Thunderbird & Lightning » for mange spam

perfa

for mange spam

Indlægaf perfa » tors 19. apr 2018 10:27

Spamfunktionen virker stort set tilfredsstillende, men jeg forstår ikke hvorfor filtret insisterer på at anbringe daglige nyhedsmails fra Berlingske og også andre kendte afsendere i spam-mappen, selvom jeg ustandselig markerer dem som ikke-spam.

Kan man gøre noget for at forhindre det?

mvh per

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/65.0.3325.181 Safari/537.36
per f andersen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: for mange spam

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 19. apr 2018 10:36

Hej Per

Føj afsenderen til din adressebog i Thunderbird.
Åbn vinduet Kontoindstillinger. Find den pågældende mailkonto til venstre i vinduet. Klik på underpunktet Spam-indstillinger. Til venstre i vinduet, skal du sætte flueben ud for den adressebog, du har føjet adressen til.
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 19. apr 2018 11:13

Hej Per

Med Jørgens løsning undgår du, at de bliver markeret som spam. Her en forklaring på, hvorfor det er nødvendigt med den løsning:

Spamfiltret benytter forskellige kriterier for at prøve at finde ud af, om en mail er spam. Og her har det en del at sige, hvordan mailen er sendt. Spam sendes typisk i store portioner ad gangen med specielle programmer, og det samme gælder for nyhedsbreve af forskellige slags, hvorfor de har en større risiko for at havne i et spamfilter.

Filtret kigger også på indholdet i mailene, og jeg kan forestille mig, at det bl.a. ser på, om der er mange links, og hvordan linkene er udformet. Og sikkert også, om der er benyttet sporings-bugs i mailen. Hvis nyhedsbrevene har for meget tilfælles med spammails, vil de blive markeret som spam.

Markeringen som ikke-spam skulle så trække den anden vej, men det har åbenbart ikke været nok til at tippe vægten.
Mvh. Kim

perfa

Indlægaf perfa » tors 19. apr 2018 11:15

Tak for oplysninger og tip
per f andersen

perfa

Indlægaf perfa » søn 22. apr 2018 18:51

Endnu en mærkværdig spam.
Nedenstående blev modtaget oprindelig 14.4. Fra en gmail-konto til ca 10 modtagere, herunder mig. Ikke som spam.
Afsenderen står min adressebog. Ingen links, intet.
Tilsvarende mailkommunikation med de samme involverede både som afsendere og modtagere har funder sted ca. 15 gange om året i 10 år.

Kære venner

Lørdag d. 21.4 skal vi besøge Carlsberg og se den nye bydel "Carlsbergbyen".
Peter og jeg foreslår at vi mødes klokken 13 i stedet for klokken 14, fordi vi så også får en mulighed for at køre en lille tur i hestevogn, hvis vi skulle få lyst til det.
Billetten koster 100 kr., når vi selv går rundt uden guide. .
Jeg foreslår, at vi slutter af hjemme hos mig og spiser aftensmad. Vi kan evt. købe nogen pizzaer eller andet på vej hjem til mig.

Skriv tilbage og fortæl os om I kommer.

Jeg modtager den som normalt og svarer, og der kommer flere svar fra andre fra 14.4 til 21.4

Så idag 22.4 finder jeg den første mail i tråden (den ovenfor) i spammappen!
Og den findes så ikke længere i min indbakke kun svarene på denne mail.

Dette er voldtægt!!! ;-)
Jeg finder det meget betænkeligt, at den slags mails uden for mig at se nogen som helst spamkarakter og udføer 100vis af gange pludselig bliver til spam.
Hvad kan man stole på??

mvh per
per f andersen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 22. apr 2018 22:44

Hej Per

Jeg kan se, at du har en Gmail-konto. Jeg tror, det er Gmail, der markerer mailen som spam og altså ikke Thunderbird.

Jeg er nogle gange ude for noget lignende med mails fra min mor, hvor Gmail markerer mailene som spam. Der er en forklaring fra Gmail, men jeg kan ikke lige huske, om den kun vises, hvis jeg bruger webmail i stedet for Thunderbird. Forklaringen er noget med, at der ikke stoles på afsenderadressen.
Mvh. Kim

perfa

Indlægaf perfa » søn 22. apr 2018 23:01

Din hypotese er ikke korrekt, idet jeg i omtalte sammenhæng bruger TB.
Jeg har rigtignok også en gmailkonto, hvor alle mine mails bliver backed up. Og her figurerer omtalte mail fuldstændig normal.
per f andersen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn 22. apr 2018 23:16

OK, så ved jeg desværre ikke, hvad der går galt.
Mvh. Kim