Thunderbird & Lightning » Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Niels Hansen

Re: Thunderbird forsvandt!!!!!????????????

Indlægaf Niels Hansen » ons 14. jun 2017 14:12

Hans Ulrik 2 skrev: Kære Kim og Niels
Jeg var næsten gået over til at starte på at starte en ny
Thunderbird, da jeg i en gammel optegnelse fandt koden på
den oprindelige.............
og voila nu kører min Thunderbird igen - og jeg mistede ikke
alt det, der var i den.
Jeg forstår stadig ikke, hvad eller hvorfor . . men jeg håber
i andre lidelsesfæller også må opleve en happy end.
Stor hilsen - og tak
Hans Ulrik

Hej Hans Ulrik

Hvad var det du fandt i "en gammel optegnelse"?

Var det profiles.ini du kopierede - eller hvad?

Mvh Niels

Niels Hansen

Indlægaf Niels Hansen » ons 14. jun 2017 14:17

Hans Ulrik 2 skrev: Kære Kim og Niels
Jeg var næsten gået over til at starte på at starte en ny
Thunderbird, da jeg i en gammel optegnelse fandt koden på
den oprindelige.............
og voila nu kører min Thunderbird igen - og jeg mistede ikke
alt det, der var i den.
Jeg forstår stadig ikke, hvad eller hvorfor . . men jeg håber
i andre lidelsesfæller også må opleve en happy end.
Stor hilsen - og tak
Hans Ulrik

Hej Hans Ulrik
Hvad var det du fandt i en gammel optegnelse?

profiles.ini ?

Mvh Niels

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 14. jun 2017 14:23

@ Niels

Problemet har ikke noget med filen profiles.ini at gøre. CCleaner har slettet filen prefs.js. Den indeholder alle ændrede indstillinger (bl.a kontoindstillinger, stier til ekstra adressebøger og indstillinger til tilføjelser mv.). Uden den oprindelige prefs.js kan Thunderbird ikke se kontoindstillingerne og derfor præsenteres man for vinduet, der spørger om man vil oprette en konto.

Hvis du fx kun har en IMAP-konto i Thunderbird, kan du oprette kontoen igen. Hvis du har en POP-konto bliver det lidt mere nørdet, at få fat i de gamle meddelelser.
Hilsen Jørgen

Niels Hansen

Forsvunden Thunderbird - igen

Indlægaf Niels Hansen » ons 14. jun 2017 15:45

Angående tidligere tråd er jeg kommet lidt længere:

Jeg har fundet ud af at en gammel profiles.ini med indholdet:

[General]
StartWithLastProfile=1

[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=Profiles/qveokkws.default

ligger sammen med:
Cash Reports (mappe)
Profiles (mappe)
registry.dat (fil)

under mappen Profiles er der to mapper hvoraf den ene netop hedder qveokkws.default

Den skifter ændringsdato hver gang jeg prøver at åbne Thunderbird.

Giver det ny info?

Mvh Niels

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/58.0.3029.110 Safari/537.36

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 14. jun 2017 15:58

Hej Niels

Jeg har sammenlagt din nye tråd med den gamle tråd, så vi holder det hele samlet.

Har du læst Jørgens indlæg om, at det er en manglende prefs.js-fil, der er skyld i problemet? Filen profiles.ini er således ikke så relevant mere, nu vi ved, hvad det er, at CCleaner har ødelagt.

Løsningen er at oprette kontoen igen. Hvis du har en IMAP-konto, vil du få adgang til dine mails igen, men hvis du har en POP-konto, er det lidt mere besværligt at få de gamle mails ind i Thunderbird.
Mvh. Kim

Niels Hansen

Indlægaf Niels Hansen » ons 14. jun 2017 19:13

Hvis jeg forsøger at oprette en konto finder den:

Indgående: POP3,min mail, STARTTLS

Udgående: SMTP, min mail, STARTTLS

Brugernavn: mit brugernavn

Betyder det, at jeg har en POP konto?

Mvh Niels

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 14. jun 2017 19:27

Det er nok bedst, at du lige ser efter hos din mailudbyder, hvilke indstillinger, du skal bruge.
Hilsen Jørgen

Niels Hansen

Indlægaf Niels Hansen » fre 16. jun 2017 14:51

Hej Jørgen m.fl.

Jeg fandt en kopi af Thunderbirdmappen - godt nok 2 år gammel, men sån´t er livet, når man ikke tager back up. Bedre at miste 2 år end 12.

Men jeg får en fejlmeddelelse når jeg starter:

Der opstod en fejl... indhentning af kalender fra google

Fejlkode 0x80570015

Hvordan slipper jeg af med den?

Mvh Niels

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 16. jun 2017 15:26

Jeg ved ikke, hvad det betyder. Jeg tror ikke, at du har givet os den præcise ordlyd af fejlmeddelelsen.
Du skriver heller ikke, hvad du har gjort med den Thunderbird-mappe, du fandt.
Men, du kan prøve at geninstallere Lightning. https://addons.mozilla.org/da/thunderbi ... lightning/
Hvis du har andre udvidelser installeret, der har med Thunderbird at gøre, så geninstaller evt. også dem.
Hilsen Jørgen

Niels Hansen

Indlægaf Niels Hansen » fre 16. jun 2017 15:49

Jeg kopierede mappen qveokkws.default (ligger i mappen Thunderbird) fra min NASH-server og lagde ind over samme mappe på mit C-drev.

