Thunderbird & Lightning » sikker mail

Viller

sikker mail

Indlægaf Viller » tirs 26. jun 2018 10:50

Hej
Hvordan kan det være at mit certifikat til sikker mail forsvinder når jeg logger ud - og skal hentes igen før jeg kan sende sikker mail?

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/66.0.3359.170 Safari/537.36 OPR/53.0.2907.99

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Re: sikker mail

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs 26. jun 2018 17:24

Hej Viller

Hvis du får følgende fejlmeddelelse, når du prøver at sende en meddelelse "Afsendelse af meddelelsen mislykkedes.
Kunne ikke signere meddelelsen. Kontroller om certifikaterne for denne mailkonto er gyldige og troværdige. Certifikaterne kan findes i indstillingerne for mail- og nyhedskonti.
", selvom du har haft det til at fungere, er det et kendt problem.
Jeg ved ikke, om det er en fejl i Thunderbird eller om problemet skyldes Nets' måde at håndtere danskernes digitale signaturer på.

Du kan "løse" problemet på følgende måde. Når du skal dekryptere eller underskrive en meddelelse digitalt, skal du åbne vinduet Kontoindstillinger i Thunderbird. Find den pågældende mailkonto til venstre i vinduet. Klik på underpunktet 'Sikkerhed'. Klik på de to knapper 'Ryd' til højre i vinduet. Klik så på knappen 'Vælg…' ud for Digital signatur. Klik på knappen 'Ja' for at bruge samme certifikat til at dekryptere meddelelser. Klik på knappen 'OK' for at lukke vinduet Kontoindstillinger.
Du skulle nu være i stand til at dekryptere og signere meddelelser digitalt. Desværre muligvis nødvendigt at foretage ovenstående, hver gang du har startet Thunderbird, hvis du skal bruge certifikatet.
Hilsen Jørgen

Viller

Re: sikker mail

Indlægaf Viller » tors 28. jun 2018 09:36

OK - tak for det.