Thunderbird & Lightning » Arkiv problemer i Thunderbird.

mohafo

Arkiv problemer i Thunderbird.

Indlægaf mohafo » man 29. maj 2017 14:49

Nu er jeg igen nødt til at høre, om I kan hjælpe.

Jeg har fået problemer med Arkiveringen: Når jeg prøver at arkivere en mail, kommer den sædvanlige meddelelse om: Ikke nok plads. Prøv at tømme papirkurv og flytte mails fra Indbakke o.s.v.. Men det er en 'falsk' besked, da der er rigelig plads og kun få mails i indbakke m.v.

Dette kan vel ikke repareres, så jeg må nok oprette en ny profil og flytte alt over i denne, eller er der en anden vej?

I forbindelse med arkiveringsproblemerne opdagede jeg følgende: En del af arkiverede mails fra 2010 er helt 'forkerte'. Har vedlagt 2 stk. mail, der viser problemerne: 'Sidste chence for at forny..' & 'Kun få julepakkekalendere tilbage'. Indholdet er blevet til noget, der ligner kildekode oplysninger, og stemmer ikke med emneteksten, men hvad er der sket???

Hvad viser indholdet og hvordan kan det være sket?

Endelig er der adskillige mails, der er fuldstændig blanke, altså hverken Emne eller indhold, men før åbning ser alt normalt ud med Emne, modtager, afsender, dato og størrelse i KB. Hvad kan der være sket?

Håber, der kan findes et svar, så det ikke forbliver ren mystik! NB: Thunderbird helt opdateret!

mvh MOHAFO

Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; rv:52.0) Gecko/20100101 Firefox/52.0
Vedhæftede filer
Sidste chance....png
Den korrekte mailtekst er læselig, men har intet at gøre med Emnet/Overskriften! Desuden er der flere sider med uforståelig tekst, der ligner kildekode?
Kun få julepakker....png
Her er al tekst uforståelig, ligner nærmest kildekoder, men det er det vel ikke? Hvis det er, hvordan får man så 'normal' tekst vist igen? Hvad er der sket?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Arkiv problemer i Thunderbird.

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 29. maj 2017 19:38

Kan vi få den præcise meddelelse om manglende plads?

Det kan måske hjælpe at optimere mapper, både med hensyn til pladsen og med hensyn til de forkerte mails. Men det kan vi lige vende tilbage til (der skal så lige laves en backup først).

De uforståelige koder er et indsat billede.
Mvh. Kim

mohafo

Indlægaf mohafo » tirs 30. maj 2017 14:15

Hej Kim!

Nu får jeg ikke mere beskeden om 'Manglende plads..', så det glemmer vi.

Citat: De uforståelige koder er billede, ja, det var nødvendigt at tage et skærmprint for at få lov til at vedlægge filer. *.eml og *.html blev afvist som forsøg på 'malware' eller lignende!? Så jeg har selv lavet billedfilerne (= skærmprint), som altså er de mærkelige koder, der vises i mailen.

Når jeg nu forsøger at arkivere, sker der bare absolut ingenting. Jeg kan godt manuelt arkivere en fil ved at trække den over i en eksisterende arkivmappe, men hvis jeg opretter en ny arkivmappe direkte under ARKIV, kan jeg ikke flytte filer til den.

Jeg har en række årstals mapper direkte under ARKIV-mappen (og de fungerer), men der oprettes ikke (som tidligere) en mappe for 2017, når jeg forsøger at arkivere.

Jeg har så forsøgsvis oprettet en 2017-mappe manuelt, men der kan ikke flyttes filer (manuelt) til denne heller.

Konklusion: Jeg kan ikke arkivere ved at trykke på ARKIV-knappen, men jeg kan flytte filer manuelt til EKSISTERENDE arkivmapper, ikke til NYE mapper (som er oprettet manuelt, da arkivering ikke kan oprette nye).

Hvad kan jeg prøve?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 30. maj 2017 15:36

Jeg ved ikke, hvad der kan drille med arkiv-kopieringen, og jeg har desværre ikke tid til at prøve mig frem i dag. Måske i morgen, hvis andre ikke kigger på det inden.

