Thunderbird & Lightning » Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

HansUlrik
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: fre 4. sep 2015 12:47

Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf HansUlrik » tirs 13. jun 2017 14:31

Da jeg ville tjekke min mailbox til middag - var der i stedet en
forepørgsel om, hvorvidt jeg ønskede at oprette en ny mailkonto?
Det aldrig hændt før . i al de år, Thunderbird har været min
udvalgte mailkonto?
Hvad kan være sket - og hvordan får jeg den genoprettet - med
alt det, der der er gemt?
Den hedder "puf3@bknet.dk" - - men koden husker jeg ikke!

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:53.0) Gecko/20100101 Firefox/53.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 11251
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 21:45

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 13. jun 2017 14:36

Det kan tyde på, at Thunderbird ikke kan finde en profil med dine mails og indstillinger, og så foreslår programmet at oprette en ny profil.

Har du placeret din profil et andet sted end det, som Thunderbird benytter som standard? (et andet drev, et netværksdrev, en NAS eller lignende)
Mvh. Kim

Niels Hansen
 

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Niels Hansen » tirs 13. jun 2017 15:35

Jeg har nøjagtigt samme problem som Hans Ulrik.
Det hjælper ikke at give oplysningerne om ens mailkonto.
Hvis man downloader en ny version - finder den så ens mail og adresssebøger?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 11251
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 21:45

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 13. jun 2017 15:41

Hej Niels

Så må du også gerne lige svare på mine spørgsmål. I må også gerne begge fortælle, hvilken version af Thunderbird I bruger: Menuen Hjælp => Om Thunderbird.

Det hjælper sandsynligvis ikke at geninstallere Thunderbird.
Mvh. Kim

Niels Hansen
 

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Niels Hansen » tirs 13. jun 2017 16:12

Hej Kim

Jeg brugte mailen i morges, og slukkede herefter computeren. Da jeg kom hjem, ville jeg tjekke mails, men kan ikke komme ind.

Intet er flyttet på computeren, mig bekendt.

Thunderbird 45.8.0 og et gråt felt; Opdater til version 52.1.1 så det er nok versionen inden.

Den skriver; "Du er i øjeblikket på opdaterringskanalen: release

Der kommer et popup vindue;

Vil du have ny mailadresse? og så mit navn.
Nederst to felter; Spring dette over og benyt min eksisterende mailadresse
samt; Jeg vil konfigurere min konto senere.

Hvis man prøver at indtaste information fra sin web-hotel udbyder kommer man ikke igennem.

Niels Hansen
 

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Niels Hansen » tirs 13. jun 2017 16:14

Jeg prøvede lige at opdatere - det ændrer ikke noget.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 11251
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 21:45

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 13. jun 2017 16:21

Hvis du bruger Windows:
Åbn søgefeltet i Windows, og indtast:
%appdata%/Thunderbird/Profiles
Tryk på tasten Enter.
Fortæl os, hvilke filer og mapper du har liggende her.

Hvis du har filen profiles.ini liggende her, så åbn den med en teksteditor (notepad eller lignende), og gengiv indholdet af filen her.
Mvh. Kim

Gæst
 

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Gæst » tirs 13. jun 2017 16:56

Ved søgning på %appdata%/Thunderbird/Profiles kommer der intet.

Når jeg søger på profiles.ini kommer der 4 angående Thunderbird - den nyeste fra 28/8/2010

Niels Hansen
 

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Niels Hansen » tirs 13. jun 2017 16:59

Hm...

Kommer til at tænke på, at jeg opdaterede og kørte CCleaner inden jeg skulle chekke mail!!!

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 11251
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 21:45

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 13. jun 2017 17:13

CCleaner burde ikke kunne ødelægge profilen.

Jeg har fået vendt skråstregerne forkert, prøv lige med:
%appdata%\Thunderbird\Profiles

Hvis det stadig ikke åbner mappen, så prøv at klikke dig frem til profilen:
Åbn søgefeltet i Windows, og indtast:
%appdata%
Du skulle så gerne få åbnet en mappe med brugerdata fra samtlige programmer. Find og åbn mappen Thunderbird og undermappen Profiles.

