Thunderbird & Lightning » Thunderbird problem

Petit

Thunderbird problem

Indlægaf Petit » ons 9. maj 2018 08:55

Hej

Min Thunderbird opfører sig meget uheldigt.
Den kom med en fejlmeddelelse, at den havde bemærket en fejl, om jeg ville ville give besked tilbage til Mozilla. Ja/Nej. Jeg svarede Ja.
Derefter blev jeg spurgt om min kalender, om jeg ville beholde kalender og jeg svarede Ja igen. Derefter åbnede Thunderbird som en ny og helt blank Thunderbird UDEN indhold. Alt manglede. Mine mailkonti. Mit kalenderindhold.

Hvordan får jeg det hele genetableret ?
Kan jeg lave en systemgendannelse af min Windows ?

hlsen Peter

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:59.0) Gecko/20100101 Firefox/59.0

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Thunderbird problem

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 9. maj 2018 23:43

Hej Peter

Det lyder som om Thunderbird ikke kan finde den gamle Thunderbird-profil.
Tryk på Windows-tasten + R. Skriv %appdata%\Thunderbird\Profiles\ i tekstfeltet i vinduet Kør, og tryk på Enter-tasten. Det åbner en mappe. Fortæl os, hvad der er i den mappe.
Hilsen Jørgen

Petit

Indlægaf Petit » tors 10. maj 2018 03:44

Hej Jørgen

Mappen hedder: C:\Users\Peter\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\hnxfzl1n.default og der er 61 filer hvoraf 9 er mapper bl.a. Calender og Mail.

hilsen Peter

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 10. maj 2018 05:35

Hej Peter

Er der kun mappen hnxfzl1n.default i den åbnede mappe?
Mvh. Kim

Petit

Indlægaf Petit » tors 10. maj 2018 12:42

Hej Kim.

Jeg fulgte Jørgens beskrielse:
Skriv %appdata%\Thunderbird\Profiles\ i tekstfeltet i vinduet Kør, og tryk på Enter-tasten.

C:\Users\Peter\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles
Her ses kun den gule mappe som hedder: hnxfzl1n.default
I denne mappe er der 61 filer hvoraf 9 er mapper med bl.a. Calender og Mail.

hilsen Peter

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 10. maj 2018 13:51

Prøv at åbne mappen hnxfzl1n.default, og se, om der er en fil med navnet prefs-1.js eller prefs.bak.

Jeg har ikke megen erfaring med systemgendannelse, så jeg ved ikke, om det kan løse dit problem.
Hilsen Jørgen

Petit

Indlægaf Petit » tors 10. maj 2018 14:46

Hej Jørgen.

I mappen kan jeg finde en fil som hedder Prefs (JavaScript-fil)

Er der så kun tilbage at bygge den op igen på "den hårde måde" ?

Har du en idé om hvordan at min Thunderbird blev ustabil og lige pludselig ikke længere havde mine mail-konti samt kalender ?

hilsen Peter

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors 10. maj 2018 15:42

Hej Peter

Lige for at få det vigtigste på plads: Benyttede du IMAP til mails og fjernkalendere? I så fald har du kun besværet med opsætningen, og du skulle gerne få alle mails og kalendere tilbage efter opsætningen.

Det er straks værre, hvis mails og kalendere kun har været gemt lokalt, for det ser umiddelbart ud som om, det hele er blevet slettet. Dette burde aldrig kunne ske, medmindre du har eksterne programmer, der har slettet profilen, eller du har slettet den manuelt. Jeg har aldrig hørt om, at Mozillas programmer kan slette en profil, undtagen hvis man selv beder om det i forbindelse med en afinstallation.

Jørgens og mine spørgsmål har haft til formål at prøve at se, om du stadig skulle have den gamle profil liggende eller rester fra den, og det virker ikke umiddelbart til at være tilfældet. Du kan dog lige prøve at grave lidt dybere:

Åbn profilmappen hnxfzl1n.default.
Åbn mapperne Mail og ImapMail for at se, om der ligger noget i dem. Mappen Mail bruges til POP3-konti, mens ImapMail bruges til IMAP-konti. Der vil normalt være undermapper med navnet på de opsatte konti, fx imap.googlemail.com for en Google-konto.
Hvis du har sådanne mapper, så skulle de gerne indeholde undermapper med dine mails, og næste skridt er så at få dem gendannet. Har du ikke mapper i Mail og i ImapMail, så betyder det nok, at alt er væk.
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors 10. maj 2018 16:01

Du kan tjekke, om profilen indeholder mails, som Kim skrev, eller du kan starte Thunderbird, og se, om der er adresser i adressebogen. Hvis der ikke er adresser i adressebogen, er Thunderbird-profilen blevet slettet. Thunderbird har så lavet en ny profil, da du startede programmet efter nedbruddet. Hvis der er adresser i adressebogen, er filen prefs.js enten blevet slettet eller beskadiget.
Hilsen Jørgen

Gæst

Indlægaf Gæst » fre 11. maj 2018 12:34

Hej Jørgen og Kim.

Jeg slettede den "gamle" Thunderbird og starte med en ny "frisk" Thunderbird.

Jeg "byggede" det hele op fra bunden igen. Heldigvis er alle mine mailkonto IMAP.

Jeg har lige et problem m.h.t. at på min Google kalender koblet på Thunderbird.
Jeg kunne se at "Lightning" er med i den nye Thunderbird. Sidst jeg "rodede" med Thunderbird ligger nogle år tibage og jeg kan ikke huske hvordan koblede kalenderen på dengang.

Jeg kan se på den anden PC jeg har, der er tilføjelsen "Leverandørmodul for Google kalender" sammen med "Lightning". Så den har jeg også tilføjet denne gang. Jeg har søgt på "nettet", men har ikke kunne finde noget.

Et sidste problem (i denne omgang). Jeg kan nu ikke logge ind med mit brugernavn og password.
Hvis jeg beder om at få mulig for at få et link tilsendt for at nulstille mit password, får jeg den fejlmeddelelse at min emailadresse ikke findes i systemet.
Hvis jeg så vil tilmelde mig på ny, med det brugernavn og password som jeg plejer at bruge, får jeg den besked at begge navne findes i forvejen og jeg skal tilmelde nogle andre navne :-)

Kan jeg også få hjælp til det ?

hilsen Peter

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 11. maj 2018 12:51

"Leverandørmodul for Google kalender" eller "Provider for Google Calendar" som den hedder på engelsk. https://addons.mozilla.org/da/thunderbi ... -calendar/

Jeg tro Kim kan hjælpe dig med dit problem med adgangskoden.
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre 11. maj 2018 13:08

Hej Peter

Med hensyn til koden til kontoen:
Hvilken mailudbyder har du?
Har du andre enhender (fx en mobiltelefon), hvor du godt kan logge ind?
Mvh. Kim

Petit

Indlægaf Petit » fre 11. maj 2018 19:26

Hej Jørgen og Kim.

Nu er Provider for Google Calendar installeret og kalenderen koblet på. Tak.

Jeg loggede ind med min mobiltelefon og har nu fået en mail med et link til at nulstille password. Tak !!!

hilsen Peter