Thunderbird & Lightning » Hjælp til mailopsætning

jav

Hjælp til mailopsætning

Indlægaf jav » tors 24. aug 2017 10:50

Jeg har to mailadresser, den ene var tænkt til forretnings-korrespondance, den anden til privat. Men opsætningen gør, at alle mails i den ene adresse også optræder i den anden og vice versa. Ingen har hidtil kunne løse problemet. Hjælp!

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:54.0) Gecko/20100101 Firefox/54.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Hjælp til mailopsætning

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 24. aug 2017 10:59

Måske du ikke har to forskellige mailbokse. Hvis den ene mailadresse er et alias, så svarer det til, at to personer i en husstand har to forskellige navne, og at alle breve til de to havner i samme postkasse.

Hvis du har TDC- eller Yousee-mailadresser, så er det næsten helt sikkert, at der er tale om alias. Men det kan også være tilfældet med andre adresser.

Hvis det er aliasser, så kan du bruge filtre til at sortere mailene i forskellige mapper, det kan du læse mere om i afsnittet Deling af mailkonto her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... filtre.php
Mvh. Kim

jav

Indlægaf jav » fre 25. aug 2017 11:06

Tak for svar. Jeg har to (helt) forskellige mailbokse, den ene hos TDC/YouSee den anden er et eget domæne hos Google. Giver det samme problem med at begge mails lander i begge kasser? Mvh

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 25. aug 2017 11:13

Nej, hvis du har en mail hos TDC/Yousee og en anden hos Google, havner de i to forskellige "postkasser".
Mvh. Kim

jav

Indlægaf jav » fre 25. aug 2017 11:35

Jamen det er jo det, der er problemet. Hvad er det i thunderbird-opsætningen der gør at alle mails i den ene "kasse" også ender i den anden? Mvh

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 25. aug 2017 11:46

Det kan være, vi snakker forbi hinanden. Mailene kan kun havne i hinandens postkasser, hvis du har opsat filtre til det, eller hvis du har opsat det sådan hos Google (Google kan hente og samle mailene i én postkasse).

Hvis der i stedet er tale om, at du får mailene ikke i hinandens postkasser men i den samme postkasse, er det noget helt andet, der er på spil. Og det er i så fald opsætningen i Thunderbird, der samler dem.

Så fortæl lige, om du får de samme mails til to forskellige Indbakke-mapper under to forskellige konti - eller om du får mailene til de to mailadresser i én enkelt Indbakke.
Mvh. Kim

jav

Indlægaf jav » lør 26. aug 2017 10:05

Mig bekendt er der ikke anvendt Thunderbird filtre i min opsætning. Jeg får til gengæld den samme mail i to forskellige postkasser, altså en tdc/yousee mail-adresse og en Google mail-adresse. Dvs. en mail adresseret til min tdc/youmail lander også i min Google mail og vice versa. Jeg har ikke selv opsat Google kontoen, så det er muligvis her, det sker. Mvh

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 26. aug 2017 10:17

Det nemmeste er måske at spørge vedkommende, der har opsat Google-kontoen, men ellers kan du logge ind på Googles webmail. Her skal du så klikke på tandhjulet og vælge Indstillinger på menuen.

Klik på Konti og import. Hvis der står noget i afsnittet "Send e-mail som", så er Gmail sandsynligvis sat op til at hente mails fra den anden konto.

Hvis ikke du kan løse problemet i Googles webmail, så kan du i stedet løse det ved hjælp af filtre i Thunderbird. Det kan vi vende tilbage til i så fald, men kort fortalt, så kan du få Thunderbird til at fjerne de forkerte mails. Det vil dog være som at gå over åen efter vand.
Mvh. Kim