Thunderbird & Lightning » Thunderbird - Sikker Mail

c.westh

Thunderbird - Sikker Mail

Indlægaf c.westh » man 25. jun 2018 13:29

Hej
Sidder og kæmper med Thunderbird. Har installeret mine certifikater for hhv. kryptering og signering. Men når jeg skal sende en sikker, krypteret mail, siger den:
"Afsendelse af meddelelsen mislykkedes.
Du bad om at få krypteret denne meddelelse, men programmet kunne ikke finde et krypteringscerttifikat for modtagerens e-mail.

Jeg har gemt det offentlige, valide certifikat fra "offentlig certifikatdatabase" og lagt vcard ind i Adressebogen. Men lige lidt hjalp det.

Nogle bud?

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:60.0) Gecko/20100101 Firefox/60.0

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: Thunderbird - Sikker Mail

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 25. jun 2018 15:30

Du skal ikke installere modtagerens vCard. Du skal installere modtagerens certifikat.
Åbn Thunderbirds indstillinger. Klik på 'Avanceret', og klik så på 'Certifikater'. Klik på 'Håndter certifikater'. Klik på 'Personer'. Klik på 'Importer'. Klik på 'OK'-knapperne, så diverse indstillinger gemmes.

Hvis du får fejlmeddelelsen "Dette certifikat kan ikke bekræftes og vil ikke blive importeret. Certifikatudstederen kan være ukendt eller utroværdig, certifikatet kan være udløbet eller trukket tilbage eller certifikatet kan være ikke-godkendt", når du prøver at importere certifikatet, så kan det skyldes, at personens certifikat er underskrevet af en certifikat-autoritet, som Thunderbird ikke automatisk har tillid til. Når du har tilføjet sikkerhedsmodulet fra NemID, skulle du kunne se NemIDs certifikater under Autoriteter i vinduet Certifikatadministration. Hos mig hedder de TRUST2408. Klik på dem en ad gangen, og klik så på knappen 'Rediger tillid' Sæt flueben ud for de to øverste indstillinger. Klik på OK til indstillingsvinduerne er lukket og indstillingerne gemt.
Genstart Thunderbird og se, om du kan importere certifikatet.

En anden måde at få et certifikat ind i Thunderbirds certifikatlager er, at modtage en digitalt underskrevet mail fra vedkommende.
Hilsen Jørgen

c.westh

Indlægaf c.westh » man 25. jun 2018 19:01

Tusind tak! Fik det endelig til at virke ud fra dit svar.
Mvh Camilla

Henrik Bundgaard

Indlægaf Henrik Bundgaard » fre 24. aug 2018 13:47

Hej,
Jeg sidder også med et problem med sikker mail. Jeg havde samme fejl som ovenstående, som jeg fik løst med denne vejledning. Men det gav et nyt problem. Jeg kan godt sende, men modtageren kan ikke åbne. Det samme gælder den anden vej. Men det firma jeg sender til, kan godt sende til hinanden uden problemer.
Når jeg kigger på de forskellige certifikater, kan jeg se at de har et der hedder: TRUST2408 OCES CA III og jeg har selv et TRUST2408 OCES CA II. Kan det være derfor at man ikke kan åbne dem?
På forhånd tak
Mvh
Henrik
Mvh
Henrik

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre 24. aug 2018 16:08

Hej Henrik

Måske er certifikatlageret i Thunderbird beskadiget.
Du kan slette certifikatlageret. Thunderbird vil oprette et nyt delvist tomt lager, når du starter programmet.
Efterfølgende skal du ændre tilliden til TRUST2408 igen samt importere certifikaterne til de modtagere, du vil sende krypterede meddelelser til.

Klik på på menuknappen i Thunderbird, peg på 'Hjælp', og klik så på 'Teknisk information'.
Klik på knappen 'Åbn mappe' i afsnittet Programinfo. Afslut Thunderbird. Slet filerne cert8.db og cert9.db (hvis den findes). Start Thunderbird.
Hilsen Jørgen

Henrik Bundgaard

Indlægaf Henrik Bundgaard » fre 24. aug 2018 22:00

Hej Jørgen,
Tak for dit svar, det vil jeg prøve
Mvh
Henrik
Mvh
Henrik

Henrik Bundgaard

Indlægaf Henrik Bundgaard » man 27. aug 2018 14:12

Hej Jørgen,
Det hjalp desværre ikke. Nu har jeg prøvet at sende og modtage fra en helt anden sikker mail, og der kan jeg heller ikke åbne og læse mailen. Thunderbird skriver at "Afsenderen har krypteret denne meddelelse med en digital signatur, men Thunderbird kan ikke finde signaturen".
Det er lidt underligt. Jeg har hentet certifikatet, og lagt det ind under personer. Jeg har oprettet mailen i kontaktpersoner osv.
Mvh
Henrik Thomsen
Mvh
Henrik

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 27. aug 2018 14:47

Fejlmeddelelsen "Afsenderen har krypteret denne meddelelse med en digital signatur, men Thunderbird kan ikke finde signaturen", betyder, at Thunderbird ikke kan finde din signatur.

Læs denne tråd: viewtopic.php?f=2&t=12783
Hilsen Jørgen