Thunderbird & Lightning » Thunderbird - Sikker Mail

c.westh

Thunderbird - Sikker Mail

Indlægaf c.westh » man 25. jun 2018 13:29

Hej
Sidder og kæmper med Thunderbird. Har installeret mine certifikater for hhv. kryptering og signering. Men når jeg skal sende en sikker, krypteret mail, siger den:
"Afsendelse af meddelelsen mislykkedes.
Du bad om at få krypteret denne meddelelse, men programmet kunne ikke finde et krypteringscerttifikat for modtagerens e-mail.

Jeg har gemt det offentlige, valide certifikat fra "offentlig certifikatdatabase" og lagt vcard ind i Adressebogen. Men lige lidt hjalp det.

Nogle bud?

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:60.0) Gecko/20100101 Firefox/60.0

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Thunderbird - Sikker Mail

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 25. jun 2018 15:30

Du skal ikke installere modtagerens vCard. Du skal installere modtagerens certifikat.
Åbn Thunderbirds indstillinger. Klik på 'Avanceret', og klik så på 'Certifikater'. Klik på 'Håndter certifikater'. Klik på 'Personer'. Klik på 'Importer'. Klik på 'OK'-knapperne, så diverse indstillinger gemmes.

Hvis du får fejlmeddelelsen "Dette certifikat kan ikke bekræftes og vil ikke blive importeret. Certifikatudstederen kan være ukendt eller utroværdig, certifikatet kan være udløbet eller trukket tilbage eller certifikatet kan være ikke-godkendt", når du prøver at importere certifikatet, så kan det skyldes, at personens certifikat er underskrevet af en certifikat-autoritet, som Thunderbird ikke automatisk har tillid til. Når du har tilføjet sikkerhedsmodulet fra NemID, skulle du kunne se NemIDs certifikater under Autoriteter i vinduet Certifikatadministration. Hos mig hedder de TRUST2408. Klik på dem en ad gangen, og klik så på knappen 'Rediger tillid' Sæt flueben ud for de to øverste indstillinger. Klik på OK til indstillingsvinduerne er lukket og indstillingerne gemt.
Genstart Thunderbird og se, om du kan importere certifikatet.

En anden måde at få et certifikat ind i Thunderbirds certifikatlager er, at modtage en digitalt underskrevet mail fra vedkommende.
Hilsen Jørgen

c.westh

Re: Thunderbird - Sikker Mail

Indlægaf c.westh » man 25. jun 2018 19:01

Tusind tak! Fik det endelig til at virke ud fra dit svar.
Mvh Camilla