har du opsat Thunderbird til at bruge certifikatet?
Har du prøvet at forbinde med andre sikkerhedsindstillinger, altså uden SSL?

Jeg er ikke den samme som Gæst.
Mailserver er sat op med certifikat. (StartCOM Class 1).
Det plejer Thunderbird selv at finde ud af når man forbinder sig og kommer med en advarsel hvis der er noget der ikke stemmer. Det sker ikke her.
Men jeg checker om der er noget der ....

jroselarsen
 

Re: Thunderbird 52.1.1 virker ikke med NAS

Indlægaf jroselarsen » tors 25. maj 2017 13:49

jroselarsen skrev:
Kim Ludvigsen skrev: Er gæst og jroselarsen den samme?

jroselarsen: Har du opsat et certifikat på din mailserver?
Har du opsat Thunderbird til at bruge certifikatet?
Har du prøvet at forbinde med andre sikkerhedsindstillinger, altså uden SSL?

Jeg er ikke den samme som Gæst.
Mailserver er sat op med certifikat. (StartCOM Class 1).
Det plejer Thunderbird selv at finde ud af når man forbinder sig og kommer med en advarsel hvis der er noget der ikke stemmer. Det sker ikke her.
Men jeg checker om der er noget der ....


Lige for at tilføje, det ene svar fra 'Gæst' er fra mig, jeg havde glemt ko'en og opdagede ikke at brugernavnet forsvand.....

jroselarsen
 

Re: Thunderbird 52.1.1 virker ikke med NAS

Indlægaf jroselarsen » tors 25. maj 2017 14:16

Checket certifikater i Thunderbird
Der er root certifikat for StartCOM.
Ved forsøg på at installere sidste root certifikat, får jeg at vide det allerede er der.
Ved forsøg på at tilføje undtagelse i indstillingerne for min server, fejler den i forsøget. Med Wireshark kan jeg at TB afbryder forbindelsen umiddelbart efter key-exchange. Samme problem som med IMAP og SMTP.
IMAP uden kryptering fungerer fint.....
Så 'noget' er galt med krypteringen et sted.
Kan nogen fortælle om der er lavet ændringer i TB på det område siden 45.8.0 ??

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 4858
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 17:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Thunderbird 52.1.1 virker ikke med NAS

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 25. maj 2017 14:25

Jeg er ikke sikker, men der er måske noget med at brugen af SHA-1-certifikater ikke længere accepteres. Du burde dog få en advarsel, hvis dit certifikat ikke er i orden.
Har du på et tidspunkt tilføjet en sikkerhedsundtagelse til certifikatet? Hvilken cetifikat-underskrifts-algoritme bruger certifikatet?
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 11064
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 22:45

Re: Thunderbird 52.1.1 virker ikke med NAS

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 25. maj 2017 15:19

Jeg går ud fra, at nedenstående problem så er fra en anden end jroselarsen.

Gæst skrev: Jeg har mail bibliotek for mine konti på lokal disk og arkiv på NAS.


Jeg forstår ikke helt opsætningen - med arkiv, mener du så mappen Arkiv til arkiverede mails inde i Thunderbird?

Gæst skrev: Når jeg starter Thunderbird kan indholdet i bibliotekerne ikke vises, men selve bibliotekerne vises på både lokal disk og NAS.


Er det i Thunderbird, du ikke kan se mapperne med mails?

Gæst skrev: Hvis jeg afbryder forbindelsen til NAS vises biblioteker og indhold på lokal disk som de skal.


Er det i Thunderbird, du får vis biblioteker og indhold efter afbrydelse af NAS?
Mvh. Kim

jroselarsen
 

Re: Thunderbird 52.1.1 virker ikke med NAS

Indlægaf jroselarsen » tors 25. maj 2017 15:20

Det er et certifikatproblem, det ser ikke ud til at StartCOM accepteres længere i Thunderbird. Men der gives ingen advarsel !! FYFY!
Og underligt at rod-certifikatet er der ....

Nå, jeg har skiftet til Lets Encrypt og nu virker det .......