Og så var min mail tilbage som den var i juni 2015.

Efter at have haft mailen online et stykke tid, fandt den selv frem til min Google-kalender, så nu virker alt igen.

Kun to års mails tabt - men så kan man jo lære at tage backup. ;-(

Så tak for hjælpen.

Mvh Niels

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 16. jun 2017 16:03

Hej Niels

Du behøver måske ikke at miste de to års mails. Prøv dette:

Hvis du har fået nye mails, siden problemet opstod, så kopier dem over under Lokale mapper.
Luk Thunderbird - vigtigt!
Åbn profilmappen qveokkws.default, åbn undermappen Mail, og åbn så undermappen med navnet på din konto.
Åbn profilmappen 7kmjs66p.default i et andet vindue, åbn undermappen Mail, og åbn så undermappen med navnet på din konto.

Hvis filen inbox (den uden filtype) i 7kmjs66p.default er meget lille, så skal du ikke fortsætte, da det så nok ikke er den rigtige fil med dine mails. Ellers fortsæt:

Find filen inbox (den uden filtype) i profilen qveokkws.default, og omdøb den til inbox-gammel.

Find filen inbox (den uden filtype) i profilen 7kmjs66p.default, og kopier den over i profilen qveokkws.default, hvor du nu har inbox-gammel liggende.

Start Thunderbird.
Mvh. Kim

Petit

Indlægaf Petit » fre 16. jun 2017 19:50

Hej. Jeg har været den samme tur igennem. Jeg ved ikke om jeg har gjort det på den rigtige måde. Jeg oprettede alle mine 8 mail-konti igen.
Jeg skal have hjælp til 2 problemer som endnu ikke er klaret. 1) Min kalender er stadig forsvundet. Min Thunderbird har installeret følgende udvidelser: Leverandørmodul for Google Kalender 3.3 og Lightning 5.4.1.1
2) Nogle af de hentede mails (168 stk.) har ikke den oprindelige og korrekte dato og klokkeslet mere. De har bare det tidspunkt fra i dag hvor de blev hentet igen. Er der mulighed for at få de rigtige datoer på igen, da de bare er sat øverst i listen af indkomne mails og har en indbyrdes rodet og forkert rækkefølge.
Er der en eller anden som kan hjælpe mig med ovenstående problemer. På forhånd. Tak
hilsen Peter

Niels Hansen

Indlægaf Niels Hansen » lør 17. jun 2017 08:28

Svar til Kim - og andre venlige sjæle der har forsøgt at hjælpe mig.

Da jeg på flere mail, den sidste vist fra Jørgen havde forstået, at der vist ikke var noget at gøre for at redde mine mails, ledte jeg blandt kopier jeg havde taget til min NAS-server. Der fandt jeg som beskrevet, en kopi af Thunderbird mappen fra juni 2015.

Jeg kunne se, at de to mapper Kim skriver om; qveokkws.default og 7kmjs66p.default lå der. Jeg havde fundet ud af, at i hvert fald sidstnævnte var i spil.

Så jeg kopierede mappen og lagde den ind over samme mappe på mit d-drev (der har jeg min Thunderbird liggende). Lige i det øjeblik jeg satte kopieringen igang slog det mig, at jeg selvfølgelig skulle have omdøbt den gamle mappe inden (eller kopieret den), men da var det for sent.

Resultatet var, at Thunderbird var tilbage - dog som i juni 2015.

Da Kims svar kom, kiggede jeg på filen inbox i 7kms... som Kim skrev - men den fyldte 0 kb. Jeg kunne sikkert have reddet mere ved at følge Kims råd - hvis jeg ikke havde overskrevet min gamle fil.

Senere har jeg dog konstateret, at jeg har nogle helt up to date mails i min mailbox. Jeg går ud fra, at det er de mapper jeg har oprettet siden 2015, og som derfor ikke blev overskrevet af den gamle mappe.

Så hvad har jeg lært?
1. Få ændret windows 10, så den opretter genoprettelsespunkter - jeg anede ikke, at man aktivt skulle ændre det.
2. Få jævnligt taget en kopi af mappen "Thunderbird"
3. Få igen sat gang i systematiske back-ups. Det har ligget stille siden en flytning for et år siden.
4. Det sidste er, at jeg har været heldig, at have et mailsystem, der vedligeholdes af IT-interesserede "nørder" - meget positivt ment. ;-) Når jeg sammenligner med alt andet, så finder du ikke andre steder hvor der i døgndrift er nogle der står klar til at hjælpe.

Og så var jeg heldig at jeg det seneste år udelukkende har kørt arbejdsmail via arbejdspladsens mail. For som vi ved - shit happens ;-(

En stor tak til alle dem der hjalp. Det jeg mistede, kan jeg leve med. det er glemt om et par uger - men forhåbentligt ikke de 4 remindere ovenfor.
M.v.h. Niels Hansen