Thunderbird & Lightning » Spam mail

Bjarni Stagge

Spam mail

Indlægaf Bjarni Stagge » ons 27. sep 2017 11:58

Jeg modtager i perioder op til over 100 spam mail om dagen.
Kan man gøre noget der forhindre at disse mail kommer ind i min postkasse. Jeg ønsker ikke at skifte mail adr.
Mvh. Bjarni

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/61.0.3163.100 Safari/537.36

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Spam mail

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 27. sep 2017 12:13

Hej Bjarni

Hvilken slags spam er det? Er det fx udenlandske spammere, der vil sælge potensmidler m.m. eller er det danske virksomheder, som du engang selv har været i kontakt med?

Har du slået spamfiltret i Thunderbird til?

Hvis det er udenlandske spammere, kan du ikke gøre så meget andet end at lade spamfiltret i Thunderbird prøve at fange dem (markér mailene som spam).

Hvis det er fra danske virksomheder, kan du bruge afmeldelinket nederst i mailen. Du kan samtidig også prøve at markere mailene som spam, så Thunderbirds spamfilter kan fange dem. Hvis du engang har deltaget i en konkurrence og i den forbindelse givet dem lov at sende dig mails, kan det være rigtigt svært at slippe for dem, fordi de bliver ved med at benytte forskellige afsendere, og du skal afmeldes dem alle.
Mvh. Kim

Bjarni Stagge

Indlægaf Bjarni Stagge » fre 29. sep 2017 09:01

Hej Kim
Tak for dit svar. Det er udenlandske Spam. Den anden dag slette jeg 240 stk der var kommet ind i løbet af kort tid.Jeg har i gennem længere tid mærkede dem som Spam, men lige lidt virker det.

Mvh. Bjarni

Bjarni Stagge

Indlægaf Bjarni Stagge » fre 29. sep 2017 09:01

Hej Kim
Tak for dit svar. Det er udenlandske Spam. Den anden dag slette jeg 240 stk der var kommet ind i løbet af kort tid.Jeg har i gennem længere tid mærkede dem som Spam, men lige lidt virker det.

Mvh. Bjarni

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 29. sep 2017 14:43

Hej Bjarni

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad det er for nogle mails, du modtager, for det er meget usædvanligt med så mange spammails. Kan du evt. kopiere et par stykker herind?

Hvor længe har det stået på?

Jeg er ikke ved computeren i nogle dage, så jeg ser ikke svar fra dig før engang i næste uge.
Mvh. Kim

Bjarni Stagge

Indlægaf Bjarni Stagge » fre 29. sep 2017 16:50

Hej Kim
Jeg kan ikke finde ud af at kopierer mail over i dette skrivefelt, men kan sende dem på en mail. Jeg tror nok, at jeg fik en kopi med som vedhæftet fil.

Jeg kan ikke huske i hvor langtid jeg har fået dem, måske et årstid. Det startede da jeg igennem nettet søgte familie i USA.

Det svinger lidt med mængden nogle dage er der mange andre ikke så mange, men der er altid en del.

MVH. Bjarni

jfm

Geografisk sted: Odense

Indlægaf jfm » lør 30. sep 2017 07:51

Hej Bjarni
Du kan starte med at tjekke, om det er muligt at sætte spamfilter på hos din udbyder, hvor du har mail-adressen. Det filter vil helt sikkert tage meget.

Under funktioner -> Kontoindstillinger kan du for din konto lave forskellige spam-indstillinger.
Til en start laver man en lidt mere "blød opsætning", da Thunderbird ligesom skal lære at de forskellige former for spammails.
Men når du får så mange som du gør, så burde TB ret hurtigt lave den rette "frasorteringsliste".

Det du kan overveje at gøre er at lave flg. opsætning:
Marker den berørte konto -> vælg Spam-indstillinger.
-Flueben i "Evalueringsfilter"
-Marker også at mailadresser i dit adressekartotek ikke betragtes som spam
-Du kan så overveje, at du under "Destination og opbevaring", sætter et flueben i "flyt nye Spam-meddelelser til " -> "Mappen SPAM på rette konto"

Bed evt. systemet om at slette spammails efter f.eks. 14 dage.
Men for at ovenstående kan blive en succes, så er det vigtigt, at du til en start jævnligt kigger din indbakke igennem, og får markeret de mails som er SPAM. Ligeledes er det MEGET vigtig, at du ovre i Spam-mappen kigger listen jævnligt igennem for at tjekke, om der er mails, som ikke bør markeres som spam-mails. Det skal du så markere som "ikke Spam", så de kan hoppe tilbage til din indbakke.

Metoden har virket fint hos mig, men det kræver meget opmærksomhed til en start.

Hilsen

Jørgen Madsen

Bjarni Stagge

Indlægaf Bjarni Stagge » lør 30. sep 2017 10:05

Hej Jørgen
Tak for dit svar. Jeg vil omgående prøve dit forslag.

Mvh. Bjarni

Bjarni Stagge

Indlægaf Bjarni Stagge » lør 30. sep 2017 10:20

Hej Jørgen
Jeg har nu været inde og se på opsætningen. Den var opsat som du beskrev, men det eneste der manglede var en markering i feltet, at Spam skal slettes efter 14 dage. Og så manglede der et flueben i "stol på serverevalueringer" Jeg ved ikke om der skal flueben i dette felt, men det har jeg nu sat.
Under sikkerhed var spam-mail ikke markeret som læst. Jeg ved ikke om der skal sættes et flueben i denne markering.

Mvh. Bjarni

jfm

Indlægaf jfm » lør 30. sep 2017 20:37

Hej Bjarni - så burde det virke. Under indstillinger - Sikkerhed kan du også sætte et flueben ved at spammails flyttes til spam-mappe.
Prøv at genstarte TB efter ændringer af indstillingerne.

Hilsen

Jørgen

Bjarni Stagge

Indlægaf Bjarni Stagge » søn 1. okt 2017 10:25

Hej Jørgen.
Jeg hr sat flueben i flyttes til spam-mmappe. Nu må jeg se havd fremtiden bringer. I dag kl. 11.25 er der kommet 20 spam i min spam-mappe.

Hilsen Bjarni

jfm

Indlægaf jfm » søn 1. okt 2017 14:25

Hej Bjarni
Så er der håb :)
Men husk at tjekke spam-mappen jævnligt for at tjekke, om alle nu også er Spam, eller må du lige markere dem som ikke spam. Tilsvarende er det vigtig, at du får markeret mails som spam, hvis de de er havnet i din indbakke.

Hilsen
Jørgen

Bjarni Stagge

Indlægaf Bjarni Stagge » søn 1. okt 2017 15:43

Tak for hjælpen, nu må vi se om det virker
Hilsen
Bjarni