Hvis du stadig ikke kan finde mappen, så skulle den reelle placering gerne være:
C:\Users\<brugernavn>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles
Det er en skjult mappe, når du bruger Stifinder, så du skal nok lige slå visning af skjulte mapper til.
Mvh. Kim

Gæst
 

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Gæst » tirs 13. jun 2017 17:22

Det hjalp, men jeg kan ikke kopiere filerne ind her.

Der er 5 mapper:
calender-data
extensions
Mail
TestPilotExperimentFiles

og 2 sider med filer

Kan jeg sende et worddokument?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 11251
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 21:45

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 13. jun 2017 18:01

Hm, det er en forkert mappe, du er i. Hvad hedder overmappen, og hvad ligger der i den?

Det var for øvrigt ikke filerne, du skulle kopiere ind her, det er bare filnavnene, jeg gerne vil have - men altså ikke fra den mappe i dit forrige indlæg. I den mappe, jeg er interesseret i, ligger der sandsynligvis kun 2-3 mapper og en enkelt fil (profiles.ini).
Mvh. Kim

Petit
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: ons 21. sep 2016 12:08

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Petit » tirs 13. jun 2017 20:51

Min Thunderbird med alle min mail-konti og kalender er forsvundet. Fuldstændig som beskrevet ovenfor.

hilsen Peter

Niels Hansen
 

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Niels Hansen » tirs 13. jun 2017 22:26

I den sti du beskriver ligger to mapper:
7kmjs66p.default dateret 19-03-2015
samt
qveokkws.default 13-06-2017

Den sidste indeholder:689 filer i 235 mapper

Jeg har været rigtigt mange mapper igennem og også søgt på profiles.ini - uden resultat.

Niels Hansen
 

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Niels Hansen » tirs 13. jun 2017 22:29

Kan jeg uploade mappen til dig?

Prøvede men det kunne jeg ikke.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 11251
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 21:45

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 13. jun 2017 22:33

Jeg sidder med en Linux-computer, og mappesystemet er muligvis lidt anderledes her end i Windows. Prøv lige at se, om filen profiles.ini ligger i overmappen. Hvis den gør, så åbn filen og kopier indholdet ind her.

Du skal ikke uploade mappen.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 4931
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 16:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 13. jun 2017 22:41

Hej Niels

Du skal et niveau højrer op i mappen, der hedder Thunderbird. Der skal du se, om der ligger en fil, der hedder profiles.ini.
Hilsen Jørgen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 4931
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 16:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 13. jun 2017 23:13

Jeg kan bekræfte, at det er programmet CCleaner (v5.31.6104), som blev udgivet i dag, der er skyld i problemet.
Der er allerede blevet udgivet en ny version af CCleaner (v5.31.6105).
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 11251
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 21:45

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 13. jun 2017 23:28

Gik den (v5.31.6104) ind og rettede i profiles.ini?

Har du tjek på, om den nye version (v5.31.6105) automatisk finder den rigtige profil, eller om man selv skal ind og tilrette, hvis man har fået oprettet en ny, tom profil?
Mvh. Kim

Niels Hansen
 

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Niels Hansen » tirs 13. jun 2017 23:28

Det kan godt være at det er CCleaner der er skyld i problemet - men det afhjælpes ikke af, at CCleaner opdateres - heller ikke efter genstart.

Problemet er stadig det samme.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 4931
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 16:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 13. jun 2017 23:36

Kim Ludvigsen skrev: Gik den (v5.31.6104) ind og rettede i profiles.ini?

Har du tjek på, om den nye version (v5.31.6105) automatisk finder den rigtige profil, eller om man selv skal ind og tilrette, hvis man har fået oprettet en ny, tom profil?