Med hensyn til de uforståelige koder, så misforstår du mig. Selve koderne er et billede. Du kan se, at lige over koderne står der "logo.gif". Det er et indsat gif-billede, der vises som koder i stedet for som et billede.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 30. maj 2017 22:04

Prøv at reparere mappen Arkiv samt undermapperne med årstal.
Højreklik på mapperne og vælg Egenskaber. Klik på knappen 'Reparer mappe'.
Hilsen Jørgen

mohafo

Indlægaf mohafo » tors 1. jun 2017 12:05

Kim Ludvigsen skrev: Jeg ved ikke, hvad der kan drille med arkiv-kopieringen, og jeg har desværre ikke tid til at prøve mig frem i dag. Måske i morgen, hvis andre ikke kigger på det inden.

Med hensyn til de uforståelige koder, så misforstår du mig. Selve koderne er et billede. Du kan se, at lige over koderne står der "logo.gif". Det er et indsat gif-billede, der vises som koder i stedet for som et billede.

Fint, Kim, men hvordan får jeg så vist billedet i stedet for koden?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 1. jun 2017 12:29

Det burde blive vist automatisk. Jeg ved ikke, hvorfor det går galt i det tilfælde. Er der mange billeder, der vises som kode i stedet for som billede?

Har du prøvet at reparere mapperne, som Jørgen skrev? Det kan måske rette fejlen. En optimering af mapperne kan måske også rette fejlen.
Mvh. Kim

mohafo

Indlægaf mohafo » tors 1. jun 2017 13:08

Til Jørgen!

Har nu repareret alle årstalsmapperne, og der skete faktisk noget: I nogle mapper var der nu et antal meddelelser med fed skrift (for 'ikke læst'), så jeg går ud fra, at de ikke var der før og kom som resultat af reparation?

Men det ændrede kun til, at jeg nu igen får den 'kendte' besked: Der er ikke nok diskplads til at hente nye meddelelser. Prøv at slette gamle mails, tøm papirkurven og optimer dine mailmapper, og prøv så igen.

Men der er masser af plads, og jeg skal jo ikke 'hente noget'? Alle mails fylder < 4 GB og der er > 15 GB plads på partitionen. Der er < 100 mails i Indbakken og kun 400 i papirkurv.

Alle oprettede mapper findes kun i Arkiv og under Lokale mapper.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 1. jun 2017 20:11

Måske hjælper det at slette de indeksfiler, der hører til mappen Arkiv og de tilhørende årstalsmapper.

Åbn menuen Hjælp -> Teknisk information. Klik på knappen 'Åbn mappe' i afsnittet Programinfo.
Afslut Thunderbird. Åbn mappen Mail i mappen, du lige åbnede. Åbn den mappe, der har navn efter den pågældende kontos mailserver.
Du skulle bl.a. kunne se mappen Archives.sbd og filerne Archives og Archives.msf. Slet filen Archives.msf. Åbn mappen Archives.sbd. Slet filerne med filendelserne mfs for de årstal, du har problemer med.
Du må ikke slette filer uden filendelsen msf, da de indeholder dine mails.
Genstart Thunderbird.
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 2. jun 2017 12:32

Prøv også at optimere Indbakken: Højreklik på Indbakken i mappeoversigten, og klik så på Optimer denne mappe.
Mvh. Kim

mohafo

Indlægaf mohafo » lør 3. jun 2017 11:09

Tak til jer begge, men intet af det foreslåede hjalp! Jeg slap dog af med fejlmeddelelsen, men kan stadig ikke arkivere.

Jeg har nu tænkt mig at flytte alle årstalsmapperne over i en ny profil, som allerede er dannet og hvor Arkiv fungerer. Hvad siger I til det, er det ikke eneste mulighed? Selve arkivmapperne er jo nu opdaterede med nye *.msf-filer og ser ikke ud til at fejle noget?

De 2 mærkelige mails, jeg nævner ovenfor ser også ud til at være forsvundet ved de udførte øvelser.