Thunderbird & Lightning » "optimere alle lokale og offline mapper"

isa

"optimere alle lokale og offline mapper"

Indlægaf isa » man 16. apr 2018 07:22

Hvad indebærer det, hvis man klikker "ja", når denne besked dukker op:

"Ønsker du at optimere alle lokale og offline mapper for at spare diskplads? dette vil spare cirka 24,3 MB."

Hvad sletter Thunderbird? Eller bliver der bare flyttet rundt på noget?

vh
Isa

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/58.0.3029.110 Safari/537.36 Edge/16.16299

ojunker

Geografisk sted: Aarhus

Re: "optimere alle lokale og offline mapper"

Indlægaf ojunker » man 16. apr 2018 09:04

Hej Isa

Så vidt jeg kan se, så stillede du nøjagtigt samme spørgsmål den 11. april.

Dér fik du svar på spørgsmålet.
Mvh. Ole

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 16. apr 2018 09:06

Hej Isa

Kort sagt: Du mister ikke noget, Thunderbird rydder bare op, hvilket vil gøre programmet lidt hurtigere.

Den lange forklaring:
Når Thunderbird optimerer mapper, slettes gamle mails, som du selv for længst har slettet. Når du sletter en mail, slettes den reelt ikke, den markeres til senere sletning og gøres usynlig. Det er først, når du optimerer mapperne, at den slettes.

Når man benytter denne fremgangsmåde i stedet for at slette mailen helt med det samme, så er det fordi, sletning vil betyde, at Thunderbird ikke kan bruges, mens der slettes (eller når mail flyttes fra én mappe til en anden). Det kan tage fra et mikrosekund til et par sekunder, alt efter mailmappens størrelse.

Så i stedet for at du får et program, som ikke reagerer, hver gang du sletter eller flytter en mail, så slettes de på én gang, når mapperne optimeres. En optimering af mapperne vil gøre Thunderbird hurtigere, fordi der skal behandles færre data, og så sparer du også lidt diskplads.
Mvh. Kim

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 16. apr 2018 09:10

Ole, måske Isa ikke har kunnet finde sit spørgsmål.

Nå, jeg havde glemt det, og da jeg havde skrevet hele smøren i ovenstående svar, kunne jeg jo ligeså godt sende den.

Isa (og andre gæster): Hvis man melder sig ind i forummet, får man en mail, når der er blevet svaret, og man kan meget nemmere finde sit spørgsmål og svaret. Og så slipper vi andre for dobbelt arbejde.
Mvh. Kim

isa

Indlægaf isa » tirs 17. apr 2018 08:22

Hej Kim

Tak for svar.
Og ja, jeg kunne ikke finde mit tidligere opslag selv om jeg ledte længe efter det :-(. Så jeg tænkte, at det måske var blevet slettet.
Beklager at have spurgt 2 gange.
Nej, jeg får ingen mail, når et spørgsmål er besvaret. Jeg skal selv ind og lede efter mit opslag, når jeg tror, at det kunne være besvaret ;-).

vh
Isa

isa

Indlægaf isa » tirs 17. apr 2018 08:23

nå ja - fordi jeg er gæst og ikke medlem ;-)