Thunderbird & Lightning » Eventuel flytning af profil

arnen

Eventuel flytning af profil

Indlægaf arnen » ons 31. maj 2017 21:27

Min Thunderbird kører meget tungt og uforudsigeligt. Vil det mon hjælpe at flytte profilen til en anden mappe?

Alternativt, kan jeg afinstallere programmet uden at det går ud over mine gemte emails? Jeg har Thunderbird 52.1.1 og Windows7.

Venlig hilsen
Arne

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:53.0) Gecko/20100101 Firefox/53.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Eventuel flytning af profil

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 1. jun 2017 13:16

Hej Arne

En flytning af profilen vil ikke gøre nogen forskel, medmindre du flytter den til en hurtigere harddisk.

Dine mails og kontakter berøres ikke, hvis du sletter Thunderbird. En geninstallation af Thunderbird vil dog kun rette eventuelle fejl i selve programmet, og den slags er meget sjældne.

Hvor mange mails har du i dine mapper? Prøv om ikke det kan hjælpe at optimere dem: Menuen Filer => Optimer mapper.

Det kan også være eksterne programmer, der sløver Thunderbird, fx hvis du har et antivirusprogram og/eller et antispamprogram til at skanne mails.
Mvh. Kim

arnen

Indlægaf arnen » tirs 13. jun 2017 12:59

Hej Kim.
Tak for dit svar. Jeg har mange mails, flere tusinde. Langt de fleste har jeg flyttet til mapper under Lokale Mapper. Er det en dårlig idé?
Jeg har et par problemer:
1. Jeg har 3 konti, og den ene sletter papirkurven flere gange dagligt.
2. Normalt læser jeg mails i den orden, de er modtaget, men pludselig hopper den ned til sidate mail.
3. Lightning er svær at have med at gøre, for kalenderen bliver ofte skrivebeskyttet af sig selv, men efter nogen tid virker den normalt igen.
Venlig hilsen
Arne

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 13. jun 2017 13:15

Hej Arne

Hvis det er en IMAP-konto, og du flytter mails til Lokale mapper, så har du ikke længere backup af mailene på serveren. Du skal altså selv sørge for backup. Hvis det er en POP-konto, gør det ingen forskel, om mailene ligger under kontoen eller under Lokale mapper.

1. Tjek i dine kontoindstillinger, om du har bedt om at få tømt papirkurven, det er på siden Serverindstillinger i kontoindstillingerne. Hvis det er en IMAP-konto, kan det også være en indstilling på webserveren, der tømmer papirkurven, log i så fald ind på webmail og tjek indstillingerne der.

2. Her har jeg brug for en lidt nærmere forklaring om, hvad der sker og hvad du gør, når det sker.

3. Får du en fejlmeddelelse? I så fald, gengiv den her. Fortæl også lige, om det er en lokal kalender, eller om det er en kalender på internettet.
Mvh. Kim

arnen

Indlægaf arnen » ons 21. jun 2017 21:53

Hej Ludvig.
Tak for dit svar. Jeg vil koncentrere mig om følgende problem: Jeg har 2 POP-konti. Den ene kører perfekt, den anden fjerner papirkurven flere gange dagligt. Der er ingen forskel i opsætningen. Hvad kan jeg gøre ved det?

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 21. jun 2017 23:11

Er du sikker på, at det er Thunderbird, der sletter papirkurven?
Har du nogle programmer installeret på din computer, der kan tænkes at slette den? (Fx antivirusprogram eller eksternt spamfilter).
Hilsen Jørgen

arnen

Indlægaf arnen » fre 23. jun 2017 18:33

Nej, jeg er bestemt ikke sikker på det, men hvordan går det så til? Jeg har Yousee sikkerhedspakke med F-Secure.
Jeg har oprettet en ny profil og flyttet alt til den, det hjalp ikke. Jeg er tilsyneladende den eneste, der har dette problem.

arnen

Indlægaf arnen » fre 14. jul 2017 20:40

Jeg har fundet ud af, at papirkurven ikke slettes, hvis jeg ikke tømmer den manuelt, men lader Thunderbird tømme den, når jeg lukker programmet.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 14. jul 2017 20:48

Hvordan har du tømt papirkurven manuelt? Det kunne være rart at finde ud af, hvad der er gået galt, selvom du nu har fundet en løsning.
Mvh. Kim

arnen

Indlægaf arnen » fre 14. jul 2017 21:26

Jeg har tømt papirkurven med
Filer->Tøm papirkurv
Derved forsvinder der ofte en papirkurv.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 14. jul 2017 21:42

Er du helt sikker på, at du ikke har ramt det forkerte menupunkt? Hvis du i stedet er kommet til at klikke på Slet mappen, kan det forklare problemet. Det er ikke svært at komme til at vælge det forkerte - vi omdøbte i tidernes morgen menupunktet, netop fordi det var for "nemt" at klikke forkert.
Mvh. Kim