Thunderbird & Lightning » Thunderbird fryser

Gæst

Thunderbird fryser

Indlægaf Gæst » ons 5. jul 2017 11:46

Hej
Jeg har brugt Thunderbird (og Mozilla) i adskillige år, men nu er der opstået et problem, jeg ikke kan løse.
Programmet går død, så snart jeg forsøger at klikket på noget, ligemeget hvad. Jeg får en meddelelse om, at Thunderbird ikke svarer, og lige meget hvor længe jeg venter, svarer programmet ikke.
Jeg har forsøgt at hente en ny Thunderbird og installere, men der sker præcis det samme.
Kan jeg slette programmet - og hvad så med postfilerne?

Jeg kan heller ikke se, hvor postfilerne er - jeg kan lokalisere dem til min brugermappe i windows, men så heller ikke mere.

Meget glad for gode råd!

Hilsen Simon Bordal

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:54.0) Gecko/20100101 Firefox/54.0

Gæst

Re: Thunderbird fryser

Indlægaf Gæst » ons 5. jul 2017 11:48

Glemte at sige, at jeg har Windows 7 professional styresystem.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 5. jul 2017 11:55

Hej Simon

Prøv lige først, om du kan starte og bruge Thunderburd i fejlsikret tilstand. Du starter i fejlsikret tilstand ved at holde tasten Skift nede, mens du starter Thunderbird.

Hvis det virker i fejlsikret tilstand, er det sikkert en udvidelse, der driller. Udvidelser, temaer og enkelte indstillinger slås fra, når Thunderbird kører i fejlsikret tilstand.
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » ons 5. jul 2017 12:10

Hej Kim
Det prøvede jeg - men der skete det samme igen. Kunne åbne én mail, så gik programmet i stå (svarer ikke).
Mon jeg skal afinstallere det, og derefter installere igen? Og kan det så finde de gamle postfiler?
Hilsen Simon

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 5. jul 2017 12:15

Det hjælper ikke at geninstallere, problemet ligger sikkert i en af dine brugerfiler, og de berøres ikke ved en geninstallation.

Har du mange mails i dine mapper? Prøv at højreklikke på Indbakke, og klik så på menupunktet Optimer denne mappe. Hvis der er mange mails kan optimeringen tage nogen tid.
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » ons 5. jul 2017 12:20

Hej
Jeg kan slet ikke arbejde inde i programmet. Det holder op med at virke (svarer ikke) så snart jeg har gjort en enkelt ting, feks åbnet en mail eller forsøgt at skifte til en anden bakke.
Med hensyn til postfilerne, så mener jeg, at jeg ikke kan finde dem via Stifinder. Altså finde den mappe på PCen, hvor de er gemt. Jeg kan søge på filendelsen .wdseml og så finde thunderbird-filerne. Men jeg kan ikke se den mappe, de vel må ligge i. Der er ikke en sti til dem. Kun selve filnavnet.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 5. jul 2017 12:28

Lad være med at tænke på postfilerne (endnu).

Kan du heller ikke få lov at højreklikke på en mappe?

Hvis ikke, så prøv i stedet at klikke på menuen Filer, og klik så på menupunktet Optimer mapper.
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » ons 5. jul 2017 12:35

Det lykkedes lige før at få lov til at optimere indbakken (det havde jeg nu gjort forleden, og der ligger ikke vildt mange filer i den. Jeg lægger mails ud lokalt i diverse undermapper).
Men da jeg gik videre efter optimeringen frøs den igen.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 5. jul 2017 12:42

Ok, optimeringen gør normalt kun en forskel, hvis der er mange filer i en mappe.

Kan du se alle dine mapper og mails, eller er der nogle som mangler?

Når programmet går i stå, kan du så slet ikke gøre noget, så du er nødt til at gennemtvinge en lukning af programmet, eller kan du stadig benytte menuerne?

Ved du, om du bruger IMAP eller POP til mailkontoen?
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » ons 5. jul 2017 12:52

Jeg kan se alle mapper.
Når det fryser, kan jeg intet gøre.
Først står der øverst på skærmen: (svarer ikke). Timeglasset dukker op. Klikker jeg igen reduceres farven på skærmen, og tilbage er kun at lukke programmet, kliker oppe i højre hjørne, får to optioner - at lukke nu eller at vente til Thunderbird svarer. Men ligemeget hvor længe jeg venter, svarer det ikke.

Gæst

Indlægaf Gæst » ons 5. jul 2017 12:53

Jeg bruger som jeg husker det IMAP

Gæst

Indlægaf Gæst » ons 5. jul 2017 12:58

Når programmet er frosset og jeg kigger på Windows Jobliste er der aktivitet ved Thunderbirds CPU-forbrug, det kører op og ned, op og ned.

