Thunderbird & Lightning » Flytte webmail med IMAP

Tauno

Flytte webmail med IMAP

Indlægaf Tauno » fre 16. mar 2018 18:08

Mit behov er at flytte mail fra et webhotel til et andet.

Det går fint nok med at bruge Thunderbird/IMAP på hvert domæne. Men hvordan får jeg et mail domæne til at bruge det andet ? Jeg har prøvet at rette i "indstillinger" - uden held.

Det handler om at jeg bruger et domæne - med plads problemer. Men har flere andre domæner, hvor der er plads nok.

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:59.0) Gecko/20100101 Firefox/59.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Flytte webmail med IMAP

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 16. mar 2018 18:15

Hej Tauno

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår din opsætning korrekt. Har du flere forskellige mailkonti hos forskellige udbydere?

Har du i så fald opsat de forskellige mailkonti i Thunderbird?

Hvis ovenstående er tilfældet, så skal du blot flytte mailene fra den ene mappe i Thunderbird til en anden mappe, altså fx fra Indbakke på konto X til Indbakke på konto Y. Mailene vil så automatisk blive flyttet fra IMAP-kontoen X til IMAP-kontoen Y.

Hvis din opsætning/problemet er et andet, så prøv at forklare mere detaljeret om din opsætning, og hvad du gerne vil.
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 16. mar 2018 18:27

Tak, du har vist forstået det helt korrekt.

Jeg har oprette to mail konti i thunderbird. Men hvordan flytter jeg f.eks en indbakke fra den ene til den anden ?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 16. mar 2018 18:31

Du kan ikke flytte selve indbakken, men du kan flytte alle mailene i indbakken. Åbn indbakken, marker alle mailene med tastaturgenvejen Ctrl+A, og flyt så mailene med musen til den anden indbakke.
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 16. mar 2018 18:36

hhmmm, der er ikke rigtig nogen respons (ca 15.000 mails). Kan jeg se om den i gang ?

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 16. mar 2018 18:40

Der sker ikke noget. Ctrl A C V ...

Og jeg har webmail åbne, så jeg kan se om der sker noget.

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 16. mar 2018 18:44

Måske... jeg er helt ny i Thunderbird.

Selv om den ser den rigtige server i begge domæner, så har den samme server i indstillinger. Kan det være problemet ? - Jeg kan ikke rette serveren i domænet, hvor den er forkert. Fif ?

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 16. mar 2018 18:45

Uh, det er godt nok også mange mails at have i indbakken. Den er slet ikke beregnet til så mange mails - det gør Thunderbird sløv.

Hvis du har flyttet mailene, skal du nok bare vente. Det tager sin tid at overføre så mange mails til den nye server - og at fjerne dem fra den gamle server.

Du kan muligvis se en tekst i statuslinjen, der fortæller, hvad der sker. Ellers kan du vist følge processen via menuen Funktioner => Aktivitet.

Efter flytningen bør du overveje at gemme mailene i andre mapper end indbakken, du kan fx arkivere dem. Indbakken er beregnet til mails, som du ikke har læst eller som du ikke er færdig med. Færdige mails bør flyttes til andre mapper.
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 16. mar 2018 18:47

Du skal ikke bruge Ctrl C eller V - kun Ctrl+A til at markere mailene, hvorefter du skal flytte dem med musen. Men når du har så mange mails, kan du jo i første omgang prøve at flytte et par stykker, én ad gangen med musen, så du bedre kan se, hvad der sker.

Jeg forstår ikke, hvad du mener med samme server i begge domæner, kan du forklare nærmere?
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 16. mar 2018 18:55

Samme server:
Når man ikke ved noget, så prøver man :-)
Jeg prøvede først at flytte mail ved at hente dem ind i Thunderbird og så rette server til der hvor jeg ville have dem hen. Så lige nu siger egenskaber at de har samme server. Men viser de rigtige domæner.. ??

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 16. mar 2018 18:58

Prøvede med et par mails. Det virker. Men der er godt nok lang vej med 15.000 :-(

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 16. mar 2018 18:59

Du får ikke flyttet mailene ved at rette på servernavnet eller kontoindstillingerne.

Du skal oprette de to konti som to selvstændige konti i Thunderbird, altså så du kan se begge konti.

Når du kan se begge konti i mappeoversigten til venstre i Thunderbird, kan du flytte mailene, som jeg tidligere skrev. Prøv først med et par stykker, så du kan tjekke, at det virker, før du flytter dem alle.
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 16. mar 2018 19:01

Du kan som sagt markere alle mails i en mappe med tastaturgenvejen Ctrl+A, hvorefter du kan flytte dem på én gang. Men det vil tage tid med så mange mails, så du kan roligt brygge dig en kop kaffe, mens Thunderbird arbejder.
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 16. mar 2018 19:05

Det bliver prøvet. Mange tak for hjælpen. Synes jeg genkender dit navn - håber vi mødes en dag :-)

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 16. mar 2018 19:09

Succes tror jeg - den er allerede over 800 mails

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 16. mar 2018 19:13

Når du har fået dem flyttet, så overvej som sagt at placere mailene i forskellige mapper i stedet for at have dem alle i indbakken - det vil gøre Thunderbird meget hurtigere. Mapperne skal ikke ligge som undermapper til indbakken, men sideordnet med indbakken under selve kontoen.
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 16. mar 2018 19:15

Ikke for at være irriterende. Men hvorfor virker Ctrl C - Ctrl v ikke ?

Har netop rundet 3.000 mails

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 16. mar 2018 19:18

Ctrl+C og Ctrl+V er til at kopiere indholdet i mailen og ikke selve mailen. Så hvis du markerer en mail i oversigten og trykker på Ctrl+C, er der intet der kopieres, fordi du ikke har markeret noget i selve mailen.
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 16. mar 2018 19:20

Mapper....

Jeg har aldrig haft tid til at tænke. Så det er ad hoc.

Jeg har et lille en mands firma og intet kan systematiseres. Tro mig - det er tænkt - tro mig: Kæmpe problem

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 16. mar 2018 19:30

Jamen, med et firma er det da endnu vigtigere at få ryddet op, og det er også nemmere at placere mailene i forskellige mapper. Du kan fx have mapper som Ordrer, Færdige, Fakturaer, Fakturaer til mig. Du kan også have mapper til forskellige serviceydelser eller varer, eller hvad du nu tilbyder. Og du kan have mapper til forskellige kunder eller kundetyper, fx en mappe til kommunale kunder, hvis du har sådan nogle.

Og du kan selvfølgelig også have mapper til personlige eller familiemæssige mails.

Reelt set kan du få endnu mere styr på det hele ved at bruge mærkater og virtuelle mapper. Det lyder måske vildt, når du slet ikke er vant til at organisere dine mails, men prøv at læse afsnittet Mærkater i denne artikel:
https://kimludvigsen.dk/programmer-inte ... #maerkater
Mvh. Kim

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 16. mar 2018 19:56

Nu er jeg nået 13.ooo

Men hvor ville jeg gerne have dig til at gennemfører "organisering" . Min kone har arbejdet med samme tanker. Og jeg har bare en overlevelses strategi - håber den virker.

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 16. mar 2018 19:59

Og så dødede den :-(

Totalt - håber jeg når at sende før win10 dør

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 16. mar 2018 20:03

Et script på denne side er muligvis optaget eller svarer ikke længere. osv Og i vanlig stil... så kan det ikke copy/pastes.

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 16. mar 2018 20:11

Noget har virket. Så er der bare 3.000 mail jeg ikke har styr på.
.. jeg bruger en mobil forbindelse.