Thunderbird & Lightning » Regler

Rehof

Regler

Indlægaf Rehof » tors 16. nov 2017 11:35

Jeg forsøger at lave en meddelsesfilter i Thunderbird, uden held.

Jeg har flere filtre der virker fint, men jeg vil gerne have, at når jeg modtager en mail med en vedhæftet fil, skal den flyttes til mappen "Filer" som jeg har lavet til formålet, men det virker bare ikke.
Kan en fortælle mig hvordan det skal gøres korrekt?

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/62.0.3202.94 Safari/537.36

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Regler

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 16. nov 2017 11:46

Hej Rehof

Der er ikke umiddelbart en filterfunktion til at fange vedhæftede filer. Der er en, du kan bruge i stedet, men den vil ikke virke 100 procent til formålet: Størrelse (KB).

Problemet er, at du kan have en mail med en masse tekst, der risikerer at blive fanget af filtret, hvis det overstiger det antal KB, du vælger. Omvendt kan mails med små billeder risikere at flyve under radaren.

Det er så med at finde det antal KB, hvor du risikerer færrest fejl.
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 16. nov 2017 11:50

Tilføjelse: Hvis det er nogle som du kender godt, som ofte sender dig billeder, kan du aftale med dem, at de i emnelinjen skriver "Billeder: [og så det almindelige emne]". Du kan så lave et filter til at fange mails, der starter med "Billeder" i emnelinjen. Evt. sammen med det tidligere nævnte filter til at fange mails, der ikke har "Billeder:" i emnelinjen.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 16. nov 2017 12:11

Har du prøvet med følgende:
'Vedhæftede filer' 'er' 'Har vedhæftede filer'.
'Flyt meddelelse til' 'Filer'.
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 16. nov 2017 12:21

Hm, den valgmulighed (vedhæftede filer) har jeg ikke i filtret i min Thunderbird 52.4.0 til Linux.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 16. nov 2017 13:00

Man kan åbenbart kun vælge 'Vedhæftede filer', hvis man har valgt 'Filtrer efter spam-klassificering' ud for 'Hentning af nye meddelelser:'.
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 16. nov 2017 13:07

Godt fundet! Jeg kunne heller ikke forstå, hvorfor der ikke var mulighed for at filtrere på vedhæftede filer.
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » tors 16. nov 2017 21:08

Jørgen Rasmussen skrev: Har du prøvet med følgende:
'Vedhæftede filer' 'er' 'Har vedhæftede filer'.
'Flyt meddelelse til' 'Filer'.

Jep er prøvet, den bliver bare liggende i "Indbakke"

Gæst

Indlægaf Gæst » tors 16. nov 2017 21:14

Kim Ludvigsen skrev: Tilføjelse: Hvis det er nogle som du kender godt, som ofte sender dig billeder, kan du aftale med dem, at de i emnelinjen skriver "Billeder: [og så det almindelige emne]". Du kan så lave et filter til at fange mails, der starter med "Billeder" i emnelinjen. Evt. sammen med det tidligere nævnte filter til at fange mails, der ikke har "Billeder:" i emnelinjen.

Det er desværre ikke billeder der er problemet. Jeg køber meget ofte vare online, og i dag sender de fakturaen/garantbevis direkte til din mail, og ofte som .pdf filer, og dem ville jeg gerne samle alle samme med det samme i den til lejligheden lavet mappe "Filer" så det er nemt at finde.
Det var intet problem i Windows Live 2012, at får lavet det, men da MS ikke mener at den skal leve mere, er jeg på jagt efter en der kan netop dette

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 16. nov 2017 21:36

Når du laver et filter, virker det ikke på meddelelser, du allerede har modtaget, med mindre du kører filteret manuelt.
Du kan køre dine filtre manuelt på en meddelelse eller på en mappe. Åbn menuen Funktioner (Alt+U) og vælg enten 'Kør filtre på mappe' eller 'Kør filtre på meddelelse'.
Hilsen Jørgen

Gæst

Indlægaf Gæst » tors 16. nov 2017 21:40

Jørgen Rasmussen skrev: Når du laver et filter, virker det ikke på meddelelser, du allerede har modtaget, med mindre du kører filteret manuelt.
Du kan køre dine filtre manuelt på en meddelelse eller på en mappe. Åbn menuen Funktioner (Alt+U) og vælg enten 'Kør filtre på mappe' eller 'Kør filtre på meddelelse'.

Hej Jørgen.
Jep det vidste jeg godt, men jeg ville gerne den gjorde det automatisk.

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 16. nov 2017 21:48

Hvis du har sat flueben ud for 'Hentning af nye meddelelser', fanger filteret meddelelserne, når du modtager dem.
Har du flere betingelser end 'Vedhæftede filer er Har vedhæftede filer'?
Hilsen Jørgen

Gæst

Indlægaf Gæst » tors 16. nov 2017 21:51

Jørgen Rasmussen skrev: Hvis du har sat flueben ud for 'Hentning af nye meddelelser', fanger filteret meddelelserne, når du modtager dem.
Har du flere betingelser end 'Vedhæftede filer er Har vedhæftede filer'?

Jeg har ingen betingelser, kun den at når jeg modtager en mail med vedhæftet filer, ligger Thunderbird den selv i mappen "Filer" som beskrevet, dette sker dog ikke, lige meget hvad jeg forsøger, den bliver liggende i Indbakke

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 16. nov 2017 22:14

Man kan have flere konti i Thunderbird. Når man opretter et filter knyttes det til en konto. Har du mere end én konto? Måske har du knyttet filteret til en anden konto end den, du tror. Se øverst i vinduet Meddelelsesfiltre, hvilken konto dit filter er knyttet til.

Jeg tror, at dit problem kan også skyldes, at du har installeret et tema. Hvis det er tilfældet, så prøv at deaktivere temaet, genstart Thunderbird, og se om det hjælper.
Hilsen Jørgen

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 17. nov 2017 12:47

Jørgen Rasmussen skrev: Man kan have flere konti i Thunderbird. Når man opretter et filter knyttes det til en konto. Har du mere end én konto? Måske har du knyttet filteret til en anden konto end den, du tror. Se øverst i vinduet Meddelelsesfiltre, hvilken konto dit filter er knyttet til.

Jeg tror, at dit problem kan også skyldes, at du har installeret et tema. Hvis det er tilfældet, så prøv at deaktivere temaet, genstart Thunderbird, og se om det hjælper.

Hej Jørgen. Jeg har ikke installeret nogen tema, og jeg har kun 1 konto i Thunderbird :-)

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 17. nov 2017 13:31

Hvis din mailkonto er en IMAP-konto, kan det måske være en begrænsning på udbyderens server, der er skyld i, at du ikke kan få det til at virke.

Måske kan du logge på webmail og oprette filtre der?
Hilsen Jørgen