Gæst

Indlægaf Gæst » ons 5. jul 2017 13:05

Jeg er væk fra pcen et stykke tid nu - men er stadig meget glad for forslag og rådgivning! Tak!

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 5. jul 2017 13:14

Er du sikker på, at du fik startet i fejlsikret tilstand tidligere?

Det er nemt at se - hvis man ved, hvad man skal se efter: Man får åbnet en dialogboks, hvor man skal vælge at fortsætte i fejlsikret tilstand. Hvis du ikke fik åbnet den dialogboks, fik du ikke åbnet i fejlsikret tilstand.

Billede

Problemet lyder temmelig meget som en fejl i en udvidelse eller i selve Thunderbird (mere sjældent). Du har allerede prøvet at geninstallere Thunderbird, og fejlsikret tilstand kan afsløre, om det er en udvidelse, der driller.

Det kan så også skyldes en fejl i en af brugerfilerne, men det burde normalt ikke få hele programmet til at fryse, så man heller ikke kan bruge menuerne.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 5. jul 2017 13:24

Hej Simon

Hvis Thunderbird er indstillet til at aktivere global søgning og indeksering, oprettes en stor database med indholdet at dine mails. Måske er den database blevet beskadiget. Du kan slette/omdøbe databasen. Thunderbird vil lave en ny database.

Afslut Thunderbird. Kontrollér at processen thunderbird.exe ikke kører i Windows Jobliste.
Tryk på Windows-tasten +R. Skriv %appdata%/Thunderbird/Profiles i vinduet Kør, og tryk på Enter-tasten. Det åbner en mappe med navnet Profiles. Hvis der kun er én mappe i mappen Profiles, så åbn den. Find filen global-messages-db.sqlite i mappen, du lige åbnede og omdøb den til fx gammel_global-messages-db.sqlite eller slet den.
Start Thunderbird og se, om det hjalp. Thunderbird vil re-indeksere dine mails. Det kan tage noget tid afhængigt af antallet af mails. Du kan følge arbejdet via menuen Funktioner -> Aktivitet.
Hilsen Jørgen

Gæst

Indlægaf Gæst » ons 5. jul 2017 13:41

Jeg kan godt starte den i fejlsikret tilstand - kommer gennem den lille popupmenu - og programmet reagerer på samme måde. Går kold efter et par klik.

Gæst

Indlægaf Gæst » ons 5. jul 2017 17:06

Hej Jørgen
Jeg fulgte din opskrift og ændrede navn på filen - og nu kører Thunderbird igen perfekt. Tusind tak - jeg var ved at få koldsved...
Hilsen Simon

Gæst

Indlægaf Gæst » ons 5. jul 2017 17:23

HJÆLP - det varede kun til jeg åbnede Thunderbirds kalender. Så startede fryseriet igen. Nu er det lige så slemt som før jeg ændrede navn på filen.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 5. jul 2017 22:36

Mens vi venter på bedre ideer, så kan du jo lige prøve nogle af de tidligere forslag for at se, om det er samme problem. Prøv først at tjekke, om det virker i fejlsikret tilstand. Hvis det stadig ikke gør nogen forskel, så prøv at slette/omdøbe databasen igen for at se, om det vil virke endnu engang.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 5. jul 2017 23:18

Hvis du kan nå det, inden Thunderbird fryser, så prøv at deaktivere indstillingen Tillad Windows Søgning at søge i meddelelser.
Du finder indstillingen under menuen Funktioner -> Indstillinger -> Avanceret -> Generelt.
Hilsen Jørgen

Simon Bordal

Indlægaf Simon Bordal » tors 6. jul 2017 18:51

Det lykkedes for mig at slette en af mine arkivmapper. Tog den ældste, og det tillod Thunderbird. Så skete der et eller andet, harddisken gav sig til at knokle derudaf, og Thunderbird gav sig til at optimere indbakke, uden at jeg havde bedt om det. Og efter det kunne jeg stadig bruge programmet, skyndte mig at sltte flere gamle postmapper. Og nu har det virket upåklageligt i adskillige timer. Gad vide om der er et maksimum som databasen kan magte?

SimonvS

Indlægaf SimonvS » tors 6. jul 2017 22:47

Hej Simon B,
Jeg har samme problem på 2 af mine computere, hvor jeg også bruger Thundebird.
Thunderbird fryser med det samme.
Ingen af de foreslåede ting hjælper. hverken fejlsikret tilstand, omdøb af filer mv.
Hvordan kunne Du nå at slette filer?
Mine Thunderbird skriver straks "Not respponding"
venlig hilsen
Simon vS

SimonvS

Indlægaf SimonvS » fre 7. jul 2017 10:36

Og en opfølgning.
Jeg kan via Firefox godt sende et link selv om Thunderbird "er fastfrosset" og ikke svarer
venlig hilsen
Simon vS