Thunderbird & Lightning » Hente mails

Kent B

Hente mails

Indlægaf Kent B » man 15. okt 2018 09:25

Hej alle,
Jeg har netop geninstalleret W10 og samtidig geninstalleret Thunderbird. Tidlige fungerede det sådan, at når Thundrbird hentede mine mails hos one.com, blev de samtidig slettet hos one.com. Nu forbliver de begge steder, og hvis jeg logger på webmail og sletter en mail, forsvinder den fra min hjemlige Thunderbird postkasse.
Hvor ændrer jeg dette, så mails'ne bliver hentet, slettet hos one.com og kun ligger hos mig?
Vh/ Kent

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:62.0) Gecko/20100101 Firefox/62.0

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Hente mails

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 15. okt 2018 15:54

Hej Kent

Der findes to forskellige protokoller til at hente mails, POP3 og IMAP. POP3 er den gammeldags metode, hvor mailene normalt slettes på serveren, når de er blevet hentet. Er du sikker på, at du vil have det på den måde? De fleste vil gerne skifte den anden vej, jeg mindes ikke andre, der har villet skifte fra IMAP til POP3.

IMAP har mange fordele frem for POP3 - det, som du umiddelbart ikke kan lide, er faktisk en meget stor fordel, ikke mindst hvis man har flere forskellige enheder (fx PC og mobiltelefon), eller hvis man bruger forskellige programmer (fx Thunderbird og webmail). Fordelen er, at man altid har adgang til alle sine mails og de samme mails, uanset hvilken enhed eller hvilket program man benytter.

Hertil kommer, at man altid helt automatisk har backup af sine mails, når man bruger IMAP.

Hvis du vil skifte til den gammeldags protokol, så skal du oprette en helt ny konto i Thunderbird, der bruger POP3, og du skal muligvis også ændre på opsætningen hos one.com.
Mvh. Kim

Kent B

Indlægaf Kent B » tirs 16. okt 2018 07:15

Hej Kim,

Mange tak for dit svar. Det giver jo god mening at beholde det nye IMAP, når du skriver som du gør. Jeg tror mest det handlede om vane.
Men hvis vi beholder de nnye IMAP konfiguration, hvordan vil du så anbefale, at man arkiverer sine mails? Som det var før, har vi blot trukket mails over i oprettede mapper under "Lokale mapper", men det kan vi måske bare blive ved med?

Vh/ Kent B.

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs 16. okt 2018 08:07

De lokale mapper fungerer fuldstændig som før, det vil sige, at mailene under Lokale mapper kun ligger lokalt på den pågældende computer. Hvis du bruger flere enheder/programmer, vil du altså ikke kunne tilgå mailene fra dem alle. I så fald kan du i stedet oprette mapper til arkivering af mails under IMAP-kontoen.

Bemærk, der kan være en enkelt ulempe ved IMAP: Du kan risikere at have begrænset plads til dine mails. Jeg ved ikke, hvor meget plads one.com tillader - Gmail tilbyder så meget plads, at det er næsten umuligt at overskride grænsen, men andre kan have lavere grænser. Støder du på grænsen, kan du i stedet for at arkivere på IMAP-kontoen flytte mailene over under Lokale mapper.

En mellemløsning kan være at arkivere nyere mails under IMAP-kontoen, fx i en mappe med årstallet. Hvis man støder på en pladsgrænse, kan man så flytte arkivmappen med det ældste årstal over under Lokale mapper.
Mvh. Kim

Kent B

Indlægaf Kent B » tirs 16. okt 2018 10:02

Tak for dine svar.
Vh/ Kent