Det ser ud til at være meget værre en det. CCleaner v5.31.6104 skulle slette filen prefs.js. Det samme skulle ske i Firefox.
Jeg tror den bedste (eneste?) løsning er, at rulle Windows tilbage til et tidligere tidspunkt med en systemgendannelse.
Hilsen Jørgen

Niels Hansen
 

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Niels Hansen » tirs 13. jun 2017 23:38

I mappen Thunderbird ligger en profiles.ini men den er dateret 25-08-2008

Indhold:
[General]
StartWithLastProfile=1

[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=Profiles/qveokkws.default

I mappen Profiles (under Thunderbird)ligger qveokkws.default (som beskrevet tidligere) men den opdateres tilsyneladende af CCleaners opdatering. Nu er den dateret 14-06-2017 00:25

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 11251
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 21:45

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 13. jun 2017 23:43

Jørgen Rasmussen skrev: Det ser ud til at være meget værre en det. CCleaner v5.31.6104 skulle slette filen prefs.js. Det samme skulle ske i Firefox.
Jeg tror den bedste (eneste?) løsning er, at rulle Windows tilbage til et tidligere tidspunkt med en systemgendannelse.


Uf for da også! Laver CCleaner ikke en backup, som man kan gendanne?
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 11251
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 21:45

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 13. jun 2017 23:45

Niels og I andre: Jeg ved ikke, om vi skal bruge oplysningerne i profiles.ini til noget, det kan vi lige vende tilbage til, alt efter hvad Jørgen finder frem til.
Mvh. Kim

Niels Hansen
 

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Niels Hansen » tirs 13. jun 2017 23:46

Ser på det i morgen igen.

Foreløbig tak for forsøgene. ;-)

Mvh Niels Hansen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 4931
Tilmeldt: fre 28. dec 2007 16:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 14. jun 2017 00:18

Så vidt jeg kan se, kan man kun tage backup af elementer i registreringsdatabasen, inden man sletter dem.
Med mindre man har en backup af sin Thunderbird-profil, er der vist ikke andet at gøre end at udføre en systemgendannelse.
Hilsen Jørgen

Niels Hansen
 

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Niels Hansen » ons 14. jun 2017 07:43

Jeg synes ikke det virker på windows 10 - gør det det?

- hvis man ikke aktivt har været inde og kreere et gendannelsespunkt?

Jeg har mulighederne:
Nulstil denne PC
(geninstallere windows)

Gå tilbage til et tidligere build
(Denne indstilling er ikke længere tilgængelig, fordi computeren er opgraderet for mere ned 10 dage siden)

Avanceret start
(Start fra en enhed eller disk... eller gendan windows fra en systemafbildning)

Ligger "Gendan" i den sidste?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark
 
Indlæg: 11251
Tilmeldt: lør 5. mar 2005 21:45

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 14. jun 2017 08:25

Hej Niels

Du kigger det forkerte sted. Microsoft har lavet en vejledning her:
https://support.microsoft.com/da-dk/hel ... ry-options

Klik på linket "Gendan fra et systemgendannelsespunkt".
Mvh. Kim

Hans Ulrik 2
 

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Hans Ulrik 2 » ons 14. jun 2017 09:14

Kære Kim og Niels
Jeg var næsten gået over til at starte på at starte en ny
Thunderbird, da jeg i en gammel optegnelse fandt koden på
den oprindelige.............
og voila nu kører min Thunderbird igen - og jeg mistede ikke
alt det, der var i den.
Jeg forstår stadig ikke, hvad eller hvorfor . . men jeg håber
i andre lidelsesfæller også må opleve en happy end.
Stor hilsen - og tak
Hans Ulrik

Niels Hansen
 

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Niels Hansen » ons 14. jun 2017 13:10

Kim Ludvigsen skrev: Hej Niels

Du kigger det forkerte sted. Microsoft har lavet en vejledning her:
https://support.microsoft.com/da-dk/hel ... ry-options

Klik på linket "Gendan fra et systemgendannelsespunkt".



Hej Kim

Jeg får (desværre) beskeden; Systembeskyttelse er slået fra. Hvis du vil deaktivere det...

Jeg var desværre ikke opmærksom på, at Win 10 har deaktiveret det, og at man aktivt skal genaktivere.

Mvh Niels