Thunderbird & Lightning » Hvad sker der med mine mailkonti?

Knitter

Geografisk sted: Holstebro

Hvad sker der med mine mailkonti?

Indlægaf Knitter » fre 12. jan 2018 03:26

Jeg troede, jeg havde nogenlunde tjek på mailkonti, men dette fænomen kan jeg ikke greje.

Jeg bruger Mailwasher, hvor jeg sorterer mine mails ved at markere spam til sletning, vasker mails, og de mails, der er tilbage henter jeg ned til Thunderbird. Når jeg har hentet dem, så plejer de at forsvinde fra Mailwasher, men det har de ikke gjort siden d.27/12-17.

Så har jeg slettet dem på serveren via Mailwasher, men samtidig forsvandt de fra Thunderbird.
Jeg loggede ind på serveren for at prøve at få dem tilbage igen, men jeg fandt dem ikke.

Så prøvede jeg at restore dem fra Mailwasher papirkurv, og dér fandt jeg dem, men jeg blev nødt til at forwarde dem til min egen adresse for at få dem tilbage.
Hvad er det, der foregår?

Mon det har noget at gøre med Spamcops svar hver gang jeg har rapporteret spam de sidste par måneder:

Parsing header:
0: Received: from mx2.pub.mailpod3-cph3.one.com ([10.27.26.12]) by mailstorage41.cst.mailpod3-cph3.one.com (Dovecot) with LMTP id 3wiYKMSXV1oSjwEAuiY/Ew for <x>; Thu, 11 Jan 2018 17:04:55 +0000
Internal handoff or trivial forgery

1: Received: from ham.sacmail.com (unknown [221.193.214.166]) by mx2.pub.mailpod3-cph3.one.com (Halon) with ESMTP id 86ee579a-f6f1-11e7-a9d1-ec0d9a6ed98e; Thu, 11 Jan 2018 17:04:53 +0000 (UTC)
No unique hostname found for source: 221.193.214.166
Possible forgery. Supposed receiving system not associated with any of your mailhosts
Will not trust this Received line.
Mailhost configuration problem, identified internal IP as source
Mailhost:
Please correct this situation - register every email address where you receive spam
No source IP address found, cannot proceed.
Add/edit your mailhost configuration

Nothing to do.

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; Win64; x64; rv:57.0) Gecko/20100101 Firefox/57.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Hvad sker der med mine mailkonti?

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 12. jan 2018 05:35

Jeg tør ikke umiddelbart sige, hvad problemet er med spamcop - jeg tror ikke, det er relateret til problemet med de slettede mails.

Jeg er også på bar grund med hensyn til Mailwasher og hvorfor de behandlede mails ikke forsvinder fra programmet, her skal du nok have fat i supporten hos Mailwasher.

Til gengæld kan jeg fortælle, hvorfor mailene forsvinder fra Thunderbird, når du sletter dem fra serveren: Du bruger ganske givet mailprotokollen IMAP i Thunderbird, og det betyder, at mails der slettes på serveren også slettes i Thunderbird.

Men hvorfor egentlig benytte Mailwasher? Så vidt jeg kan se på deres hjemmeside kan programmet stort set blot det samme som Thunderbirds eget spamfilter.

Så vidt jeg kan se, er der kun to ting, som du kan med Mailwasher, som Thunderbird ikke kan. Du kan (vistnok) se, hvad der ligger af mails på serveren uden at downloade hele mailen. Det er en funktion, man normalt ikke har brug for, og jeg er ikke helt sikker på, om Mailwasher kan dette uden at "snyde". (Thunderbird kan gøre det, hvis man benytter POP3 i stedet for IMAP)

Mailwasher siger, at programmet kan slette spam, før det hentes ned på din computer. Dette vil være mindre effektivt til at frasortere spam, end hvis mailene hentes. Og den sparede trafik er kun noget, der vil have en praktisk betydning, hvis du får tusindvis af spammails hver dag.
Mvh. Kim

Knitter

Geografisk sted: Holstebro

Indlægaf Knitter » lør 13. jan 2018 00:18

Jeg har altid brugt IMAP, men det har aldrig fungeret sådan før, og jeg har ikke lavet noget om i indstillingerne. Jeg gætter på, det er en opdatering, der har ændret på det.

Men hvorfor egentlig benytte Mailwasher?

Jeg har benyttet Mailwasher næsten lige siden den kom frem, og har bekæmpet spam aktivt lige så længe. Startede med BlueFrog (Blue Security) Dernæst Castlecops, som var virkelig effektiv, senere KillSpammers InboxRevenge.
Da jeg startede fik jeg nogle hundrede spammails om dagen. Nu får jeg et par stykker om ugen. Jeg er sikkert blevet renset fra deres adresselister.

I Mailwasher kan jeg opsætte vennelister, blacklister, filtre, hvor jeg kan fortælle programmet, hvilke ord, der skal betragtes som spam.
Det er nemt at se kildekoden til en mail og kopiere den til Spamcop, og det er nemt at sortere mails, så jeg kan slette uønskede mails før de kommer ned på min computer.
En del af prog. er FirstAlert, som, når jeg markerer noget som spam, så bliver det automatisk markeret hos alle andre, der også modtager det samme i deres indbakke.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør 13. jan 2018 00:49

OK, du må så prøve at forhøre dig hos Mailwasher, om de har lavet om på noget.

Med hensyn til antallet af spammails, så tror jeg, der generelt er færre af den slags i vore dage. Det er i hvert fald yderst sjældent, jeg modtager spam til adresser, jeg har offentliggjort på nettet.
Mvh. Kim