Thunderbird & Lightning » Fødselsdage i kalender

oberg

Fødselsdage i kalender

Indlægaf oberg » man 22. okt 2018 15:38

Jeg efterlyser muligheden for at indtaste fødselsåret ( eks. 1970 )når man har valgt fødselsdags kategorien, hvorefter alderen på den som har fødselsdag altid vil komme frem. ( i år vil det være 39 år )
Ligesom man kan på mobilen.
Jeg har endnu ikke stødt på denne mulighed i andre kalendere så som google og outlook, så ville denne mulighed ikke være oplagt at få integreret her i Thonderbird kalenderen ? Så vidt jeg er orienteret kan man godt gøre det, men hvordan gør man??? Jeg har en mac og har her en adresseliste med fødselsdage men kan ikke finde ud af at få det integreret i Thonderbird-kalenderen.

Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_14_0) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/69.0.3497.100 Safari/537.36

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Re: Fødselsdage i kalender

Indlægaf Kim Ludvigsen » man 22. okt 2018 16:24

Hej oberg

Der findes en udvidelse, der kan tage fødselsdage fra dine kontakter og indsætte dem i en kalender, inklusive alderen (så vidt jeg kan forstå).

Udvidelsen er dog ikke blevet opdateret til de nye versioner af Thunderbird, men en bruger har lavet et fix, der kan bruges, indtil en godkendt opdatering udsendes.

Du kan læse om udvidelsen her:
https://addons.thunderbird.net/en-US/th ... rbirthday/

Du kan hente fix-udgaven her:
https://asa.crpt.de/files/thunderbirthday-0.8.2.xpi

OBS! Jeg har ikke selv prøvet den, og normalt bør man kun installere godkendte udvidelser, så det er på eget ansvar at installere fix'et.
Mvh. Kim

oberg

Indlægaf oberg » ons 24. okt 2018 07:31

I forbindelse med ovenstående hvornår kan man forvendte en ny opdatering med den mulighed. Da jeg bruger en Mac kan jeg IKKE benytte ovenstående FIX
I øvrigt tak for svaret.
VH
Ole

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 24. okt 2018 07:43

Hej Ole

Jeg ved ikke, hvor lang tid en godkendelse tager, men du kan sagtens bruge fixet, det er ikke afhængigt af styresystem:
Du skal vælge at gemme XPI-filen med fix-udgaven på din computer.
Åbn Thunderbird.
Klik på menuknappen.
Klik på Tilføjelser.
Klik på Udvidelser, hvis det ikke er den side, der vises.
Klik på tandhjulet til venstre for søgefeltet.
Klik på Installer tilføjelse fra fil.
Find og vælg den gemte XPI-fil med fixet.
Når udvidelsen er installeret, skal du genstarte Thunderbird.
Mvh. Kim

oberg

Indlægaf oberg » ons 24. okt 2018 09:05

Hej Kim
Nu har jeg gjort ovenstående og kan se der er kommet en CardBook under menuen FUNKTIONER men jeg må jo være lidt dum for jeg kan ikke se dagene i min kalender?

VH
Ole

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 24. okt 2018 09:24

Menupunktet CardBook har vist ikke noget med udvidelsen ThunderBirthDay at gøre.

Jeg har prøvet begge versioner, Kim linker til. Jeg kan kun få denne https://addons.thunderbird.net/en-US/th ... rbirthday/ til at virke i min Thunderbird 52.9.1 i Windows.
Hilsen Jørgen

Jørgen Rasmussen
MozillaDanmark

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons 24. okt 2018 09:43

Derimod kan jeg kun installere den fiksede version i Thunderbird 60.2.1 på min Linux-computer.

https://asa.crpt.de/files/thunderbirthday-0.8.2.xpi
Hilsen Jørgen

Kim Ludvigsen
MozillaDanmark

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons 24. okt 2018 12:05

Åh, jeg skulle måske lige have spurgt Ole, hvilken version af Thunderbird han bruger. Den fixede version af udvidelsen er til Thunderbird 60 og nyere.

Ole, jeg har ikke selv installeret udvidelsen, men har du oprettet en ny kalender til fødselsdagene? I henhold til udvidelsens side på addons, skal du oprette en ny lokal kalender af typen "Birthdays from the Thunderbird addressbook". Du skal så give kalenderen et navn, fx "Fødselsdage", og du skal vælge, hvilken adressebog fødselsdagene skal hentes fra.

Du skal naturligvis også have angivet fødselsdag og år i adressebogen på fanebladet Privat for de enkelte kontakter, før de kan ses i kalenderen. OBS, kalenderen skal genindlæses, før tilføjede fødselsdage kan ses. Den kan genindlæses via et højreklik på kalenderen eller ved at genstarte Thunderbird.
Mvh. Kim

oberg

Indlægaf oberg » tors 25. okt 2018 13:13

Så er det klaret!! Mange tak for hjælpen.
Venligst
Ole