Thunderbird & Lightning » To pc'er med thunderbird og samme mailkonto

Ebbe Rand Jørgensen

To pc'er med thunderbird og samme mailkonto

Indlægaf Ebbe Rand Jørgensen » fre 23. jun 2017 18:44

Jeg bruger daglig to pc'er: en stationær Windows og en bærbar med linux. Jeg har en postprogram på begge maskiner, på den bærbare thunderbird, der er sat op til at gemme en kopi af alle meddelser på serveren.
Har nu måttet opgive at bruge bruge Windows Live Mail på den stationære og har derfor installeret thunderbird (til windows 7). Men her kan jeg ikke finde den funktion der gemmer en kopi af meddelelserne på serveren. Hele fidusen med to pc'er til samme mailkonto forsvinder. Kan det være virkelig være rigtigt at den funktion er forsvundet?

Mozilla/5.0 (X11; Ubuntu; Linux i686; rv:53.0) Gecko/20100101 Firefox/53.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: To pc'er med thunderbird og samme mailkonto

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 23. jun 2017 18:53

Du har sikkert fået sat kontoen op til at benytte IMAP på computeren med Windows 7, mens den anden computer er sat op til at benytte POP. IMAP gemmer helt automatisk mails på serveren, hvorfor den indstilling ikke findes for en IMAP-konto.

Hvis man skal benytte flere forskellige enheder til at dele en mailkonto, og hvis udbyderen understøtter det, er IMAP en klar fordel frem for POP. Populært sagt, så er POP-konti beregnet til brug på kun én enhed, mens IMAP er beregnet til brug fra flere enheder. IMAP har desuden den fordel, at der altid findes en backup på serveren, så man ikke selv skal lave backup af sine mails.
Mvh. Kim