Thunderbird & Lightning » Thunderbird profil cache2?

mohafo

Thunderbird profil cache2?

Indlægaf mohafo » man 30. jul 2018 10:51

Jeg har søgt, men ikke fundet noget, så nu spørger jeg alle I kloge:
Hvad indeholder entries i cache2 i Thunderbird profilen (filer uden filtype, navn: tilfældige tal & bogstaver)?

Hvilken gavn gør de (ud over at fylde flere 100 MB!)? Jeg ved godt, at de kan slettes, hvilket jeg nu igen har gjort (> 6000 stk,), men hvorfor dannes de?

Indholdet kan vises og ligner kildekode tekst eller lign., men gør de nogen gavn eller skal man bare slette dem med jævne mellemrum? Jeg mærker ingen forskel efter sletning, men det kan jo være fordi, jeg ikke brugen bestemte funktioner?

Vil bare gerne blive klogere på det fine program, også for at kunne hjælpe andre, jeg har indført i Thunderbird.

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; Win64; x64; rv:61.0) Gecko/20100101 Firefox/61.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Thunderbird profil cache2?

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 30. jul 2018 11:05

Cache-filer oprettes for at gøre det hurtigere at bruge et program - det gælder Thunderbird, Firefox og mange andre programmer. Det er typisk de seneste sete mails, sider eller filer, der gemmes i cachen, så de hurtigt kan indlæses igen.

Normalt sletter programmerne selv indholdet i cachen, ved at det erstattes af nyt indhold, efterhånden som du ser andre mails/sider/filer.

I Thunderbird kan du angive, hvor meget der skal gemmes i cachen:
Indstillinger => Avanceret => Netværk & diskplads
Der er ikke nogen grund til at rydde cachen manuelt - medmindre du keder dig her i sommervarmen :-)
Mvh. Kim

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man 30. jul 2018 11:12

Mappen cache2 ligger ikke i profilmappen.
Der er forskel på "C:\Users\[brugernavn]\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles" og "C:\Users\[brugernavn]\AppData\Local\Mozilla\Firefox\Profiles".
Hilsen Jørgen

mohafo

Indlægaf mohafo » man 30. jul 2018 11:14

Tak, Kim!

Har reduceret lagerpladsen nu , men cachen fyldte en god del mere end den værdi, den stod på. Nu vil jeg holde øje med, om den følger den nye, lavere grænse, for som du siger: jeg gider ikke rode med den i denne hede!

mohafo

Indlægaf mohafo » man 30. jul 2018 11:30

Jørgen Rasmussen skrev: Mappen cache2 ligger ikke i profilmappen.
Der er forskel på "C:\Users\[brugernavn]\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles" og "C:\Users\[brugernavn]\AppData\Local\Mozilla\Firefox\Profiles".

Hej Jørgen!
I er utrolig hurtige, selv her i varmen!
Men du skal lige vide, at hele min Thunderbird post inkl. profiler og alt, ligger på mit Dokument-drev, som er en egen partition. Jeg gider ikke alt det rod med, at alverdens ting ligger og flyder sammen med styresystemet, så også alle mine programmer ligger på egen program-partition!

Så kan jeg enkelt & hurtigt tage partitions backup af WIN, dokumenter og programmer hver for sig, og genindlæse en skadet WIN på 15 min.!

Og min cache2 ligger altså i Thunderbird-profilen i en samlemappe, der hedder: POST, hvorimod Thunderbird-programmet selvfølgelig ligger på Program-partitionen!.

jfm

Geografisk sted: Odense

Indlægaf jfm » man 30. jul 2018 20:08

Vil du tømme "Cache", så kan du gøre det under "Funktioner -> Ryd seneste historik"-

Hilsen

Jørgen Madsen